Budgetsuper Gekke Gerrit gestopt

Budgetsuper Gekke Gerrit stopt er al mee

Budgetsuper Gekke Gerrit stopt er al mee

Budgetsuper Gekke Gerrit in Amsterdam is gestopt. Jumbo neemt zijn intrek in het pand aan de Spaarndammerstraat. De formule neemt ook de naastgelegen Spar-winkel over. Wanneer Jumbo hier opent is nog niet bekend.

 

Doorstart als stadswinkel

Het is de bedoeling dat Gekke Gerrit een doorstart maakt als stadswinkel met partijverkoop. Dat zal niet in Amsterdam zijn, verwacht een woordvoerder. De panden zijn hier te duur, zegt hij in Het Parool.

 

Budgetformule Gekke Gerrit, een initiatief van voormalig C1000-ondernemer Wolter Vaartjes, begon twee jaar geleden met deze eerste winkel van 200 vierkante meter in  Amsterdam. Er was enige tijd sprake dat ook een tweede locatie van 500 vierkante meter in Amsterdam Noord de deuren zou openen.

 

Vaartjes wilde immers tien winkels in Amsterdam openen, bij voorkeur op A1-locaties met veel traffic en dicht bij een supermarkt. De ondernemer had de ambitie om in Nederland te groeien naar liefst dertig vestigingen.

 

Een keten is er echter nooit gekomen. "We gaan ons concept tegen het licht houden," zegt de woordvoerder, die aangeeft dat het assortiment van Gekke Gerrit onvoldoende was. "Als je koffie verkoopt, moet je ook melk en suiker hebben".

 

Partijenverkoop met aandacht voor vers

Gekke Gerrit kocht voornamelijk partijen product van merkproducenten in: ongeveer 20 procent bestond uit vast assortiment, de rest wisselde. “We kopen in vanuit de reguliere retailkanalen en vanuit bijgemelde partijen. De volumes zijn in samenhang met de prijs. Ons prijsniveau in de winkel ligt 10, 20 tot 70 procent lager dan dat van de reguliere supermarkt”, aldus Hoksberg destijds.

 

Gekke Gerrit besteedde niettemin ook ruim aandacht aan vers. In de winkel aan de Spaarndammerstraat werd dagelijks vers brood in de winkeloven afgebakken. Er werden volgens een medewerker van de winkel gemiddeld honderd broden per dag verkocht. Het was een belangrijk product voor de klanten, want velen kwamen speciaal voor brood naar de winkel. Er bestonden tevens plannen voor een koffiebar.

 

De budgetsuper informeerde via een app met bonuskaart klanten over het telkens nieuwe aanbod in de winkel. Ook konden ze via de app hun pakket boodschappen bestellen en afhalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.