Fusie op komst tussen P&G Benelux en Frankrijk | RetailDetail

Fusie op komst tussen P&G Benelux en Frankrijk

Fusie op komst tussen P&G Benelux en Frankrijk

Er is een fusie op komst tussen de Franse en de Benelux-afdeling van 's werelds grootste producent van huishoudproducten Procter & Gamble. Intussen wordt Unilever-topman Polman getipt als mogelijke opvolger van de vorige week onverwacht teruggekeerde CEO Alan Lafley.

Fusie in juli 2014

Het was het Franse vakblad LSA dat het nieuws van de fusie onthulde en het bericht is intussen bevestigd: op 1 juli 2014 gaan P&G Benelux en P&G France fuseren. Het zou daarbij de bedoeling zijn dat de huidige CEO van het Franse filiaal, Loïc Tassel, de nieuwe combinatie als general manager en vicepresident zal leiden. Die zal een gezamenlijke omzet van zo'n 4 miljard euro draaien, goed voor een achtste plaats in de rangschikking van P&G-filialen wereldwijd.


Voor consumenten en retailers zal de samensmelting - die vooral van juridische aard is - amper merkbaar zijn. Er zouden evenmin ontslagen vallen en de verschillende vestigingen (met onder meer een onderzoekslabo in het Brusselse) blijven operationeel. Niettemin heeft de hele operatie ook tot doel om kosten te besparen en de efficiëntie te verhogen, klinkt het bij P&G.

 

Unilever-topman opvolger Lafley?

Intussen circuleert de naam van Unilever-CEO Paul Polman als mogelijke opvolger van Alan Lafley bij Procter & Gamble. De "mythische" Lafley vervangt sinds kort Bob McDonald maar zou - volgens analisten - toch moeten worden gezien als een "tussenpaus".

 

In dat scenario zou de huidige topman van Unilever in poleposition zitten: alvorens hij naar Nestlé en later Unilever trok, was Polman 27 jaar actief bij P&G. Al die jaren werd hij daar gezien als een vertrouweling van Lafley.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.