Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’
Shutterstock

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

 

Jacht op vleesalternatieven

We schreven het al: “Consumenten zijn klaar voor vleesvervangers, de technologie evolueert snel en investeerders zien de kansen”. Met een voorspelde wereldomzet van 4,2 miljard euro tegen 2020, een omzetgroei van 6 en 8% in Nederland de komende twee jaar en de aanvoerdersrol (26%) die vleesvervangers vervullen binnen het Belgische biogamma, lijkt de toekomst inderdaad toe te behoren aan het ‘vleesloze vlees’.

 

Dat heeft ook Colruyt begrepen: de supermarktketen is er al langer van overtuigd dat de wereldwijde jacht op alternatieven voor dierlijke vleesproducten zich binnenkort ook zal aftekenen in thuisland België. Het bedrijf gaat een strategische samenwerking aan met het Ierse voedingsbedrijf Kerry, dat zich met 6,1 miljard euro omzet ook op de beurs waagt, zo schrijft De Tijd.

 

"Smaak van echt kippenvlees"

“Kerry beschikt over de technologische knowhow om onze vleesvervangers qua smaak naar een nog hoger niveau te tillen,” zegt Dries Crevits, operationeel directeur van Korys. Dat investeringsfonds van Colruyt verkoopt nu een ‘nipte meerderheid’ van de aandelen in Ojah voor net geen 20 miljoen euro aan Kerry. Samen gaan ze het ‘soja-kippenvlees’ van Ojah, dat qua structuur al amper te onderscheiden was van echt kippenvlees, verder verfijnen.

 

Met deze strategische joint venture versterkt Colruyt zijn positie in de rangen van die voedingsbedrijven die de voorbije jaren al het tij zagen keren voor dierlijk geproduceerd vlees: Nestlé nam in september vorig jaar producent van vleesvervangers Sweet Earth over, Tönnies in Duitsland en het Nederlandse Zwanenberg Food Group reageerden op het omzetverlies voor vlees met de ontwikkeling van eigen, vleesloze alternatieven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.