FrieslandCampina beschuldigd van manipulatie Roemeense markt | RetailDetail

FrieslandCampina beschuldigd van manipulatie Roemeense markt

FrieslandCampina beschuldigd van manipulatie Roemeense markt

Veertien zuivelbedrijven worden ervan verdacht afspraken te hebben gemaakt om de Roemeense markt onder elkaar te verdelen. Daarbij FrieslandCampina, maar ook de Franse zuivelreus Danone.

Drie internationale reuzen betrokken

De Roemeense mededingingsautoriteiten zijn gestart met een onderzoek naar de mogelijke marktmanipulatie. Er is sprake van afspraken over het ophalen van melk bij de veehouders, over de melkverwerking en over het op de markt brengen van zuivelproducten.

 

Naast de drie grote buitenlandse groepen Danone, FrieslandCampina en Hochwald concentreert het onderzoek zich op Al­ba­lact, Covalact, Almera Interna­tio­nal, Dorna Lactate, Lactate Natura, Napolact, Lactag, Lacto-Solo­mo­nescu, Teletext, Unicarm en Unilact Transilvania.

 

Als de betrokken zuivelondernemingen schuldig worden bevonden, kunnen zij een boete krijgen van tien procent van de omzet. De waarde van de zuivelmarkt in Roemenië wordt geschat op zowat 800 miljoen euro.

 

Erg verbrokkelde markt

De markt in Roemenië is nog erg gefragmenteerd, vooral aan de aanbodzijde. Het land telt circa 800.000 melkveehouders, van wie de meesten niet meer dan vijf koeien hebben.

 

Begin dit jaar kreeg de markt nog klappen door de aanwezigheid van het kankerverwekkende aflatoxine in lokaal geproduceerde melk, die afkomstig was van het voederen van vervuilde maïs aan de melkkoeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.