Coop maakt vaart met online ambities

Coop maakt vaart met online ambities

Supermarktketen Coop zet vaart achter de uitrol van de eigen websupermarkt. Deze week is het eerste filiaal van de regionaal opererende supermarktketen begonnen met het uitleveren van producten die via internet zijn besteld.

Alles via de fysieke winkels

De service werd al door twintig ondernemers getest, maar met de aansluiting van het eerste filiaal wordt een nieuwe mijlpaal bereikt door het coöperatieve supermarktbedrijf. Voor later dit jaar staat verdere uitbreiding op het programma. Anders dan bij concurrent Albert Heijn bouwt Coop geen speciale distributiecentra voor zijn websuper. Het verzamelen en uitleveren van de boodschappen gebeurt vanuit de winkels. Op termijn zegt Coop de ambitie te hebben om landelijk actief te worden met de dienst.

 

De ontwikkeling van websupermarkten heeft in Nederland in vergelijking met onder meer Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk lang geduurd, maar nu lijkt er daadwerkelijk vaart in te komen. Regionaal worden initiatieven opgezet en steeds meer supermarktketens zetten een bezorgdienst voor webboodschappen op.

 

Zo nam Sligro Food Group enige tijd geleden een belang in een websupermarkt, waarvan dit jaar het eerste afhaalpunt moet worden geopend. Met zijn websupermarkt Albert.nl en het groeiende netwerk van afhaalpunten heeft Albert Heijn echter voorlopig een enorme voorsprong op de concurrentie.

 

'Geen schrik van voorsprong AH'

Coop zelf zegt echter voldoende vertrouwen te hebben in de markt: "Coop wil klanten maximale service bieden. Dat betekent dat we klanten ook buiten de traditionele stroom hun boodschappen willen laten doen. Een uitbreiding van de dienstverlening naar online kan hierin niet ontbreken."

 

"Tegelijkertijd hebben we de ambitie om een landelijk dekkend netwerk te realiseren. Dit betekent dat we ook de filialen hiervoor zullen inzetten. We blijven onze activiteiten op het gebied van e-commerce uitbreiden. De verwachting is dat er de komende jaren een forse uitbreiding zal plaatsvinden", stelt de onderneming in een persbericht."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top