Europese retailers winnen innovatieawards voor huismerken | RetailDetail

Europese retailers winnen innovatieawards voor huismerken

Europese retailers winnen innovatieawards voor huismerken

25 Europese retailers, waaronder Carrefour, Casino, Coop en Tesco, hebben met hun huismerken een International Salute to Excellence Award gewonnen. De winnaars werden gisteren bekend gemaakt, voorafgaand aan de vakbeurs PLMA 2015 World of Private Label, die momenteel plaatsvindt in Amsterdam.

Aroma’s en ingrediënten toonaangevend in food-huismerken

De winnende huismerken werden geselecteerd uit ruim 210 producten in dertig categorieën in food, gezondheid, beauty, keuken en huishouden. Ze werden het afgelopen jaar geïntroduceerd in 45 retailorganisaties in 16 Europese landen. “De winnaars van de Awards laten zien dat innoveren in private label verder gaat dan de bekende grote retailorganiaties” , stelt PLMA-voorzitter Brian Sharoff. “Uit de variatie in winnende groot- en kleinschalige retailers blijkt creativiteit en innovatie in private label”.

 

Huismerkinnovaties in food blijken bijvoorbeeld gericht te zijn op bijzondere aroma’s (denk aan biologische rijstkoekjes met bananenaroma of granola met zeven noten) en op nieuwe ingrediënten die gezondheidsvoordelen bieden, zoals probiotische granaatappelyoghurt. Daarnaast is er een trend naar meer gemak in maaltijdbereiding.

 

Non-food speelt met fruit- en versgeuren

In nieuwe non-foodproducten zijn fruit- en versgeuren vaak bepalend, zoals luchtverfrisser met kersenbloesemgeur of douchegel met 'Mediterranean breeze'-geur. Retailers besteden tevens meer aandacht aan verzorgingsproducten voor mannen, premiumdiervoeding en wasmiddelen.

 

“De inzendingen geven tevens een langetermijntrend aan”, aldus Sharoff: “Privatelabel-producten zijn niet meer gebaseerd op 'me-too producten' om voor consumenten aantrekkelijk te zijn. De winnende producten geven aan dat formules een sterke innovatiestrategie hanteren."

 

Populariteit huismerken blijft groeien

De populariteit van huismerken in Europa blijft groeien: ze hebben inmiddels een aandeel van minstens 30% van alle verkochte producten in vijftien landen, het hoogste aandeel tot nu toe. Dat blijkt uit gegevens die Nielsen verzamelde voor het International Private Label Yearbook 2014 van PLMA.

 

Van de twintig landen die Nielsen in 2013 onderzocht, groeide in zestien landen het marktaandeel van huismerken. De grootste toename vond plaats in Zweden (+5,1 punten), Finland (+4,0), Polen (+3,1) en Slowakije (+2,7). In Zweden, Finland en Tsjechië steeg het marktaandeel voor de eerste maal boven 30%. Het aantal landen dat het 30%-marktaandeel nadert, stijgt bovendien gestaag: in 2011 waren er nog tien landen die dit aandeel bereikten, in 2012 waren dat er al twaalf.

 

Vaste marktleider in bepaalde categorieën

Het aandeel van huismerken is zelfs uitgegroeid tot meer dan de helft van alle verkochte producten in Zwitserland (53%) en Spanje (51%). In Groot-Brittannië (45%), Portugal (45%), Duitsland (44%), België (41%) en Oostenrijk (40%) worden minstens vier van de tien producten als huismerk verkocht.

 

Ook in Denemarken, Noorwegen, Hongarije, Turkije en Italië groeien de marktaandelen van huismerken. In Frankrijk zijn huismerken al goed voor meer dan drie van de tien producten die langs de kassa gaan, in Nederland zijn dat er bijna drie van de tien en in Griekenland ruim 20% van de producten.

 

Huismerken domineren inmiddels ook diverse productgroepen in de retail: in elf landen wordt ruim de helft van papierwaren en hygiëneproducten als huismerk verkocht. Voor diepvriesproducten geldt dit in tien landen en voor diervoeding in negen landen.

 

Ook na verbeterde economie

Het marktaandeel van huismerken zal het komend jaar naar verwachting opnieuw toenemen. Volgens het PLMA-onderzoek “Today's European Shoppers" onder ruim 10.000 consumenten in veertien landen spelen huismerken "een essentiële rol" in het leven van consumenten in heel Europa en zal het marktaandeel dan ook blijven aanzwellen.

 

46% van de consumenten koopt volgens dit onderzoek vaak huismerken en dit jaar denkt een van de vier consumenten daarbij ook meer eigen merken te kopen dan voorheen. Ook wanneer de economie aantrekt, zeggen consumenten dat zij huismerken zullen blijven kopen: acht van de tien blijven dat doen nadat de economie is verbeterd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.