Ekoplaza en Diabetes Fonds starten Lekker met minder suiker | RetailDetail

Ekoplaza en Diabetes Fonds gaan voor minder suiker

Ekoplaza en Diabetes Fonds gaan voor minder suiker
Shutterstock

Ekoplaza en het Diabetes Fonds starten de Lekker met minder suiker weken. Klanten krijgen bij Ekoplaza vijf weken lang tips en recepten over producten met minder suiker.


Strijd tegen hoge suikerinname

Biologische supermarkt Ekoplaza en het Diabetes Fonds binden met de actieweken de strijd aan tegen de hoge inname van suiker. Ze selecteerden voor de actie producten met minder suiker. Deze bevatten geen toegevoegde suikers of minder toegevoegde suikers en hebben daardoor minder calorieën dan vergelijkbare gangbare producten. De nieuwsbrief van www.lekkermetmindersuiker.nl geeft consumenten tips en recepten met producten die minder suiker bevatten.


De actieweken met Ekoplaza maken deel uit van de doelstelling van het Diabetes Fonds naar minder suikergebruik. Het fonds wil de komende jaren de suikerinname met een derde verlagen.


Suiker als risico

Zo’n 80 procent van de Nederlanders krijgt ongemerkt anderhalf tot twee keer teveel suiker binnen. Het gaat per persoon per dag om gemiddeld per 30 klontjes aan suikers. Suiker zit in veel producten en consumenten worden continu verleid tot ongezonde keuzes met veel suiker.
 

Suiker vormt een belangrijk risico voor de gezondheid. Een op de drie Nederlanders krijgt diabetes type 2. Zo verhoogt een dagelijks blikje frisdrank het risico op diabetes type 2 met 20 procent. Teveel suiker kan leiden tot overgewicht, aanmaak van vetten in de lever en meer vetten in het bloed. Hiervoor wordt het lichaam minder gevoelig voor insuline en het kan leiden tot diabetes type 2. Dit kan een hartinfarct, blindheid en nierfalen tot gevolg hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.