Europese retailers winnen innovatieawards voor huismerken | RetailDetail

Europese retailers winnen innovatieawards voor huismerken

Europese retailers winnen innovatieawards voor huismerken

25 Europese retailers, waaronder Carrefour, Casino, Coop en Tesco, hebben met hun huismerken een International Salute to Excellence Award gewonnen. De winnaars werden gisteren bekend gemaakt, voorafgaand aan de vakbeurs PLMA 2015 World of Private Label, die momenteel plaatsvindt in Amsterdam.

Aroma’s en ingrediënten toonaangevend in food-huismerken

De winnende huismerken werden geselecteerd uit ruim 210 producten in dertig categorieën in food, gezondheid, beauty, keuken en huishouden. Ze werden het afgelopen jaar geïntroduceerd in 45 retailorganisaties in 16 Europese landen. “De winnaars van de Awards laten zien dat innoveren in private label verder gaat dan de bekende grote retailorganiaties” , stelt PLMA-voorzitter Brian Sharoff. “Uit de variatie in winnende groot- en kleinschalige retailers blijkt creativiteit en innovatie in private label”.

 

Huismerkinnovaties in food blijken bijvoorbeeld gericht te zijn op bijzondere aroma’s (denk aan biologische rijstkoekjes met bananenaroma of granola met zeven noten) en op nieuwe ingrediënten die gezondheidsvoordelen bieden, zoals probiotische granaatappelyoghurt. Daarnaast is er een trend naar meer gemak in maaltijdbereiding.

 

Non-food speelt met fruit- en versgeuren

In nieuwe non-foodproducten zijn fruit- en versgeuren vaak bepalend, zoals luchtverfrisser met kersenbloesemgeur of douchegel met 'Mediterranean breeze'-geur. Retailers besteden tevens meer aandacht aan verzorgingsproducten voor mannen, premiumdiervoeding en wasmiddelen.

 

“De inzendingen geven tevens een langetermijntrend aan”, aldus Sharoff: “Privatelabel-producten zijn niet meer gebaseerd op 'me-too producten' om voor consumenten aantrekkelijk te zijn. De winnende producten geven aan dat formules een sterke innovatiestrategie hanteren."

 

Populariteit huismerken blijft groeien

De populariteit van huismerken in Europa blijft groeien: ze hebben inmiddels een aandeel van minstens 30% van alle verkochte producten in vijftien landen, het hoogste aandeel tot nu toe. Dat blijkt uit gegevens die Nielsen verzamelde voor het International Private Label Yearbook 2014 van PLMA.

 

Van de twintig landen die Nielsen in 2013 onderzocht, groeide in zestien landen het marktaandeel van huismerken. De grootste toename vond plaats in Zweden (+5,1 punten), Finland (+4,0), Polen (+3,1) en Slowakije (+2,7). In Zweden, Finland en Tsjechië steeg het marktaandeel voor de eerste maal boven 30%. Het aantal landen dat het 30%-marktaandeel nadert, stijgt bovendien gestaag: in 2011 waren er nog tien landen die dit aandeel bereikten, in 2012 waren dat er al twaalf.

 

Vaste marktleider in bepaalde categorieën

Het aandeel van huismerken is zelfs uitgegroeid tot meer dan de helft van alle verkochte producten in Zwitserland (53%) en Spanje (51%). In Groot-Brittannië (45%), Portugal (45%), Duitsland (44%), België (41%) en Oostenrijk (40%) worden minstens vier van de tien producten als huismerk verkocht.

 

Ook in Denemarken, Noorwegen, Hongarije, Turkije en Italië groeien de marktaandelen van huismerken. In Frankrijk zijn huismerken al goed voor meer dan drie van de tien producten die langs de kassa gaan, in Nederland zijn dat er bijna drie van de tien en in Griekenland ruim 20% van de producten.

 

Huismerken domineren inmiddels ook diverse productgroepen in de retail: in elf landen wordt ruim de helft van papierwaren en hygiëneproducten als huismerk verkocht. Voor diepvriesproducten geldt dit in tien landen en voor diervoeding in negen landen.

 

Ook na verbeterde economie

Het marktaandeel van huismerken zal het komend jaar naar verwachting opnieuw toenemen. Volgens het PLMA-onderzoek “Today's European Shoppers" onder ruim 10.000 consumenten in veertien landen spelen huismerken "een essentiële rol" in het leven van consumenten in heel Europa en zal het marktaandeel dan ook blijven aanzwellen.

 

46% van de consumenten koopt volgens dit onderzoek vaak huismerken en dit jaar denkt een van de vier consumenten daarbij ook meer eigen merken te kopen dan voorheen. Ook wanneer de economie aantrekt, zeggen consumenten dat zij huismerken zullen blijven kopen: acht van de tien blijven dat doen nadat de economie is verbeterd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.