Coop maakt vaart met online ambities

Coop maakt vaart met online ambities

Supermarktketen Coop zet vaart achter de uitrol van de eigen websupermarkt. Deze week is het eerste filiaal van de regionaal opererende supermarktketen begonnen met het uitleveren van producten die via internet zijn besteld.

Alles via de fysieke winkels

De service werd al door twintig ondernemers getest, maar met de aansluiting van het eerste filiaal wordt een nieuwe mijlpaal bereikt door het coöperatieve supermarktbedrijf. Voor later dit jaar staat verdere uitbreiding op het programma. Anders dan bij concurrent Albert Heijn bouwt Coop geen speciale distributiecentra voor zijn websuper. Het verzamelen en uitleveren van de boodschappen gebeurt vanuit de winkels. Op termijn zegt Coop de ambitie te hebben om landelijk actief te worden met de dienst.

 

De ontwikkeling van websupermarkten heeft in Nederland in vergelijking met onder meer Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk lang geduurd, maar nu lijkt er daadwerkelijk vaart in te komen. Regionaal worden initiatieven opgezet en steeds meer supermarktketens zetten een bezorgdienst voor webboodschappen op.

 

Zo nam Sligro Food Group enige tijd geleden een belang in een websupermarkt, waarvan dit jaar het eerste afhaalpunt moet worden geopend. Met zijn websupermarkt Albert.nl en het groeiende netwerk van afhaalpunten heeft Albert Heijn echter voorlopig een enorme voorsprong op de concurrentie.

 

'Geen schrik van voorsprong AH'

Coop zelf zegt echter voldoende vertrouwen te hebben in de markt: "Coop wil klanten maximale service bieden. Dat betekent dat we klanten ook buiten de traditionele stroom hun boodschappen willen laten doen. Een uitbreiding van de dienstverlening naar online kan hierin niet ontbreken."

 

"Tegelijkertijd hebben we de ambitie om een landelijk dekkend netwerk te realiseren. Dit betekent dat we ook de filialen hiervoor zullen inzetten. We blijven onze activiteiten op het gebied van e-commerce uitbreiden. De verwachting is dat er de komende jaren een forse uitbreiding zal plaatsvinden", stelt de onderneming in een persbericht."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top