Foodconsument is aan het 'downgraden'

Foodconsument is aan het 'downgraden'

De crisis begint een impact te krijgen op het winkelgedrag van Nederlandse consumenten. Volgens onderzoeksbureau GfK zijn klanten aan het downgraden, wat neerkomt op kiezen voor goedkopere alternatieven. Speciaalzaken raken omzet kwijt aan supermarkten en servicesupermarkten raken omzet kwijt aan discounters.

 

Ook in de supermarkt zelf is sprake van downgrading. "De biefstuk wordt ingeruild voor de bal gehakt of soms zelfs voor de rookworst of een ei. Of ze verlaten de A-merken en doen een huismerkproduct in het winkelwagentje", aldus Joop Holla van GfK.


Uit metingen van het onderzoeksbureau blijkt dat zo'n 22 procent van de Nederlandse bevolking moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. De crisis had tot nu toe vooral impact op de non-food-detailhandel, waarbij veel consumenten de hand op de knip houden en grote aankopen uitstellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top