Foodconsument is aan het 'downgraden'

Foodconsument is aan het 'downgraden'

De crisis begint een impact te krijgen op het winkelgedrag van Nederlandse consumenten. Volgens onderzoeksbureau GfK zijn klanten aan het downgraden, wat neerkomt op kiezen voor goedkopere alternatieven. Speciaalzaken raken omzet kwijt aan supermarkten en servicesupermarkten raken omzet kwijt aan discounters.

 

Ook in de supermarkt zelf is sprake van downgrading. "De biefstuk wordt ingeruild voor de bal gehakt of soms zelfs voor de rookworst of een ei. Of ze verlaten de A-merken en doen een huismerkproduct in het winkelwagentje", aldus Joop Holla van GfK.


Uit metingen van het onderzoeksbureau blijkt dat zo'n 22 procent van de Nederlandse bevolking moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. De crisis had tot nu toe vooral impact op de non-food-detailhandel, waarbij veel consumenten de hand op de knip houden en grote aankopen uitstellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top