Foodwatch wil verbod op 'energy shots' | RetailDetail

Foodwatch wil verbod op 'energy shots'

Foodwatch wil verbod op 'energy shots'

Actiegroep Foodwatch pleit voor een verbod op zogenoemde 'energy shots', kleine flesjes drank met een hoog gehalte aan cafeïne en andere oppeppende stoffen. Daarnaast zou de verkoop van Red Bull en soortgelijke producten aan banden moeten worden gelegd.

"Levensgevaarlijke energiebommen"

Volgens Foodwatch zijn de drankjes levensgevaarlijk, omdat de hoge concentraties cafeïne en taurine kunnen zorgen voor hartritmestoornissen, krampaanvallen, nierfalen en andere aandoeningen die fataal kunnen aflopen. Vooral als de producten worden gecombineerd met alcohol of rond het sporten neemt het risico toe, zo stelt Foodwatch.

 

"Voor een fabrikant als Red Bull zijn de energy shots big business. Ze zijn immens populair onder jongeren, kinderen en jongeren hebben geen idee wat ze drinken en wat de risico's zijn. Je moet je voorstellen dat zo'n flesje dezelfde ingrediënten bevat als een normaal blikje van Red Bull, maar dan in een vier keer zo sterke concentratie", zegt Meike Rijksen van Foodwatch in de krant.

 

Consument al gewaarschuwd

Foodwatch is een actiegroep uit Duitsland die zich bezighoudt met voedselveiligheid en misleiding van consumenten door grote fabrikanten. Jaarlijks reikt de groep het Gouden Windei uit voor het meest misleidende product in de supermarkt.

 

Vorig jaar heeft de Minister van Volksgezondheid echter nog gezegd een verbod op de verkoop in bijvoorbeeld de supermarkt niet te zien zitten. Red Bull zegt in een reactie dat de etiketten al voorzien zijn van een waarschuwing. "Er staat nu: niet aanbevolen voor kinderen en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Bovendien staat er dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid één fles is en dat we aanbevelen die dagelijkse hoeveelheid niet te overschrijden", reageert Eva de Vaan van Red Bull in de krant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.