Foodconsument is aan het 'downgraden'

Foodconsument is aan het 'downgraden'

De crisis begint een impact te krijgen op het winkelgedrag van Nederlandse consumenten. Volgens onderzoeksbureau GfK zijn klanten aan het downgraden, wat neerkomt op kiezen voor goedkopere alternatieven. Speciaalzaken raken omzet kwijt aan supermarkten en servicesupermarkten raken omzet kwijt aan discounters.

 

Ook in de supermarkt zelf is sprake van downgrading. "De biefstuk wordt ingeruild voor de bal gehakt of soms zelfs voor de rookworst of een ei. Of ze verlaten de A-merken en doen een huismerkproduct in het winkelwagentje", aldus Joop Holla van GfK.


Uit metingen van het onderzoeksbureau blijkt dat zo'n 22 procent van de Nederlandse bevolking moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. De crisis had tot nu toe vooral impact op de non-food-detailhandel, waarbij veel consumenten de hand op de knip houden en grote aankopen uitstellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

15/08/2017

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top