Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’
Shutterstock

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

 

Jacht op vleesalternatieven

We schreven het al: “Consumenten zijn klaar voor vleesvervangers, de technologie evolueert snel en investeerders zien de kansen”. Met een voorspelde wereldomzet van 4,2 miljard euro tegen 2020, een omzetgroei van 6 en 8% in Nederland de komende twee jaar en de aanvoerdersrol (26%) die vleesvervangers vervullen binnen het Belgische biogamma, lijkt de toekomst inderdaad toe te behoren aan het ‘vleesloze vlees’.

 

Dat heeft ook Colruyt begrepen: de supermarktketen is er al langer van overtuigd dat de wereldwijde jacht op alternatieven voor dierlijke vleesproducten zich binnenkort ook zal aftekenen in thuisland België. Het bedrijf gaat een strategische samenwerking aan met het Ierse voedingsbedrijf Kerry, dat zich met 6,1 miljard euro omzet ook op de beurs waagt, zo schrijft De Tijd.

 

"Smaak van echt kippenvlees"

“Kerry beschikt over de technologische knowhow om onze vleesvervangers qua smaak naar een nog hoger niveau te tillen,” zegt Dries Crevits, operationeel directeur van Korys. Dat investeringsfonds van Colruyt verkoopt nu een ‘nipte meerderheid’ van de aandelen in Ojah voor net geen 20 miljoen euro aan Kerry. Samen gaan ze het ‘soja-kippenvlees’ van Ojah, dat qua structuur al amper te onderscheiden was van echt kippenvlees, verder verfijnen.

 

Met deze strategische joint venture versterkt Colruyt zijn positie in de rangen van die voedingsbedrijven die de voorbije jaren al het tij zagen keren voor dierlijk geproduceerd vlees: Nestlé nam in september vorig jaar producent van vleesvervangers Sweet Earth over, Tönnies in Duitsland en het Nederlandse Zwanenberg Food Group reageerden op het omzetverlies voor vlees met de ontwikkeling van eigen, vleesloze alternatieven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.