Eten en drinken niet veel duurder geworden | RetailDetail

Eten en drinken niet veel duurder geworden

Eten en drinken niet veel duurder geworden

Eten en drinken zijn de afgelopen tien jaar veel minder in prijs gestegen dan andere artikelen. Voedingsmiddelen werden negen procent duurder, terwijl de inflatie in deze periode ruim achttien procent bedroeg, becijferde ING.

Vroeger niet zo veel beter

Volgens ING geeft een gemiddeld huishouden maandelijks ongeveer 300 euro uit aan voedingsmiddelen, dat is tien procent van het totale budget. Vlees, vis, olie, boter, fruit, kaas, melk, groente en aardappelen zijn nu allemaal circa tien procent duurder dan in 2001, terwijl suiker, zoetwaren en ijs nog net zoveel kosten als toen. Brood werd wel vijftien procent duurder.

 

De voedselprijzen in de winkel zijn de laatste jaren wel sneller gestegen door de oplopende voedselprijzen op de wereldmarkt, maar de winkeliers berekenden de kosten maar voor een deel door, mogelijk uit angst klanten kwijt te raken.

 

Ook de concurrentie tussen supermarkten zet volgens het ING Economisch Bureau een rem op de prijsstijgingen. De supermarkten profiteerden er bovendien van dat de loonkosten door de economische teruggang minder stegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.