CBL: "Supermarktomzetten stijgen dit jaar verder" | RetailDetail

CBL: "Supermarktomzetten stijgen dit jaar verder"

CBL: "Supermarktomzetten stijgen dit jaar verder"

De omzetten van de Nederlandse supermarkten zullen verder stijgen, verwacht het CBL. Vorig jaar hadden de supers een omzet van 34,3 miljard euro (+0,3% tegenover 2013) en in de afgelopen 5 maanden behaalden ze al 2,3% meer omzet.

2,7 keer per week boodschappen doen

“Ik heb altijd vertrouwen in foodservice en supermarkten gehad sinds het intreden van de economische crisis. Terecht; de omzetten stegen jaarlijks of bleven op zijn minst stabiel”, verklaart CBL-voorzitter Bert Roetert vandaag tijdens de jaarlijkse CBL Haringparty. Roetert is er trots op dat de branche is blijven investeren en ontwikkelen, zowel qua bedrijfsvoering als assortiment.

 

De consument doet gemiddeld 2,7 keer per week boodschappen, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel (CBL). Hij bezoekt gemiddeld 2,9 verschillende formules per maand, terwijl 47% drie of meer formules per maand bezoekt. De klant kan daarbij kiezen uit gemiddeld vier goed bereikbare supermarktformules.

 

 

76% van de shoppers is ook positief tot zeer positief over de supermarkt. 67% van de consumenten vindt boodschappen doen leuk. Ze waarderen het grote assortiment, de keuzevrijheid en het aanbod van voordelige producten. Hun winkelbezoek duurt gemiddeld 26 minuten. 

 

Loyaal aan winkel, minder aan producten

Consumenten zijn bovendien loyale klanten: bij negatieve berichtgeving over zijn supermarkt, switcht slechts 13% van winkel. Aan producten zijn boodschappers minder trouw: 36% switcht van product bij slechte berichtgeving.

 

Als aandachtspunten voor de supermarkt noemen consumenten het ondersteunen van lokale initiatieven, het aanbod van lokale/regionale producten en het verminderen van verpakkingsmaterialen, zo blijkt uit onderzoek van EFMI Business School in opdracht van het CBL.

 

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in de ruim 4300 supermarkten die het CBL vertegenwoordigt. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.