"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen" | RetailDetail

"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen"

"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen"
Een pan-Europese gedragscode over de relatie tussen grootwinkelbedrijven en supermarkten moet bedrijven als Albert Heijn aan banden gaan leggen. Fabrikantenkoepel FNLI reageert hiermee op de eis van Albert Heijn voor twee procent extra korting om onder meer de overname van C1000-winkels te financieren.In de gedragscode moet precies worden vastgelegd hoe winkelbedrijven en fabrikanten met elkaar omgaan, schrijft Het Financieele Dagblad. Veel leveranciers zijn woedend over de eis van Albert Heijn, die eenzijdig wordt opgelegd. In de huidige contracten is veelal al een bonus opgenomen voor Albert Heijn als de keten groeit. Bovendien leverden veel fabrikanten ook al aan C1000, waardoor zij weinig voordeel halen uit de overname.

Supermarktkoepel CBL ziet weinig in het voorstel voor zo'n gedragscode. Volgens deze instantie moeten fabrikanten maar naar de rechter stappen als ze een geschil hebben met een afnemer. De krant citeert echter een marktkenner die stelt dat de meeste fabrikanten dit niet durven omdat ze bang zijn een volgende keer niet meer mee te mogen doen aan een door AH uitgeschreven tender voor bijvoorbeeld de productie van huismerken of versproducten.

In boerenkringen zijn de reacties op het uitgelekte plan van Albert Heijn het sterkst. De vakbond van melkveehouders NVM noemt het een 'brutale actie, die het gevolg is van de marktmachtverdeling'. De instantie zegt zuivelfabrieken te willen ondersteunen als besloten wordt tot een leveringsstop aan Albert Heijn. Boerenvoorman Albert Jan Maat (LTO Nederland) noemt Albert Heijn een bedrijf 'van het laagste allooi'. Hij eist onderzoek van kartelwaakhond NMa. Ook de politiek komt in actie, de SP heeft vragen gesteld aan de minister van Economische Zaken.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.