Geen reclame meer gericht op kinderen onder 13 jaar | RetailDetail

Geen reclame meer gericht op kinderen onder 13 jaar

Geen reclame meer gericht op kinderen onder 13 jaar

Gisteren heeft de Stichting Reclamecode de bestaande Reclamecode voor Voedingsmiddelen aangepast: er zal geen reclame meer mogen worden gemaakt die gericht is op kinderen jonger dan 13 jaar.

Uitzonderingen

De wijziging zal vanaf 1 januari 2015 van kracht zijn en kwam er op vraag van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie. In de huidige code is de leeftijdsgrens bepaald op kinderen jongeren dan 7 jaar.

 

Er komt wel een uitzondering voor voeding die voldoet aan bepaalde criteria. "Het gaat dan om maxima aan de calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten" - bijvoorbeeld lightproducten, groenten en fruit. "Deze uitzondering geldt niet voor reclame gericht op kinderen tot 7 jaar, voor die doelgroep blijven de huidige regels bestaan", aldus het FNLI.

 

De Federatie vroeg zelf om de aanpassing, omdat het beseft dat het een belangrijke rol speelt in het verantwoord omgaan met reclame gericht op kinderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.