C1000 gaat naar tweede ronde met vijf overnamekandidaten

C1000 gaat naar tweede ronde met vijf overnamekandidaten

De eerste biedingsronde voor de Nederlandse supermarktketen C1000 zit erop. Volgens Distrifood gaan vijf bieders door naar de tweede ronde: Jumbo, Sligro, Edeka, Bain Capital en BC Partners. Opvallend is dat ook de Belgische keten Delhaize zijn kans gewaagd zou hebben.

Rivalen en investeerdersreuzen

Naast de verwachte Nederlandse concurrenten Jumbo en Sligro dingen dus ook het Duitse Edeka en twee private-equitybedrijven mee naar de discountketen.  De coöperatieve keten Edeka werd reeds eerder getipt als potentiële overnemer, terwijl Bain Capital en BC Partners oude rotten zijn in het retailwereldje. Zo is BC Partners eigenaar van de grootste supermarktketen van Turkije, Migros Türk. Bain Capital is dan weer een Amerikaanse kolos die onder meer Toys"R"Us in het bezit heeft.

Opmerkelijke afwezigen

Met deze vijf namen zijn de kaarten echter nog niet volledig verdeeld, aangezien experten de kans zeer hoog inschatten dat andere spelers zich op het laatste moment nog melden of opnieuw in de strijd gooien. Zo verwondert het ten zeerste dat  Sperwer – van het enseigne Plus – een te laag bod heeft uitgebracht. Ook het feit dat Albert Heijn nog niet geboden heeft, is verrassend.

Mogelijk slaan zijn nog hun slag door zich aan te sluiten bij andere bieders of door alsnog met een onweerstaanbaar aanbod op de proppen te komen. Zo is reeds nu geweten dat Jumbo het gevraagde bedrag niet in zijn eentje op tafel zal kunnen leggen. Eigenaar CVC Capital hoopt een miljard euro te krijgen voor C1000, terwijl de huidige ondergrens van de biedingen volgens Distrifood momenteel op 600 miljoen euro zou liggen.

Bood ook Delhaize op C1000?

Een andere belangrijke verrassing is Distrifoods bewering dat ook Delhaize een bod heeft uitgebracht op C1000. Hoewel het enseigne niet door mag naar de volgende ronde, zou het nieuws wel verregaande implicaties kunnen hebben: het zou betekenen dat Delhaize naar de Nederlandse markt loert. Misschien is de Belgische distributeur dan – net zoals concurrent Albert Heijn – ook wel geïnteresseerd in losse winkels die beschikbaar kunnen komen als C1000 eenmaal een nieuwe eigenaar heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top