C1000-ondernemers krijgen 400.000 euro | RetailDetail

C1000-ondernemers krijgen 400.000 euro

C1000-ondernemers krijgen 400.000 euro
Ondernemers met een C1000-supermarkt die een certificaat in de eigen onderneming bezitten krijgen dit jaar 400.000 euro op hun rekening bijgeschreven. Daarmee is de investering in een certificaat, ten tijde van de overname van C1000 door investeringsfonds CVC, een van de meest rendabele retailbeleggingen ooit. De totale waarde is nu vastgesteld op 735.000 euro. Daarvan wordt 400.000 euro overgemaakt op de rekening, daarnaast nemen de ondernemers gezamenlijk een belang in het winkelvastgoed dat CVC nog in bezit heeft na de deal met Jumbo over overname van C1000.

Inspraak voor franchisers

CVC bezit nog een pakket met 126 supermarktpanden waarin C1000-winkels gevestigd zijn. Jumbo heeft weliswaar de doorlopende huurcontracten overgenomen, maar niet de stenen zelf. Hoe groot het belang van de ondernemers in deze vastgoedpoot is, is nog onduidelijk. De ondernemers hebben hierover afgelopen week vertrouwelijk informatie ontvangen. De waarde van het certificaat wordt tevens gebruikt om een nog onbekend belang te nemen in Jumbo zelf. Daarmee willen de ondernemers zich van enige invloed verzekeren bij grote beslissingen binnen dit bedrijf.

 

Onzekere toekomst voor C1000

Dit zou bijvoorbeeld over de toekomst van de C1000-formule zelf kunnen gaan. Bij de overname van C1000 door Jumbo is duidelijk gesteld dat er in de toekomst met twee formules zal worden gewerkt. In de markt wordt hier echter ernstig over getwijfeld. Volgens een van de scenario's dat de ronde doet, neemt Sligro dit jaar een pakket winkels over van C1000/Jumbo als deze gedwongen worden om winkels af te stoten door kartelwaakhond NMa. Sligro zou dan direct de formule C1000 kopen om dit logo te kunnen plakken op de eigen weinig winstgevende Emté-supermarkten. Dit scenario wordt door Sligro zelf vooralsnog als 'onzin' afgedaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.