Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met verkoop konijnenvlees

Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met verkoop konijnenvlees

Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met verkoop konijnenvlees
http://www.shutterstock.com/pic-386533801/

Supermarktketens Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met de verkoop van konijnenvlees. De verkoop zal pas hervat worden wanneer er een dierenwelzijnskeurmerk wordt ingevoerd voor konijn.

 

Welzijnskooi

Het is Wakker Dier, dat al jaren strijdt voor een keurmerk voor konijnenvlees, dat het nieuws heeft bekend gemaakt. Het hoopt nu dat ook andere supermarktketens het voorbeeld van Dirk en Dekamarkt volgen. Ook in de kerstperiode, wanneer er traditioneel het meeste konijn wordt verkocht, zullen Dirk en Dekamarkt het vlees niet aanbieden.

 

De beslissing van Dirk en Dekamarkt volgt op een onderzoek van Wakker Dier afgelopen december, waarbij het ontdekte dat een groot deel van het konijnenvlees in de supermarkt uit het buitenland komt, waar de konijnen worden gehouden in kleine kooien. In Nederland worden de konijnen daarentegen vooral gehouden in zogenaamde welzijnskooien, die de dieren meer ruimte geven.

 

Nederland telt ongeveer 70 commerciële konijnenhouderijen, goed voor meer dan 320.000 konijnen, maar die worden voornamelijk geëxporteerd. De Nederlandse supermarktketens halen hun vlees vooral uit Frankrijk, Hongarije en zelfs China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.