Eten en drinken niet veel duurder geworden

Eten en drinken niet veel duurder geworden

Eten en drinken zijn de afgelopen tien jaar veel minder in prijs gestegen dan andere artikelen. Voedingsmiddelen werden negen procent duurder, terwijl de inflatie in deze periode ruim achttien procent bedroeg, becijferde ING.

Vroeger niet zo veel beter

Volgens ING geeft een gemiddeld huishouden maandelijks ongeveer 300 euro uit aan voedingsmiddelen, dat is tien procent van het totale budget. Vlees, vis, olie, boter, fruit, kaas, melk, groente en aardappelen zijn nu allemaal circa tien procent duurder dan in 2001, terwijl suiker, zoetwaren en ijs nog net zoveel kosten als toen. Brood werd wel vijftien procent duurder.

 

De voedselprijzen in de winkel zijn de laatste jaren wel sneller gestegen door de oplopende voedselprijzen op de wereldmarkt, maar de winkeliers berekenden de kosten maar voor een deel door, mogelijk uit angst klanten kwijt te raken.

 

Ook de concurrentie tussen supermarkten zet volgens het ING Economisch Bureau een rem op de prijsstijgingen. De supermarkten profiteerden er bovendien van dat de loonkosten door de economische teruggang minder stegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top