Consumentenbond eist betere bescherming bonuskaart AH

Consumentenbond eist betere bescherming bonuskaart AH

De Consumentenbond kraakt de beveiliging van de Bonuskaart van Albert Heijn af. De organisatie stelt dat de aankopen van klanten op eenvoudige wijze zichtbaar zijn voor wildvreemden.

'Iedereen kan aankopenlijst van wildvreemden bekijken'

Door een willekeurig bonuskaartnummer in te vullen op de site of de app van Albert Heijn kan iedereen zien wat iemand de afgelopen drie maanden aan boodschappen heeft gedaan. Het bonuskaartnummer kan worden afgekeken tijdens het winkelen of worden afgelezen van achtergelaten kassabonnen. Daar zijn weliswaar de eerste paar cijfers van de code weggelaten, maar daarvoor zijn slechts een beperkt aantal mogelijkheden.

 

"Naast onschuldige dagelijkse boodschappen staan er vaak privézaken tussen iemands aankopen. Niemand wil dat uitlekt hoeveel sigaretten of condooms hij koopt, of dat onlangs een zwangerschapstest is aangeschaft. Bovendien is er voor sommige mensen niets leukers dan eens te kijken wat een BN'er of politicus allemaal op zijn boodschappenlijstje heeft staan", zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond in dagblad De Telegraaf.

 

De zaak ligt gevoelig omdat AH binnenkort wil beginnen met persoonlijke aanbiedingen aan klanten aan de hand van het via de Bonuskaart geregistreerde aankooppatroon. Deze operatie moest vorig jaar nog worden uitgesteld vanwege zorgen over de privacy van klanten. AH zelf noemt de aantijgingen van de Consumentenbond onjuist: "Wij vinden dat zij de consumenten onnodig ongerust maken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top