Foodwatch wil verbod op 'energy shots'

Foodwatch wil verbod op 'energy shots'

Actiegroep Foodwatch pleit voor een verbod op zogenoemde 'energy shots', kleine flesjes drank met een hoog gehalte aan cafeïne en andere oppeppende stoffen. Daarnaast zou de verkoop van Red Bull en soortgelijke producten aan banden moeten worden gelegd.

"Levensgevaarlijke energiebommen"

Volgens Foodwatch zijn de drankjes levensgevaarlijk, omdat de hoge concentraties cafeïne en taurine kunnen zorgen voor hartritmestoornissen, krampaanvallen, nierfalen en andere aandoeningen die fataal kunnen aflopen. Vooral als de producten worden gecombineerd met alcohol of rond het sporten neemt het risico toe, zo stelt Foodwatch.

 

"Voor een fabrikant als Red Bull zijn de energy shots big business. Ze zijn immens populair onder jongeren, kinderen en jongeren hebben geen idee wat ze drinken en wat de risico's zijn. Je moet je voorstellen dat zo'n flesje dezelfde ingrediënten bevat als een normaal blikje van Red Bull, maar dan in een vier keer zo sterke concentratie", zegt Meike Rijksen van Foodwatch in de krant.

 

Consument al gewaarschuwd

Foodwatch is een actiegroep uit Duitsland die zich bezighoudt met voedselveiligheid en misleiding van consumenten door grote fabrikanten. Jaarlijks reikt de groep het Gouden Windei uit voor het meest misleidende product in de supermarkt.

 

Vorig jaar heeft de Minister van Volksgezondheid echter nog gezegd een verbod op de verkoop in bijvoorbeeld de supermarkt niet te zien zitten. Red Bull zegt in een reactie dat de etiketten al voorzien zijn van een waarschuwing. "Er staat nu: niet aanbevolen voor kinderen en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Bovendien staat er dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid één fles is en dat we aanbevelen die dagelijkse hoeveelheid niet te overschrijden", reageert Eva de Vaan van Red Bull in de krant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top