Coca-Cola doet beter dan verwacht | RetailDetail

Coca-Cola doet beter dan verwacht

Coca-Cola doet beter dan verwacht

Coca-Cola heeft in het eerste kwartaal van dit jaar beter gepresteerd dan verwacht. Betere verkoop in opkomende markten als China en een grote marketingcampagne waren redenen voor de betere resultaten.

Stijgend volume, dalende inkomsten

Coca-Cola heeft al een tijdje te kampen met dalende verkoop van frisdranken in ontwikkelde markten, zoals Europa en de Verenigde Staten: daar schakelen steeds meer mensen over op gezondere alternatieven. Daarom richt Coca-Cola zich nu op opkomende markten zoals China.

 

De omzet daalde wel met 4 procent naar 10,58 miljard dollar (7,64 miljard euro), maar analisten hadden een omzet van slechts 10,55 miljard dollar (7,62 miljard euro) verwacht. De nettowinst daalde van 1,75 miljard dollar (1,26 miljard euro) naar 1,62 miljard dollar (1,17 miljard euro).

 

Wereldwijd steeg het volume van Coca-Cola met twee procent, terwijl er in China alleen een stijging was van maar liefst twaalf procent. Een marketingcampagne rond het Chinese Nieuwjaar zorgde mee voor de betere verkoop. De regio Asia-Pasific, waartoe China behoort, is ondertussen de tweede grootste markt voor het bedrijf qua inkomsten: vorig jaar was die regio goed voor 13 procent van alle omzet.

 

Opkomende markten presteren sterk

Ook in andere opkomende markten steeg het volume sterker dan het gemiddelde: In India en Rusland was er een stijging van 6 procent en in Brazilië steeg het volume met 4 procent. In Noord-Amerika bleef de markt nog stabiel (maar de verkoop van frisdranken in 2013 in Noord-Amerika zat al wel op het laagste peil stond sinds 1995), maar in Europa daalde de omzet met 4 procent.

 

Coca-Cola is voorzichtig voor het volgende kwartaal en de rest van 2014, omdat slechte wisselkoersen en dan vooral de devaluatie van de Venezolaanse bolivar de resultaten zullen drukken. Om de verkoop terug op te krikken, plant Coca-Cola komende zomer één van de grootste marketingcampagnes uit de geschiedenis van het bedrijf, met een prominente rol voor het WK Voetbal in Brazilië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.