C1000 gaat naar tweede ronde met vijf overnamekandidaten | RetailDetail

C1000 gaat naar tweede ronde met vijf overnamekandidaten

C1000 gaat naar tweede ronde met vijf overnamekandidaten

De eerste biedingsronde voor de Nederlandse supermarktketen C1000 zit erop. Volgens Distrifood gaan vijf bieders door naar de tweede ronde: Jumbo, Sligro, Edeka, Bain Capital en BC Partners. Opvallend is dat ook de Belgische keten Delhaize zijn kans gewaagd zou hebben.

Rivalen en investeerdersreuzen

Naast de verwachte Nederlandse concurrenten Jumbo en Sligro dingen dus ook het Duitse Edeka en twee private-equitybedrijven mee naar de discountketen.  De coöperatieve keten Edeka werd reeds eerder getipt als potentiële overnemer, terwijl Bain Capital en BC Partners oude rotten zijn in het retailwereldje. Zo is BC Partners eigenaar van de grootste supermarktketen van Turkije, Migros Türk. Bain Capital is dan weer een Amerikaanse kolos die onder meer Toys"R"Us in het bezit heeft.

Opmerkelijke afwezigen

Met deze vijf namen zijn de kaarten echter nog niet volledig verdeeld, aangezien experten de kans zeer hoog inschatten dat andere spelers zich op het laatste moment nog melden of opnieuw in de strijd gooien. Zo verwondert het ten zeerste dat  Sperwer – van het enseigne Plus – een te laag bod heeft uitgebracht. Ook het feit dat Albert Heijn nog niet geboden heeft, is verrassend.

Mogelijk slaan zijn nog hun slag door zich aan te sluiten bij andere bieders of door alsnog met een onweerstaanbaar aanbod op de proppen te komen. Zo is reeds nu geweten dat Jumbo het gevraagde bedrag niet in zijn eentje op tafel zal kunnen leggen. Eigenaar CVC Capital hoopt een miljard euro te krijgen voor C1000, terwijl de huidige ondergrens van de biedingen volgens Distrifood momenteel op 600 miljoen euro zou liggen.

Bood ook Delhaize op C1000?

Een andere belangrijke verrassing is Distrifoods bewering dat ook Delhaize een bod heeft uitgebracht op C1000. Hoewel het enseigne niet door mag naar de volgende ronde, zou het nieuws wel verregaande implicaties kunnen hebben: het zou betekenen dat Delhaize naar de Nederlandse markt loert. Misschien is de Belgische distributeur dan – net zoals concurrent Albert Heijn – ook wel geïnteresseerd in losse winkels die beschikbaar kunnen komen als C1000 eenmaal een nieuwe eigenaar heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.