Fusie tussen DE Master Blenders en Mondelez krijgt Europese goedkeuring | RetailDetail

Fusie tussen DE Master Blenders en Mondelez krijgt Europese goedkeuring

Fusie tussen DE Master Blenders en Mondelez krijgt Europese goedkeuring

De Europese Commissie heeft vandaag beslist dat de fusie tussen koffiemaker DE Master Blenders 1753 en het voedingsconcern Mondelez International mag doorgaan. Samen gaan ze verder als Jacobs Douwe Egberts.

Vrees voor prijsstijgingen

De Europese Commissie was vorig jaar een onderzoek gestart naar de fusie, omdat ze vreesde dat die tot prijsstijgingen zou leiden. Beide bedrijven hebben samen immers heel wat bekende koffiemerken in handen, vooral op vlak van koffiepads was er bezorgdheid. Om de fusie toch vlot te laten verlopen, verkoopt Mondelez zijn aandelen in Carte Noir in Europa en doet DE Master Blenders de Europese activiteiten van Merrild van de hand.

 

Bij de deal tussen beide partijen krijgt Mondelez 5 miljard dollar (4,5 miljard euro) en 49 procent van de aandelen in het nieuwe bedrijf met de naam Jacobs Douwe Egberts. De overige aandelen komen in handen van DE Master Blenders. Hot hoofdkantoor zal zich dan ook in Nederland bevinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.