Ekoplaza scoort opnieuw als meest duurzame supermarktketen | RetailDetail

Ekoplaza scoort opnieuw als meest duurzame supermarktketen

Ekoplaza scoort opnieuw als meest duurzame supermarktketen

Ekoplaza scoort voor het tweede jaar als meest duurzame supermarktketen. De formule krijgt een B-label, dat aangeeft dat de biologische supermarktketen goed presteert op het gebied van duurzaamheid, maar dat er nog enkele verbeterpunten zijn. Dit blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van Rank a Brand.

Goede prestaties voor milieubeleid en dierenwelzijn

Ekoplaza presteert door het vrijwel volledige biologische aanbod erg goed op milieubeleid en dierenwelzijn. Daarnaast laat de formule eerste stappen zien om de uitstoot van CO2 te verlagen. Verder is alle elektriciteit groen, er wordt alleen FSC-gecertificeerd papier gebruikt voor promotiematerialen en de keten biedt verschillende producten aan met een sociale certificering.

 

Ekoplaza kan de score niettemin nog verder verhogen door meer duidelijkheid te verschaffen over een sociale certificering voor verschillende productgroepen en over de CO2-uitstoot.

Jumbo: redelijke score

Jumbo scoort redelijk in de ranking van Rank a Brand en krijgt een C-label, waarmee het redelijk op weg is. Jumbo krijgt vooral punten door het verlagen van de CO2-uitstoot en door verschillende huismerkproducten, zoals koffie en bananen, aan te bieden die een sociale certificering dragen.

 

De overige formules doen het beduidend minder goed. Albert Heijn, Plus en Deen komen niet verder dan een D-label; de eerste mijlpalen zijn behaald, maar er moet nog veel gebeuren. De drie ketens behaalden onder andere punten voor het dragen van sociale certificering van huismerkproducten.

 

 

De grote meerderheid van de supermarktketens bungelt onderaan de ranglijst met een E-label. Het gaat om formules als Lidl, Aldi, Spar, Coop, Hoogvliet, Dirk, Poiesz, Boni en Emté.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.