Coop maakt vaart met online ambities

Coop maakt vaart met online ambities

Supermarktketen Coop zet vaart achter de uitrol van de eigen websupermarkt. Deze week is het eerste filiaal van de regionaal opererende supermarktketen begonnen met het uitleveren van producten die via internet zijn besteld.

Alles via de fysieke winkels

De service werd al door twintig ondernemers getest, maar met de aansluiting van het eerste filiaal wordt een nieuwe mijlpaal bereikt door het coöperatieve supermarktbedrijf. Voor later dit jaar staat verdere uitbreiding op het programma. Anders dan bij concurrent Albert Heijn bouwt Coop geen speciale distributiecentra voor zijn websuper. Het verzamelen en uitleveren van de boodschappen gebeurt vanuit de winkels. Op termijn zegt Coop de ambitie te hebben om landelijk actief te worden met de dienst.

 

De ontwikkeling van websupermarkten heeft in Nederland in vergelijking met onder meer Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk lang geduurd, maar nu lijkt er daadwerkelijk vaart in te komen. Regionaal worden initiatieven opgezet en steeds meer supermarktketens zetten een bezorgdienst voor webboodschappen op.

 

Zo nam Sligro Food Group enige tijd geleden een belang in een websupermarkt, waarvan dit jaar het eerste afhaalpunt moet worden geopend. Met zijn websupermarkt Albert.nl en het groeiende netwerk van afhaalpunten heeft Albert Heijn echter voorlopig een enorme voorsprong op de concurrentie.

 

'Geen schrik van voorsprong AH'

Coop zelf zegt echter voldoende vertrouwen te hebben in de markt: "Coop wil klanten maximale service bieden. Dat betekent dat we klanten ook buiten de traditionele stroom hun boodschappen willen laten doen. Een uitbreiding van de dienstverlening naar online kan hierin niet ontbreken."

 

"Tegelijkertijd hebben we de ambitie om een landelijk dekkend netwerk te realiseren. Dit betekent dat we ook de filialen hiervoor zullen inzetten. We blijven onze activiteiten op het gebied van e-commerce uitbreiden. De verwachting is dat er de komende jaren een forse uitbreiding zal plaatsvinden", stelt de onderneming in een persbericht."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top