Grazende geiten verdwijnen van verpakking kazen | RetailDetail

Grazende geiten verdwijnen van verpakking kazen

Grazende geiten verdwijnen van verpakking kazen

Dertien grote producenten van geitenkaas en -melkproducten gaan hun verpakkingen aanpassen. Ze gaan afbeeldingen van grazende geitjes verwijderen, omdat die misleidend zouden zijn voor de klant. Actiegroep Wakker Dier vond het niet kunnen dat er grazende geiten worden afgebeeld, terwijl ze meestal gewoon op stal staan en startte in dat verband ook al een proefproces bij de Reclame Code Commissie, dat nu wel wordt ingetrokken.

Geiten op stal

Nederland telt momenteel ongeveer 270.000 melkgeiten, maar vrijwel enkel de biologische geiten staan ook echt in de weide. Wakker Dier vond de talloze verpakkingen met grazende geiten misleidende reclame en krijgt nu dus de medewerking van alle grote producenten in Nederland.

 

In april al beloofde Aldi om de verpakkingen aan te passen, nadat Wakker Dier een klacht had ingediend. Ook Bettine heeft al aangegeven bezig te zijn met het aanpassen van de verpakkingen waar grazende geiten op staan afgebeeld. Nu volgen dus alle andere grote producenten in Nederland. Ze hebben allemaal beloofd om ten laatste tegen volgende zomer hun verpakkingen aan te passen.

 

De aanpassingen gelden wel enkel voor Nederlandse producten. Buitenlandse geitenkazen, vooral Franse, zullen voorlopig nog grazende geiten op hun verpakking hebben. Daar loopt momenteel een onderzoek van de Franse dierenrechtenorganisatie PMAF. Wakker Dier wacht eerst de resultaten van dat onderzoek af, vooraleer het de Franse bedrijven aanschrijft.

 

Snelst groeiende sector

De geitensector is al jaren de snelst groeiende veesector in Nederland, ondanks de flinke dip tijdens de uitbraak van de Q-koorts. Toen moesten 50.000 drachtige lammeren afgemaakt worden.

 

Wakker dier is tevreden met de stap in de goede richting, maar kondigt meteen aan ervoor te blijven ijveren dat de bedrijven werk maken van het van stal halen van hun geiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.