Garnalen: "Ergste schaarste in 25 jaar" | RetailDetail

Garnalen: "Ergste schaarste in 25 jaar"

Garnalen: "Ergste schaarste in 25 jaar"

De prijs van grijze garnalen bereikt recordhoogtes omdat het aanbod in geen jaren zo krap is geweest. Met alle gevolgen van dien voor de prijs, al is er voor de fans wel beterschap op komst.

“Ongezien sinds 1990”

“Zo erg hebben we het de afgelopen 25 jaar nooit geweten”, zegt Cees Machielsen van het bedrijf Klaas Puul in de kranten van Mediahuis. Klaas Puul is een van de grootste leveranciers van garnalen in Nederland. De Nederlanders hebben het grootste deel van de garnalenmarkt in handen en leveren ook veruit de grootste hoeveelheid garnalen aan ons land.

 

“Vorig jaar was al een bar slecht jaar, dus we hebben weinig kunnen invriezen om een voorraad aan te leggen”, vervolgt Machielsen. “Op dit moment zitten we weliswaar in het laagseizoen, want de topmaanden liggen pas aan het eind van de zomer. Maar de sowieso al schaarse aanvoer valt nu ook nog eens heel erg tegen. Hoe erg het is? Ik heb dit sinds 1990 niet meegemaakt. Garnalen zijn nochtans geen overbeviste soort, maar soms vinden we er gewoon minder en wordt er dus minder aan land gebracht.”

 

Tot 30% duurder

Die schaarste heeft gevolgen voor de prijzen: bij Delhaize kosten garnalen momenteel tussen 37 en 63 euro per kilogram. “Die prijzen liggen dertig procent hoger dan vorig jaar”, aldus woordvoerder Roel Dekelver. Ook Colruyt zegt de impact van de schaarste “duidelijk te voelen”.

 

In De Ochtend op Radio 1 stelde Johan Vandersteen, directeur van de vismijn van Oostende en Zeebrugge, de fans echter meteen gerust: “De winter is goed geweest, dus we verwachten opnieuw een grote aanvoer vanaf mei, wanneer het water warmer wordt”, al bevestigt hij wel dat door het slechte najaar de voorraden opgebruikt zijn. België is goed voor 54% van de totale consumptie van Noordzeegarnalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.