Dumpsupermarkten nemen onderkant markt in | RetailDetail

Dumpsupermarkten nemen onderkant markt in

Dumpsupermarkten nemen onderkant markt in

Steeds meer dumpsupermarkten nemen plaats in onderaan de markt, nog onder de plek die discounters Aldi en Lidl eerder voor zich hadden voorbehouden. De Duitse ketens schuiven zo stilaan op naar het middensegment.

Voormalige groothandels

Dumpsupermarkten of outletsupers zijn supermarkten die met een klein en wisselend assortiment de klanten naar hun winkel lokken. Ze kunnen dumpingprijzen aanbieden, door bijvoorbeeld geblutste verpakkingen of voeding dat de houdbaarheidsdatum bijna heeft bereikt te verkopen. "Er is ongelooflijk veel handel", zegt Willem Stam van Outletsupermarkt Schagen aan het Financieele Dagblad. "Pepernoten in het voorjaar, nieuwe producten die niet aanslaan: ik verkoop alles."

 

Een aantal van de outletsupers zijn dan ook voormalige groothandels die een eigen supermarkt hebben geopend om overschotten uit de groothandel te verkopen. "De traditionele discounters worden groter en nemen steeds grotere partijen af. Daardoor blijven we nu veel vaker dan vroeger met kleinere partijen zitten, die we in de reguliere handel niet meer kwijtraken. Die spullen kunnen we prima zelf aan de consument verkopen", zegt Richard Tijsen van Palletvoordeel.

 

Geen explosie aan outletsupers

Retaildeskundige Frank Quix van onderzoeksbureau Q&A verwacht wel dat in de toekomst supermarkten, groothandels en producenten steeds efficiënter zullen gaan werken, waardoor het aanbod voor en bij de outletsupermarkten steeds kleiner zal worden. Daarom verwacht hij ook geen explosie aan nieuwe supermarkten die volgens dit concept werken.

 

Die visie wordt bevestigd door de ondernemers zelf: "We hebben enorm veel toeloop in onze twee filialen en we staan altijd open voor nog een winkel hier of daar. Maar het is niet dat we hier een nieuwe keten à la Lidl uit de grond aan het stampen zijn", zegt Maarten Muller van Budgetfood.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.