Consumentenbond eist betere bescherming bonuskaart AH

Consumentenbond eist betere bescherming bonuskaart AH

De Consumentenbond kraakt de beveiliging van de Bonuskaart van Albert Heijn af. De organisatie stelt dat de aankopen van klanten op eenvoudige wijze zichtbaar zijn voor wildvreemden.

'Iedereen kan aankopenlijst van wildvreemden bekijken'

Door een willekeurig bonuskaartnummer in te vullen op de site of de app van Albert Heijn kan iedereen zien wat iemand de afgelopen drie maanden aan boodschappen heeft gedaan. Het bonuskaartnummer kan worden afgekeken tijdens het winkelen of worden afgelezen van achtergelaten kassabonnen. Daar zijn weliswaar de eerste paar cijfers van de code weggelaten, maar daarvoor zijn slechts een beperkt aantal mogelijkheden.

 

"Naast onschuldige dagelijkse boodschappen staan er vaak privézaken tussen iemands aankopen. Niemand wil dat uitlekt hoeveel sigaretten of condooms hij koopt, of dat onlangs een zwangerschapstest is aangeschaft. Bovendien is er voor sommige mensen niets leukers dan eens te kijken wat een BN'er of politicus allemaal op zijn boodschappenlijstje heeft staan", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond in dagblad De Telegraaf.

 

De zaak ligt gevoelig omdat AH binnenkort wil beginnen met persoonlijke aanbiedingen aan klanten aan de hand van het via de Bonuskaart geregistreerde aankooppatroon. Deze operatie moest vorig jaar nog worden uitgesteld vanwege zorgen over de privacy van klanten. AH zelf noemt de aantijgingen van de Consumentenbond onjuist: "Wij vinden dat zij de consumenten onnodig ongerust maken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top