Franck Riboud laat Danone aan kroonprins Faber over

Franck Riboud laat Danone aan kroonprins Faber over

Franck Riboud stapt op 1 oktober op als algemeen directeur van de Franse voedingsreus Danone. Hij gaat zich als voorzitter van de raad van bestuur concentreren op de langetermijnstrategie van het bedrijf, de operationele leiding komt in handen van zijn adjunct Emmanuel Faber.

Riboud bouwde Danone uit tot wereldgroep

De 58-jarige Riboud stond 18 jaar aan het hoofd van Danone: hij volgde zijn vader Antoine in 1996 op als topman en bouwde het voormalige BSN verder uit tot de huidige wereldgroep, die actief is in meer dan 140 landen, een globale omzet van meer dan 21 miljard euro realiseert en meer dan 900 miljoen klanten zegt te tellen.

 

Riboud zette naar het voorbeeld van Coca-Cola sterk in op marketing en innovaties. Daarbij concentreerde die zich op vier domeinen: waters (Evian), verse zuivelproducten (Danone), babyvoeding (Nutricia, Milupa,…) en klinische voeding (Numico). Merken die hierin niet pasten werden verkocht, zoals de koekjes van Lu in 2007. 

 

De afscheidnemende topman gaat zich nu toeleggen op het voorzitterschap van de groep en neemt ook de leiding van een strategisch comité. Dat zal zich onder meer moeten buigen over de toekomst van de klinische voeding en over nieuwe acquisities in de sector van de babyvoeding en flessenwater.  

 

Faber moet Danone weer laten groeien

De operationele leiding van Danone komt in handen van de 50-jarige Emmanuel Faber, momenteel de rechterhand van Riboud. Bernard Hourd, die dezelfde functie als Faber bekleedde, verlaat dan weer het bedrijf.

 

Net als Riboud heeft Faber een lange staat van dienst in het bedrijf: in 1997 startte hij er als verantwoordelijke voor fusies over overnames, vervolgens nam hij het financieel departement onder zijn hoede om nadien topman te worden van de Aziatische activiteiten en tenslotte terug te keren als adjunct van de algemeen directeur.

 

Van Faber wordt verwacht dat hij Danone weer op het groeipad krijgt. De jongste drie jaar heeft de Franse voedingsreus het immers moeilijk: de crisis in de eurozone, tegenvallers in China en problemen in Rusland – de belangrijkste afzetmarkt van het bedrijf - zetten immers een rem op de expansie.

 

Tags: