"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen" | RetailDetail

"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen"

"Gedragscode moet leveranciers AH beschermen"
Een pan-Europese gedragscode over de relatie tussen grootwinkelbedrijven en supermarkten moet bedrijven als Albert Heijn aan banden gaan leggen. Fabrikantenkoepel FNLI reageert hiermee op de eis van Albert Heijn voor twee procent extra korting om onder meer de overname van C1000-winkels te financieren.In de gedragscode moet precies worden vastgelegd hoe winkelbedrijven en fabrikanten met elkaar omgaan, schrijft Het Financieele Dagblad. Veel leveranciers zijn woedend over de eis van Albert Heijn, die eenzijdig wordt opgelegd. In de huidige contracten is veelal al een bonus opgenomen voor Albert Heijn als de keten groeit. Bovendien leverden veel fabrikanten ook al aan C1000, waardoor zij weinig voordeel halen uit de overname.

Supermarktkoepel CBL ziet weinig in het voorstel voor zo'n gedragscode. Volgens deze instantie moeten fabrikanten maar naar de rechter stappen als ze een geschil hebben met een afnemer. De krant citeert echter een marktkenner die stelt dat de meeste fabrikanten dit niet durven omdat ze bang zijn een volgende keer niet meer mee te mogen doen aan een door AH uitgeschreven tender voor bijvoorbeeld de productie van huismerken of versproducten.

In boerenkringen zijn de reacties op het uitgelekte plan van Albert Heijn het sterkst. De vakbond van melkveehouders NVM noemt het een 'brutale actie, die het gevolg is van de marktmachtverdeling'. De instantie zegt zuivelfabrieken te willen ondersteunen als besloten wordt tot een leveringsstop aan Albert Heijn. Boerenvoorman Albert Jan Maat (LTO Nederland) noemt Albert Heijn een bedrijf 'van het laagste allooi'. Hij eist onderzoek van kartelwaakhond NMa. Ook de politiek komt in actie, de SP heeft vragen gesteld aan de minister van Economische Zaken.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top