C1000-ondernemers krijgen 400.000 euro | RetailDetail

C1000-ondernemers krijgen 400.000 euro

C1000-ondernemers krijgen 400.000 euro
Ondernemers met een C1000-supermarkt die een certificaat in de eigen onderneming bezitten krijgen dit jaar 400.000 euro op hun rekening bijgeschreven. Daarmee is de investering in een certificaat, ten tijde van de overname van C1000 door investeringsfonds CVC, een van de meest rendabele retailbeleggingen ooit. De totale waarde is nu vastgesteld op 735.000 euro. Daarvan wordt 400.000 euro overgemaakt op de rekening, daarnaast nemen de ondernemers gezamenlijk een belang in het winkelvastgoed dat CVC nog in bezit heeft na de deal met Jumbo over overname van C1000.

Inspraak voor franchisers

CVC bezit nog een pakket met 126 supermarktpanden waarin C1000-winkels gevestigd zijn. Jumbo heeft weliswaar de doorlopende huurcontracten overgenomen, maar niet de stenen zelf. Hoe groot het belang van de ondernemers in deze vastgoedpoot is, is nog onduidelijk. De ondernemers hebben hierover afgelopen week vertrouwelijk informatie ontvangen. De waarde van het certificaat wordt tevens gebruikt om een nog onbekend belang te nemen in Jumbo zelf. Daarmee willen de ondernemers zich van enige invloed verzekeren bij grote beslissingen binnen dit bedrijf.

 

Onzekere toekomst voor C1000

Dit zou bijvoorbeeld over de toekomst van de C1000-formule zelf kunnen gaan. Bij de overname van C1000 door Jumbo is duidelijk gesteld dat er in de toekomst met twee formules zal worden gewerkt. In de markt wordt hier echter ernstig over getwijfeld. Volgens een van de scenario's dat de ronde doet, neemt Sligro dit jaar een pakket winkels over van C1000/Jumbo als deze gedwongen worden om winkels af te stoten door kartelwaakhond NMa. Sligro zou dan direct de formule C1000 kopen om dit logo te kunnen plakken op de eigen weinig winstgevende Emté-supermarkten. Dit scenario wordt door Sligro zelf vooralsnog als 'onzin' afgedaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.