Google linkt naar maaltijdbezorgers, niet iedereen tevreden | RetailDetail

Google linkt naar maaltijdbezorgers, niet iedereen tevreden

Google linkt naar maaltijdbezorgers, niet iedereen tevreden

Google linkt nu ook in Nederland naar maaltijdbezorgers bij zoekopdrachten naar restaurants. Niet iedereen is daar tevreden mee, want niet alle maaltijdbezorgers maken deel uit van het proefproject.

“Nog meer geld kwijt”

Dankzij die nieuwe functie, die in 2015 al werd gelanceerd in de Verenigde Staten, moeten klanten sneller een maaltijd online kunnen bestellen. In Nederland is dat systeem nu ook ingevoerd, maar enkel met Thuisbezorgd.nl en Hungry.nl.

 

Enkele andere maaltijdbezorgers hebben daar echter een groot probleem mee: “Hierdoor worden klanten bijna gedwongen te bestellen via deze bestelsites en niet via de eigen bestelsite, waardoor horecaondernemers nog meer geld kwijt zijn aan (hoge) provisies en minder bestellingen ontvangen via de eigen bestelsite”, staat te lezen op de website die werd opgericht om het probleem aan te kaarten en handtekeningen te verzamelen om een klacht in te dienen bij de ACM.

 

Geen contact met Google

Google van zijn kant zegt dan weer dat het enkel gaat over een proefproject en dat het daarvoor zelf enkele partners heeft uitgekozen om mee te starten. Later kan de dienst nog uitgebreid worden.

 

Dat wordt ook bevestigd door Sander Bracker, algemeen directeur van Hungry.nl: volgens hem is er nooit contact geweest tussen Hungry.nl en Google. “De reden dat wij en Thuisbezorgd.nl er staan is omdat we de grootste in Nederland zijn. Wij werken met ruim 3500 en Thuisbezorgd.nl met ruim 6000 restaurants. Je moet je realiseren dat veruit het merendeel van de genoemde restaurants geen website heeft en degene die dat wel hebben, bieden niet de mogelijk om direct te bestellen”, zegt hij aan Emerce.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.