C1000-ondernemers krijgen 400.000 euro

C1000-ondernemers krijgen 400.000 euro
Ondernemers met een C1000-supermarkt die een certificaat in de eigen onderneming bezitten krijgen dit jaar 400.000 euro op hun rekening bijgeschreven. Daarmee is de investering in een certificaat, ten tijde van de overname van C1000 door investeringsfonds CVC, een van de meest rendabele retailbeleggingen ooit. De totale waarde is nu vastgesteld op 735.000 euro. Daarvan wordt 400.000 euro overgemaakt op de rekening, daarnaast nemen de ondernemers gezamenlijk een belang in het winkelvastgoed dat CVC nog in bezit heeft na de deal met Jumbo over overname van C1000.

Inspraak voor franchisers

CVC bezit nog een pakket met 126 supermarktpanden waarin C1000-winkels gevestigd zijn. Jumbo heeft weliswaar de doorlopende huurcontracten overgenomen, maar niet de stenen zelf. Hoe groot het belang van de ondernemers in deze vastgoedpoot is, is nog onduidelijk. De ondernemers hebben hierover afgelopen week vertrouwelijk informatie ontvangen. De waarde van het certificaat wordt tevens gebruikt om een nog onbekend belang te nemen in Jumbo zelf. Daarmee willen de ondernemers zich van enige invloed verzekeren bij grote beslissingen binnen dit bedrijf.

 

Onzekere toekomst voor C1000

Dit zou bijvoorbeeld over de toekomst van de C1000-formule zelf kunnen gaan. Bij de overname van C1000 door Jumbo is duidelijk gesteld dat er in de toekomst met twee formules zal worden gewerkt. In de markt wordt hier echter ernstig over getwijfeld. Volgens een van de scenario's dat de ronde doet, neemt Sligro dit jaar een pakket winkels over van C1000/Jumbo als deze gedwongen worden om winkels af te stoten door kartelwaakhond NMa. Sligro zou dan direct de formule C1000 kopen om dit logo te kunnen plakken op de eigen weinig winstgevende Emté-supermarkten. Dit scenario wordt door Sligro zelf vooralsnog als 'onzin' afgedaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top