Budgetsuper Gekke Gerrit gestopt

Budgetsuper Gekke Gerrit stopt er al mee

Budgetsuper Gekke Gerrit stopt er al mee

Budgetsuper Gekke Gerrit in Amsterdam is gestopt. Jumbo neemt zijn intrek in het pand aan de Spaarndammerstraat. De formule neemt ook de naastgelegen Spar-winkel over. Wanneer Jumbo hier opent is nog niet bekend.

 

Doorstart als stadswinkel

Het is de bedoeling dat Gekke Gerrit een doorstart maakt als stadswinkel met partijverkoop. Dat zal niet in Amsterdam zijn, verwacht een woordvoerder. De panden zijn hier te duur, zegt hij in Het Parool.

 

Budgetformule Gekke Gerrit, een initiatief van voormalig C1000-ondernemer Wolter Vaartjes, begon twee jaar geleden met deze eerste winkel van 200 vierkante meter in  Amsterdam. Er was enige tijd sprake dat ook een tweede locatie van 500 vierkante meter in Amsterdam Noord de deuren zou openen.

 

Vaartjes wilde immers tien winkels in Amsterdam openen, bij voorkeur op A1-locaties met veel traffic en dicht bij een supermarkt. De ondernemer had de ambitie om in Nederland te groeien naar liefst dertig vestigingen.

 

Een keten is er echter nooit gekomen. "We gaan ons concept tegen het licht houden," zegt de woordvoerder, die aangeeft dat het assortiment van Gekke Gerrit onvoldoende was. "Als je koffie verkoopt, moet je ook melk en suiker hebben".

 

Partijenverkoop met aandacht voor vers

Gekke Gerrit kocht voornamelijk partijen product van merkproducenten in: ongeveer 20 procent bestond uit vast assortiment, de rest wisselde. “We kopen in vanuit de reguliere retailkanalen en vanuit bijgemelde partijen. De volumes zijn in samenhang met de prijs. Ons prijsniveau in de winkel ligt 10, 20 tot 70 procent lager dan dat van de reguliere supermarkt”, aldus Hoksberg destijds.

 

Gekke Gerrit besteedde niettemin ook ruim aandacht aan vers. In de winkel aan de Spaarndammerstraat werd dagelijks vers brood in de winkeloven afgebakken. Er werden volgens een medewerker van de winkel gemiddeld honderd broden per dag verkocht. Het was een belangrijk product voor de klanten, want velen kwamen speciaal voor brood naar de winkel. Er bestonden tevens plannen voor een koffiebar.

 

De budgetsuper informeerde via een app met bonuskaart klanten over het telkens nieuwe aanbod in de winkel. Ook konden ze via de app hun pakket boodschappen bestellen en afhalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.