Ekoplaza en Diabetes Fonds starten Lekker met minder suiker | RetailDetail

Ekoplaza en Diabetes Fonds gaan voor minder suiker

Ekoplaza en Diabetes Fonds gaan voor minder suiker
Shutterstock

Ekoplaza en het Diabetes Fonds starten de Lekker met minder suiker weken. Klanten krijgen bij Ekoplaza vijf weken lang tips en recepten over producten met minder suiker.


Strijd tegen hoge suikerinname

Biologische supermarkt Ekoplaza en het Diabetes Fonds binden met de actieweken de strijd aan tegen de hoge inname van suiker. Ze selecteerden voor de actie producten met minder suiker. Deze bevatten geen toegevoegde suikers of minder toegevoegde suikers en hebben daardoor minder calorieën dan vergelijkbare gangbare producten. De nieuwsbrief van www.lekkermetmindersuiker.nl geeft consumenten tips en recepten met producten die minder suiker bevatten.


De actieweken met Ekoplaza maken deel uit van de doelstelling van het Diabetes Fonds naar minder suikergebruik. Het fonds wil de komende jaren de suikerinname met een derde verlagen.


Suiker als risico

Zo’n 80 procent van de Nederlanders krijgt ongemerkt anderhalf tot twee keer teveel suiker binnen. Het gaat per persoon per dag om gemiddeld per 30 klontjes aan suikers. Suiker zit in veel producten en consumenten worden continu verleid tot ongezonde keuzes met veel suiker.
 

Suiker vormt een belangrijk risico voor de gezondheid. Een op de drie Nederlanders krijgt diabetes type 2. Zo verhoogt een dagelijks blikje frisdrank het risico op diabetes type 2 met 20 procent. Teveel suiker kan leiden tot overgewicht, aanmaak van vetten in de lever en meer vetten in het bloed. Hiervoor wordt het lichaam minder gevoelig voor insuline en het kan leiden tot diabetes type 2. Dit kan een hartinfarct, blindheid en nierfalen tot gevolg hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.