Foodwatch wil verbod op 'energy shots'

Foodwatch wil verbod op 'energy shots'

Actiegroep Foodwatch pleit voor een verbod op zogenoemde 'energy shots', kleine flesjes drank met een hoog gehalte aan cafeïne en andere oppeppende stoffen. Daarnaast zou de verkoop van Red Bull en soortgelijke producten aan banden moeten worden gelegd.

"Levensgevaarlijke energiebommen"

Volgens Foodwatch zijn de drankjes levensgevaarlijk, omdat de hoge concentraties cafeïne en taurine kunnen zorgen voor hartritmestoornissen, krampaanvallen, nierfalen en andere aandoeningen die fataal kunnen aflopen. Vooral als de producten worden gecombineerd met alcohol of rond het sporten neemt het risico toe, zo stelt Foodwatch.

 

"Voor een fabrikant als Red Bull zijn de energy shots big business. Ze zijn immens populair onder jongeren, kinderen en jongeren hebben geen idee wat ze drinken en wat de risico's zijn. Je moet je voorstellen dat zo'n flesje dezelfde ingrediënten bevat als een normaal blikje van Red Bull, maar dan in een vier keer zo sterke concentratie", zegt Meike Rijksen van Foodwatch in de krant.

 

Consument al gewaarschuwd

Foodwatch is een actiegroep uit Duitsland die zich bezighoudt met voedselveiligheid en misleiding van consumenten door grote fabrikanten. Jaarlijks reikt de groep het Gouden Windei uit voor het meest misleidende product in de supermarkt.

 

Vorig jaar heeft de Minister van Volksgezondheid echter nog gezegd een verbod op de verkoop in bijvoorbeeld de supermarkt niet te zien zitten. Red Bull zegt in een reactie dat de etiketten al voorzien zijn van een waarschuwing. "Er staat nu: niet aanbevolen voor kinderen en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Bovendien staat er dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid één fles is en dat we aanbevelen die dagelijkse hoeveelheid niet te overschrijden", reageert Eva de Vaan van Red Bull in de krant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top