"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen"

"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen"
Een pan-Europese gedragscode over de relatie tussen grootwinkelbedrijven en supermarkten moet bedrijven als Albert Heijn aan banden gaan leggen. Fabrikantenkoepel FNLI reageert hiermee op de eis van Albert Heijn voor twee procent extra korting om onder meer de overname van C1000-winkels te financieren.In de gedragscode moet precies worden vastgelegd hoe winkelbedrijven en fabrikanten met elkaar omgaan, schrijft Het Financieele Dagblad. Veel leveranciers zijn woedend over de eis van Albert Heijn, die eenzijdig wordt opgelegd. In de huidige contracten is veelal al een bonus opgenomen voor Albert Heijn als de keten groeit. Bovendien leverden veel fabrikanten ook al aan C1000, waardoor zij weinig voordeel halen uit de overname.

Supermarktkoepel CBL ziet weinig in het voorstel voor zo'n gedragscode. Volgens deze instantie moeten fabrikanten maar naar de rechter stappen als ze een geschil hebben met een afnemer. De krant citeert echter een marktkenner die stelt dat de meeste fabrikanten dit niet durven omdat ze bang zijn een volgende keer niet meer mee te mogen doen aan een door AH uitgeschreven tender voor bijvoorbeeld de productie van huismerken of versproducten.

In boerenkringen zijn de reacties op het uitgelekte plan van Albert Heijn het sterkst. De vakbond van melkveehouders NVM noemt het een 'brutale actie, die het gevolg is van de marktmachtverdeling'. De instantie zegt zuivelfabrieken te willen ondersteunen als besloten wordt tot een leveringsstop aan Albert Heijn. Boerenvoorman Albert Jan Maat (LTO Nederland) noemt Albert Heijn een bedrijf 'van het laagste allooi'. Hij eist onderzoek van kartelwaakhond NMa. Ook de politiek komt in actie, de SP heeft vragen gesteld aan de minister van Economische Zaken.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top