Ekoplaza scoort opnieuw als meest duurzame supermarktketen

Ekoplaza scoort opnieuw als meest duurzame supermarktketen

Ekoplaza scoort voor het tweede jaar als meest duurzame supermarktketen. De formule krijgt een B-label, dat aangeeft dat de biologische supermarktketen goed presteert op het gebied van duurzaamheid, maar dat er nog enkele verbeterpunten zijn. Dit blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van Rank a Brand.

Goede prestaties voor milieubeleid en dierenwelzijn

Ekoplaza presteert door het vrijwel volledige biologische aanbod erg goed op milieubeleid en dierenwelzijn. Daarnaast laat de formule eerste stappen zien om de uitstoot van CO2 te verlagen. Verder is alle elektriciteit groen, er wordt alleen FSC-gecertificeerd papier gebruikt voor promotiematerialen en de keten biedt verschillende producten aan met een sociale certificering.

 

Ekoplaza kan de score niettemin nog verder verhogen door meer duidelijkheid te verschaffen over een sociale certificering voor verschillende productgroepen en over de CO2-uitstoot.

Jumbo: redelijke score

Jumbo scoort redelijk in de ranking van Rank a Brand en krijgt een C-label, waarmee het redelijk op weg is. Jumbo krijgt vooral punten door het verlagen van de CO2-uitstoot en door verschillende huismerkproducten, zoals koffie en bananen, aan te bieden die een sociale certificering dragen.

 

De overige formules doen het beduidend minder goed. Albert Heijn, Plus en Deen komen niet verder dan een D-label; de eerste mijlpalen zijn behaald, maar er moet nog veel gebeuren. De drie ketens behaalden onder andere punten voor het dragen van sociale certificering van huismerkproducten.

 

 

De grote meerderheid van de supermarktketens bungelt onderaan de ranglijst met een E-label. Het gaat om formules als Lidl, Aldi, Spar, Coop, Hoogvliet, Dirk, Poiesz, Boni en Emté.

Tags: