Ekoplaza moet verhuizen door snelle groei | RetailDetail

Ekoplaza moet verhuizen door snelle groei

Ekoplaza moet verhuizen door snelle groei

De biologische supermarktketen Ekoplaza groeit razendsnel: in 2012 steeg de omzet met 8 procent en in het eerste semester van 2013 was er opnieuw sprake van een groei van tien procent. Daarom gaan een aantal winkels nu verhuizen, zodat ze kunnen uitbreiden.

Twee keer zo groot

In Enschede groeide de vestiging met zestig procent, in Tilburg werd de winkel twee keer zo groot (van 300 naar 600 m²) en de Ekoplaza in Wassenaar wordt bijna vier keer groter, van 140 naar 520 m². Daarbij verhuizen ze vooral naar aanloopstraten van de plaatselijke winkelcentra.

 

Erik Does, directeur van moederbedrijf Udea, zegt in Levensmiddelenkrant dat de groei vooral te danken is aan de verlaagde prijzen voor de consument. "De groothandel nam teveel marge. Daar is duidelijk het mes in gezet", verklaart hij. Ook ziet hij meer nieuwe klanten, die volgens hem te vinden zijn bij hoger opgeleiden die "steeds meer wakker worden".

 

Ekoplaza wil zich profileren als dé biologische supermarkt van Nederland, waarbij het haar klanten het grootste aanbod biologische producten wil aanbieden. Momenteel telt de keten ruim zestig winkels en is het de grootste bioketen van de Benelux.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.