Geen reclame meer gericht op kinderen onder 13 jaar

Geen reclame meer gericht op kinderen onder 13 jaar

Gisteren heeft de Stichting Reclamecode de bestaande Reclamecode voor Voedingsmiddelen aangepast: er zal geen reclame meer mogen worden gemaakt die gericht is op kinderen jonger dan 13 jaar.

Uitzonderingen

De wijziging zal vanaf 1 januari 2015 van kracht zijn en kwam er op vraag van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie. In de huidige code is de leeftijdsgrens bepaald op kinderen jongeren dan 7 jaar.

 

Er komt wel een uitzondering voor voeding die voldoet aan bepaalde criteria. "Het gaat dan om maxima aan de calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten" - bijvoorbeeld lightproducten, groenten en fruit. "Deze uitzondering geldt niet voor reclame gericht op kinderen tot 7 jaar, voor die doelgroep blijven de huidige regels bestaan", aldus het FNLI.

 

De Federatie vroeg zelf om de aanpassing, omdat het beseft dat het een belangrijke rol speelt in het verantwoord omgaan met reclame gericht op kinderen.

Tags: