Geen reclame meer gericht op kinderen onder 13 jaar | RetailDetail

Geen reclame meer gericht op kinderen onder 13 jaar

Geen reclame meer gericht op kinderen onder 13 jaar

Gisteren heeft de Stichting Reclamecode de bestaande Reclamecode voor Voedingsmiddelen aangepast: er zal geen reclame meer mogen worden gemaakt die gericht is op kinderen jonger dan 13 jaar.

Uitzonderingen

De wijziging zal vanaf 1 januari 2015 van kracht zijn en kwam er op vraag van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie. In de huidige code is de leeftijdsgrens bepaald op kinderen jongeren dan 7 jaar.

 

Er komt wel een uitzondering voor voeding die voldoet aan bepaalde criteria. "Het gaat dan om maxima aan de calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten" - bijvoorbeeld lightproducten, groenten en fruit. "Deze uitzondering geldt niet voor reclame gericht op kinderen tot 7 jaar, voor die doelgroep blijven de huidige regels bestaan", aldus het FNLI.

 

De Federatie vroeg zelf om de aanpassing, omdat het beseft dat het een belangrijke rol speelt in het verantwoord omgaan met reclame gericht op kinderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.