Coop maakt vaart met online ambities | RetailDetail

Coop maakt vaart met online ambities

Coop maakt vaart met online ambities

Supermarktketen Coop zet vaart achter de uitrol van de eigen websupermarkt. Deze week is het eerste filiaal van de regionaal opererende supermarktketen begonnen met het uitleveren van producten die via internet zijn besteld.

Alles via de fysieke winkels

De service werd al door twintig ondernemers getest, maar met de aansluiting van het eerste filiaal wordt een nieuwe mijlpaal bereikt door het coöperatieve supermarktbedrijf. Voor later dit jaar staat verdere uitbreiding op het programma. Anders dan bij concurrent Albert Heijn bouwt Coop geen speciale distributiecentra voor zijn websuper. Het verzamelen en uitleveren van de boodschappen gebeurt vanuit de winkels. Op termijn zegt Coop de ambitie te hebben om landelijk actief te worden met de dienst.

 

De ontwikkeling van websupermarkten heeft in Nederland in vergelijking met onder meer Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk lang geduurd, maar nu lijkt er daadwerkelijk vaart in te komen. Regionaal worden initiatieven opgezet en steeds meer supermarktketens zetten een bezorgdienst voor webboodschappen op.

 

Zo nam Sligro Food Group enige tijd geleden een belang in een websupermarkt, waarvan dit jaar het eerste afhaalpunt moet worden geopend. Met zijn websupermarkt Albert.nl en het groeiende netwerk van afhaalpunten heeft Albert Heijn echter voorlopig een enorme voorsprong op de concurrentie.

 

'Geen schrik van voorsprong AH'

Coop zelf zegt echter voldoende vertrouwen te hebben in de markt: "Coop wil klanten maximale service bieden. Dat betekent dat we klanten ook buiten de traditionele stroom hun boodschappen willen laten doen. Een uitbreiding van de dienstverlening naar online kan hierin niet ontbreken."

 

"Tegelijkertijd hebben we de ambitie om een landelijk dekkend netwerk te realiseren. Dit betekent dat we ook de filialen hiervoor zullen inzetten. We blijven onze activiteiten op het gebied van e-commerce uitbreiden. De verwachting is dat er de komende jaren een forse uitbreiding zal plaatsvinden", stelt de onderneming in een persbericht."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.