Driekwart winst Metro Group weggesmolten | RetailDetail

Driekwart winst Metro Group weggesmolten

Driekwart winst Metro Group weggesmolten

Het Duitse handelsconcern Metro boekte in de eerste helft van zijn boekjaar 2014/2015 een nettowinst van 62 miljoen euro. Dat is zowat driekwart minder dan de 242 miljoen euro uit dezelfde periode een jaar eerder.

Omzet loopt licht terug

Het concern boven Makro, Media Markt, Real, Galeria Kaufhof en Saturn realiseerde tussen begin oktober 2014 en eind maart 2015 een omzet van 32,677 miljard euro (-1,1%). De terugval kwam op het conto van Oost-Europa, waar het verkoopcijfer 11,9% daalde tot 6,852 miljard euro door de verdere afbouw van het netwerk van Real. Voorts zaten de wisselkoersevoluties in Rusland en Oekraïne tegen.

 

In Duitsland en de rest van West-Europa namen de verkopen immers met 0,9% en 1% toe tot respectievelijk 13,623 miljard euro en 9,953 miljard euro. Azië en Afrika droegen de resterende 2,248 miljard euro aan het omzetcijfer bij. Op een vergelijkbare basis zou de omzet van Metro in het eerste halfjaar overigens met 2,2% zijn gestegen.

 

Media Markt en Saturn boekten samen een vooruitgang van 4,8%, dankzij 25% meer online omzet in het eerste halfjaar. Daardoor is die nu al goed voor 0,9 miljard euro, of 8% van het totale verkoopcijfer. De overige enseignes keken aan tegen een terugval van hun verkopen in euro: Galeria Kaufhof zag de verkoop met 1,0% dalen, terwijl Metro en Makro samen 3,1% achteruit gingen en Real zelfs 9,9% moest toegeven.

 

Nettowinst kalft af

Financieel leidde dit alles tot een daling van de winst uit de dagelijkse bedrijfsactiviteiten van 814 naar 418 miljoen euro. De nettowinst kalfde zelfs af van 242 naar 62 miljoen euro, door een waardevermindering van zowat 450 miljoen euro op de participatie in Real.

 

Voor het volledig boekjaar 2014/2015 gaat de groep met zowat 2200 winkels in dertig landen - ondanks de uitdagende omgeving - uit van een lichte toename van zijn verkoopcijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.