Eten en drinken niet veel duurder geworden

Eten en drinken niet veel duurder geworden

Eten en drinken zijn de afgelopen tien jaar veel minder in prijs gestegen dan andere artikelen. Voedingsmiddelen werden negen procent duurder, terwijl de inflatie in deze periode ruim achttien procent bedroeg, becijferde ING.

Vroeger niet zo veel beter

Volgens ING geeft een gemiddeld huishouden maandelijks ongeveer 300 euro uit aan voedingsmiddelen, dat is tien procent van het totale budget. Vlees, vis, olie, boter, fruit, kaas, melk, groente en aardappelen zijn nu allemaal circa tien procent duurder dan in 2001, terwijl suiker, zoetwaren en ijs nog net zoveel kosten als toen. Brood werd wel vijftien procent duurder.

 

De voedselprijzen in de winkel zijn de laatste jaren wel sneller gestegen door de oplopende voedselprijzen op de wereldmarkt, maar de winkeliers berekenden de kosten maar voor een deel door, mogelijk uit angst klanten kwijt te raken.

 

Ook de concurrentie tussen supermarkten zet volgens het ING Economisch Bureau een rem op de prijsstijgingen. De supermarkten profiteerden er bovendien van dat de loonkosten door de economische teruggang minder stegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top