Foodwatch wil verbod op 'energy shots' | RetailDetail

Foodwatch wil verbod op 'energy shots'

Foodwatch wil verbod op 'energy shots'

Actiegroep Foodwatch pleit voor een verbod op zogenoemde 'energy shots', kleine flesjes drank met een hoog gehalte aan cafeïne en andere oppeppende stoffen. Daarnaast zou de verkoop van Red Bull en soortgelijke producten aan banden moeten worden gelegd.

"Levensgevaarlijke energiebommen"

Volgens Foodwatch zijn de drankjes levensgevaarlijk, omdat de hoge concentraties cafeïne en taurine kunnen zorgen voor hartritmestoornissen, krampaanvallen, nierfalen en andere aandoeningen die fataal kunnen aflopen. Vooral als de producten worden gecombineerd met alcohol of rond het sporten neemt het risico toe, zo stelt Foodwatch.

 

"Voor een fabrikant als Red Bull zijn de energy shots big business. Ze zijn immens populair onder jongeren, kinderen en jongeren hebben geen idee wat ze drinken en wat de risico's zijn. Je moet je voorstellen dat zo'n flesje dezelfde ingrediënten bevat als een normaal blikje van Red Bull, maar dan in een vier keer zo sterke concentratie", zegt Meike Rijksen van Foodwatch in de krant.

 

Consument al gewaarschuwd

Foodwatch is een actiegroep uit Duitsland die zich bezighoudt met voedselveiligheid en misleiding van consumenten door grote fabrikanten. Jaarlijks reikt de groep het Gouden Windei uit voor het meest misleidende product in de supermarkt.

 

Vorig jaar heeft de Minister van Volksgezondheid echter nog gezegd een verbod op de verkoop in bijvoorbeeld de supermarkt niet te zien zitten. Red Bull zegt in een reactie dat de etiketten al voorzien zijn van een waarschuwing. "Er staat nu: niet aanbevolen voor kinderen en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Bovendien staat er dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid één fles is en dat we aanbevelen die dagelijkse hoeveelheid niet te overschrijden", reageert Eva de Vaan van Red Bull in de krant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.