Driekwart winst Metro Group weggesmolten | RetailDetail

Driekwart winst Metro Group weggesmolten

Driekwart winst Metro Group weggesmolten

Het Duitse handelsconcern Metro boekte in de eerste helft van zijn boekjaar 2014/2015 een nettowinst van 62 miljoen euro. Dat is zowat driekwart minder dan de 242 miljoen euro uit dezelfde periode een jaar eerder.

Omzet loopt licht terug

Het concern boven Makro, Media Markt, Real, Galeria Kaufhof en Saturn realiseerde tussen begin oktober 2014 en eind maart 2015 een omzet van 32,677 miljard euro (-1,1%). De terugval kwam op het conto van Oost-Europa, waar het verkoopcijfer 11,9% daalde tot 6,852 miljard euro door de verdere afbouw van het netwerk van Real. Voorts zaten de wisselkoersevoluties in Rusland en Oekraïne tegen.

 

In Duitsland en de rest van West-Europa namen de verkopen immers met 0,9% en 1% toe tot respectievelijk 13,623 miljard euro en 9,953 miljard euro. Azië en Afrika droegen de resterende 2,248 miljard euro aan het omzetcijfer bij. Op een vergelijkbare basis zou de omzet van Metro in het eerste halfjaar overigens met 2,2% zijn gestegen.

 

Media Markt en Saturn boekten samen een vooruitgang van 4,8%, dankzij 25% meer online omzet in het eerste halfjaar. Daardoor is die nu al goed voor 0,9 miljard euro, of 8% van het totale verkoopcijfer. De overige enseignes keken aan tegen een terugval van hun verkopen in euro: Galeria Kaufhof zag de verkoop met 1,0% dalen, terwijl Metro en Makro samen 3,1% achteruit gingen en Real zelfs 9,9% moest toegeven.

 

Nettowinst kalft af

Financieel leidde dit alles tot een daling van de winst uit de dagelijkse bedrijfsactiviteiten van 814 naar 418 miljoen euro. De nettowinst kalfde zelfs af van 242 naar 62 miljoen euro, door een waardevermindering van zowat 450 miljoen euro op de participatie in Real.

 

Voor het volledig boekjaar 2014/2015 gaat de groep met zowat 2200 winkels in dertig landen - ondanks de uitdagende omgeving - uit van een lichte toename van zijn verkoopcijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.