Expansie wordt Landmarkt (bijna) fataal

Expansie wordt Landmarkt (bijna) fataal

De opening van de tweede vestiging van de marktketen Landmarkt is uitgelopen op een fiasco. De versketen met veel aanbod uit de regio leed zulke enorme verliezen in Apeldoorn dat het hele bedrijf woensdag failliet werd verklaard. De Amsterdamse vestiging maakt onder een nieuwe eigenaar een doorstart.

Amsterdam gered, Apeldoorn dicht

De vestiging in Apeldoorn opende afgelopen maart de deuren. Al snel werd duidelijk dat de winkel niet liep, maar maatregelen om een ommekeer te bewerktstelligen liepen op niets uit. Afgelopen maandag kon de onderneming de salarissen niet meer betalen en zocht de bescherming van de rechtbank. Woensdag bleek het perspectief dusdanig mager dat het faillissement werd uitgesproken.

 

De curator heeft intussen een nieuwe eigenaar gevonden voor de Amsterdamse vestiging van de formule. Het gaat hierbij om Fleura Holding, een  exporteur van snijbloemen. Het is nog niet duidelijk wat de nieuwe eigenaar met Landmarkt gaat doen en of oprichter Harm-Jan van Dijk betrokken blijft bij zijn keten. De keten had voor dit najaar een derde vestiging in Rotterdam op de rol staan, maar dit gaat waarschijnlijk niet door.

 

Landmarkt is een formule die vers in marktopstelling combineert met een supermarktassortiment en een horecagelegenheid. Het vers wordt voornamelijk verzorgd door concessionairs en toeleveranciers uit de omgeving.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top