Google linkt naar maaltijdbezorgers, niet iedereen tevreden | RetailDetail

Google linkt naar maaltijdbezorgers, niet iedereen tevreden

Google linkt naar maaltijdbezorgers, niet iedereen tevreden

Google linkt nu ook in Nederland naar maaltijdbezorgers bij zoekopdrachten naar restaurants. Niet iedereen is daar tevreden mee, want niet alle maaltijdbezorgers maken deel uit van het proefproject.

“Nog meer geld kwijt”

Dankzij die nieuwe functie, die in 2015 al werd gelanceerd in de Verenigde Staten, moeten klanten sneller een maaltijd online kunnen bestellen. In Nederland is dat systeem nu ook ingevoerd, maar enkel met Thuisbezorgd.nl en Hungry.nl.

 

Enkele andere maaltijdbezorgers hebben daar echter een groot probleem mee: “Hierdoor worden klanten bijna gedwongen te bestellen via deze bestelsites en niet via de eigen bestelsite, waardoor horecaondernemers nog meer geld kwijt zijn aan (hoge) provisies en minder bestellingen ontvangen via de eigen bestelsite”, staat te lezen op de website die werd opgericht om het probleem aan te kaarten en handtekeningen te verzamelen om een klacht in te dienen bij de ACM.

 

Geen contact met Google

Google van zijn kant zegt dan weer dat het enkel gaat over een proefproject en dat het daarvoor zelf enkele partners heeft uitgekozen om mee te starten. Later kan de dienst nog uitgebreid worden.

 

Dat wordt ook bevestigd door Sander Bracker, algemeen directeur van Hungry.nl: volgens hem is er nooit contact geweest tussen Hungry.nl en Google. “De reden dat wij en Thuisbezorgd.nl er staan is omdat we de grootste in Nederland zijn. Wij werken met ruim 3500 en Thuisbezorgd.nl met ruim 6000 restaurants. Je moet je realiseren dat veruit het merendeel van de genoemde restaurants geen website heeft en degene die dat wel hebben, bieden niet de mogelijk om direct te bestellen”, zegt hij aan Emerce.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.