"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen"

"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen"
Een pan-Europese gedragscode over de relatie tussen grootwinkelbedrijven en supermarkten moet bedrijven als Albert Heijn aan banden gaan leggen. Fabrikantenkoepel FNLI reageert hiermee op de eis van Albert Heijn voor twee procent extra korting om onder meer de overname van C1000-winkels te financieren.In de gedragscode moet precies worden vastgelegd hoe winkelbedrijven en fabrikanten met elkaar omgaan, schrijft Het Financieele Dagblad. Veel leveranciers zijn woedend over de eis van Albert Heijn, die eenzijdig wordt opgelegd. In de huidige contracten is veelal al een bonus opgenomen voor Albert Heijn als de keten groeit. Bovendien leverden veel fabrikanten ook al aan C1000, waardoor zij weinig voordeel halen uit de overname.

Supermarktkoepel CBL ziet weinig in het voorstel voor zo'n gedragscode. Volgens deze instantie moeten fabrikanten maar naar de rechter stappen als ze een geschil hebben met een afnemer. De krant citeert echter een marktkenner die stelt dat de meeste fabrikanten dit niet durven omdat ze bang zijn een volgende keer niet meer mee te mogen doen aan een door AH uitgeschreven tender voor bijvoorbeeld de productie van huismerken of versproducten.

In boerenkringen zijn de reacties op het uitgelekte plan van Albert Heijn het sterkst. De vakbond van melkveehouders NVM noemt het een 'brutale actie, die het gevolg is van de marktmachtverdeling'. De instantie zegt zuivelfabrieken te willen ondersteunen als besloten wordt tot een leveringsstop aan Albert Heijn. Boerenvoorman Albert Jan Maat (LTO Nederland) noemt Albert Heijn een bedrijf 'van het laagste allooi'. Hij eist onderzoek van kartelwaakhond NMa. Ook de politiek komt in actie, de SP heeft vragen gesteld aan de minister van Economische Zaken.
Tags: