"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen" | RetailDetail

"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen"

"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen"
Een pan-Europese gedragscode over de relatie tussen grootwinkelbedrijven en supermarkten moet bedrijven als Albert Heijn aan banden gaan leggen. Fabrikantenkoepel FNLI reageert hiermee op de eis van Albert Heijn voor twee procent extra korting om onder meer de overname van C1000-winkels te financieren.In de gedragscode moet precies worden vastgelegd hoe winkelbedrijven en fabrikanten met elkaar omgaan, schrijft Het Financieele Dagblad. Veel leveranciers zijn woedend over de eis van Albert Heijn, die eenzijdig wordt opgelegd. In de huidige contracten is veelal al een bonus opgenomen voor Albert Heijn als de keten groeit. Bovendien leverden veel fabrikanten ook al aan C1000, waardoor zij weinig voordeel halen uit de overname.

Supermarktkoepel CBL ziet weinig in het voorstel voor zo'n gedragscode. Volgens deze instantie moeten fabrikanten maar naar de rechter stappen als ze een geschil hebben met een afnemer. De krant citeert echter een marktkenner die stelt dat de meeste fabrikanten dit niet durven omdat ze bang zijn een volgende keer niet meer mee te mogen doen aan een door AH uitgeschreven tender voor bijvoorbeeld de productie van huismerken of versproducten.

In boerenkringen zijn de reacties op het uitgelekte plan van Albert Heijn het sterkst. De vakbond van melkveehouders NVM noemt het een 'brutale actie, die het gevolg is van de marktmachtverdeling'. De instantie zegt zuivelfabrieken te willen ondersteunen als besloten wordt tot een leveringsstop aan Albert Heijn. Boerenvoorman Albert Jan Maat (LTO Nederland) noemt Albert Heijn een bedrijf 'van het laagste allooi'. Hij eist onderzoek van kartelwaakhond NMa. Ook de politiek komt in actie, de SP heeft vragen gesteld aan de minister van Economische Zaken.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.