Eten en drinken niet veel duurder geworden | RetailDetail

Eten en drinken niet veel duurder geworden

Eten en drinken niet veel duurder geworden

Eten en drinken zijn de afgelopen tien jaar veel minder in prijs gestegen dan andere artikelen. Voedingsmiddelen werden negen procent duurder, terwijl de inflatie in deze periode ruim achttien procent bedroeg, becijferde ING.

Vroeger niet zo veel beter

Volgens ING geeft een gemiddeld huishouden maandelijks ongeveer 300 euro uit aan voedingsmiddelen, dat is tien procent van het totale budget. Vlees, vis, olie, boter, fruit, kaas, melk, groente en aardappelen zijn nu allemaal circa tien procent duurder dan in 2001, terwijl suiker, zoetwaren en ijs nog net zoveel kosten als toen. Brood werd wel vijftien procent duurder.

 

De voedselprijzen in de winkel zijn de laatste jaren wel sneller gestegen door de oplopende voedselprijzen op de wereldmarkt, maar de winkeliers berekenden de kosten maar voor een deel door, mogelijk uit angst klanten kwijt te raken.

 

Ook de concurrentie tussen supermarkten zet volgens het ING Economisch Bureau een rem op de prijsstijgingen. De supermarkten profiteerden er bovendien van dat de loonkosten door de economische teruggang minder stegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.