Consumentenbond eist betere bescherming bonuskaart AH

Consumentenbond eist betere bescherming bonuskaart AH

De Consumentenbond kraakt de beveiliging van de Bonuskaart van Albert Heijn af. De organisatie stelt dat de aankopen van klanten op eenvoudige wijze zichtbaar zijn voor wildvreemden.

'Iedereen kan aankopenlijst van wildvreemden bekijken'

Door een willekeurig bonuskaartnummer in te vullen op de site of de app van Albert Heijn kan iedereen zien wat iemand de afgelopen drie maanden aan boodschappen heeft gedaan. Het bonuskaartnummer kan worden afgekeken tijdens het winkelen of worden afgelezen van achtergelaten kassabonnen. Daar zijn weliswaar de eerste paar cijfers van de code weggelaten, maar daarvoor zijn slechts een beperkt aantal mogelijkheden.

 

"Naast onschuldige dagelijkse boodschappen staan er vaak privézaken tussen iemands aankopen. Niemand wil dat uitlekt hoeveel sigaretten of condooms hij koopt, of dat onlangs een zwangerschapstest is aangeschaft. Bovendien is er voor sommige mensen niets leukers dan eens te kijken wat een BN'er of politicus allemaal op zijn boodschappenlijstje heeft staan", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond in dagblad De Telegraaf.

 

De zaak ligt gevoelig omdat AH binnenkort wil beginnen met persoonlijke aanbiedingen aan klanten aan de hand van het via de Bonuskaart geregistreerde aankooppatroon. Deze operatie moest vorig jaar nog worden uitgesteld vanwege zorgen over de privacy van klanten. AH zelf noemt de aantijgingen van de Consumentenbond onjuist: "Wij vinden dat zij de consumenten onnodig ongerust maken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top