Ekoplaza moet verhuizen door snelle groei

Ekoplaza moet verhuizen door snelle groei

De biologische supermarktketen Ekoplaza groeit razendsnel: in 2012 steeg de omzet met 8 procent en in het eerste semester van 2013 was er opnieuw sprake van een groei van tien procent. Daarom gaan een aantal winkels nu verhuizen, zodat ze kunnen uitbreiden.

Twee keer zo groot

In Enschede groeide de vestiging met zestig procent, in Tilburg werd de winkel twee keer zo groot (van 300 naar 600 m²) en de Ekoplaza in Wassenaar wordt bijna vier keer groter, van 140 naar 520 m². Daarbij verhuizen ze vooral naar aanloopstraten van de plaatselijke winkelcentra.

 

Erik Does, directeur van moederbedrijf Udea, zegt in Levensmiddelenkrant dat de groei vooral te danken is aan de verlaagde prijzen voor de consument. "De groothandel nam teveel marge. Daar is duidelijk het mes in gezet", verklaart hij. Ook ziet hij meer nieuwe klanten, die volgens hem te vinden zijn bij hoger opgeleiden die "steeds meer wakker worden".

 

Ekoplaza wil zich profileren als dé biologische supermarkt van Nederland, waarbij het haar klanten het grootste aanbod biologische producten wil aanbieden. Momenteel telt de keten ruim zestig winkels en is het de grootste bioketen van de Benelux.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top