Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met verkoop konijnenvlees

Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met verkoop konijnenvlees

Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met verkoop konijnenvlees
http://www.shutterstock.com/pic-386533801/

Supermarktketens Dirk en Dekamarkt stoppen voorlopig met de verkoop van konijnenvlees. De verkoop zal pas hervat worden wanneer er een dierenwelzijnskeurmerk wordt ingevoerd voor konijn.

 

Welzijnskooi

Het is Wakker Dier, dat al jaren strijdt voor een keurmerk voor konijnenvlees, dat het nieuws heeft bekend gemaakt. Het hoopt nu dat ook andere supermarktketens het voorbeeld van Dirk en Dekamarkt volgen. Ook in de kerstperiode, wanneer er traditioneel het meeste konijn wordt verkocht, zullen Dirk en Dekamarkt het vlees niet aanbieden.

 

De beslissing van Dirk en Dekamarkt volgt op een onderzoek van Wakker Dier afgelopen december, waarbij het ontdekte dat een groot deel van het konijnenvlees in de supermarkt uit het buitenland komt, waar de konijnen worden gehouden in kleine kooien. In Nederland worden de konijnen daarentegen vooral gehouden in zogenaamde welzijnskooien, die de dieren meer ruimte geven.

 

Nederland telt ongeveer 70 commerciële konijnenhouderijen, goed voor meer dan 320.000 konijnen, maar die worden voornamelijk geëxporteerd. De Nederlandse supermarktketens halen hun vlees vooral uit Frankrijk, Hongarije en zelfs China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.