Consumentenbond eist betere bescherming bonuskaart AH | RetailDetail

Consumentenbond eist betere bescherming bonuskaart AH

Consumentenbond eist betere bescherming bonuskaart AH

De Consumentenbond kraakt de beveiliging van de Bonuskaart van Albert Heijn af. De organisatie stelt dat de aankopen van klanten op eenvoudige wijze zichtbaar zijn voor wildvreemden.

'Iedereen kan aankopenlijst van wildvreemden bekijken'

Door een willekeurig bonuskaartnummer in te vullen op de site of de app van Albert Heijn kan iedereen zien wat iemand de afgelopen drie maanden aan boodschappen heeft gedaan. Het bonuskaartnummer kan worden afgekeken tijdens het winkelen of worden afgelezen van achtergelaten kassabonnen. Daar zijn weliswaar de eerste paar cijfers van de code weggelaten, maar daarvoor zijn slechts een beperkt aantal mogelijkheden.

 

"Naast onschuldige dagelijkse boodschappen staan er vaak privézaken tussen iemands aankopen. Niemand wil dat uitlekt hoeveel sigaretten of condooms hij koopt, of dat onlangs een zwangerschapstest is aangeschaft. Bovendien is er voor sommige mensen niets leukers dan eens te kijken wat een BN'er of politicus allemaal op zijn boodschappenlijstje heeft staan", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond in dagblad De Telegraaf.

 

De zaak ligt gevoelig omdat AH binnenkort wil beginnen met persoonlijke aanbiedingen aan klanten aan de hand van het via de Bonuskaart geregistreerde aankooppatroon. Deze operatie moest vorig jaar nog worden uitgesteld vanwege zorgen over de privacy van klanten. AH zelf noemt de aantijgingen van de Consumentenbond onjuist: "Wij vinden dat zij de consumenten onnodig ongerust maken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.