C1000 gaat naar tweede ronde met vijf overnamekandidaten

C1000 gaat naar tweede ronde met vijf overnamekandidaten

De eerste biedingsronde voor de Nederlandse supermarktketen C1000 zit erop. Volgens Distrifood gaan vijf bieders door naar de tweede ronde: Jumbo, Sligro, Edeka, Bain Capital en BC Partners. Opvallend is dat ook de Belgische keten Delhaize zijn kans gewaagd zou hebben.

Rivalen en investeerdersreuzen

Naast de verwachte Nederlandse concurrenten Jumbo en Sligro dingen dus ook het Duitse Edeka en twee private-equitybedrijven mee naar de discountketen.  De coöperatieve keten Edeka werd reeds eerder getipt als potentiële overnemer, terwijl Bain Capital en BC Partners oude rotten zijn in het retailwereldje. Zo is BC Partners eigenaar van de grootste supermarktketen van Turkije, Migros Türk. Bain Capital is dan weer een Amerikaanse kolos die onder meer Toys"R"Us in het bezit heeft.

Opmerkelijke afwezigen

Met deze vijf namen zijn de kaarten echter nog niet volledig verdeeld, aangezien experten de kans zeer hoog inschatten dat andere spelers zich op het laatste moment nog melden of opnieuw in de strijd gooien. Zo verwondert het ten zeerste dat  Sperwer – van het enseigne Plus – een te laag bod heeft uitgebracht. Ook het feit dat Albert Heijn nog niet geboden heeft, is verrassend.

Mogelijk slaan zijn nog hun slag door zich aan te sluiten bij andere bieders of door alsnog met een onweerstaanbaar aanbod op de proppen te komen. Zo is reeds nu geweten dat Jumbo het gevraagde bedrag niet in zijn eentje op tafel zal kunnen leggen. Eigenaar CVC Capital hoopt een miljard euro te krijgen voor C1000, terwijl de huidige ondergrens van de biedingen volgens Distrifood momenteel op 600 miljoen euro zou liggen.

Bood ook Delhaize op C1000?

Een andere belangrijke verrassing is Distrifoods bewering dat ook Delhaize een bod heeft uitgebracht op C1000. Hoewel het enseigne niet door mag naar de volgende ronde, zou het nieuws wel verregaande implicaties kunnen hebben: het zou betekenen dat Delhaize naar de Nederlandse markt loert. Misschien is de Belgische distributeur dan – net zoals concurrent Albert Heijn – ook wel geïnteresseerd in losse winkels die beschikbaar kunnen komen als C1000 eenmaal een nieuwe eigenaar heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top