Grazende geiten verdwijnen van verpakking kazen | RetailDetail

Grazende geiten verdwijnen van verpakking kazen

Grazende geiten verdwijnen van verpakking kazen

Dertien grote producenten van geitenkaas en -melkproducten gaan hun verpakkingen aanpassen. Ze gaan afbeeldingen van grazende geitjes verwijderen, omdat die misleidend zouden zijn voor de klant. Actiegroep Wakker Dier vond het niet kunnen dat er grazende geiten worden afgebeeld, terwijl ze meestal gewoon op stal staan en startte in dat verband ook al een proefproces bij de Reclame Code Commissie, dat nu wel wordt ingetrokken.

Geiten op stal

Nederland telt momenteel ongeveer 270.000 melkgeiten, maar vrijwel enkel de biologische geiten staan ook echt in de weide. Wakker Dier vond de talloze verpakkingen met grazende geiten misleidende reclame en krijgt nu dus de medewerking van alle grote producenten in Nederland.

 

In april al beloofde Aldi om de verpakkingen aan te passen, nadat Wakker Dier een klacht had ingediend. Ook Bettine heeft al aangegeven bezig te zijn met het aanpassen van de verpakkingen waar grazende geiten op staan afgebeeld. Nu volgen dus alle andere grote producenten in Nederland. Ze hebben allemaal beloofd om ten laatste tegen volgende zomer hun verpakkingen aan te passen.

 

De aanpassingen gelden wel enkel voor Nederlandse producten. Buitenlandse geitenkazen, vooral Franse, zullen voorlopig nog grazende geiten op hun verpakking hebben. Daar loopt momenteel een onderzoek van de Franse dierenrechtenorganisatie PMAF. Wakker Dier wacht eerst de resultaten van dat onderzoek af, vooraleer het de Franse bedrijven aanschrijft.

 

Snelst groeiende sector

De geitensector is al jaren de snelst groeiende veesector in Nederland, ondanks de flinke dip tijdens de uitbraak van de Q-koorts. Toen moesten 50.000 drachtige lammeren afgemaakt worden.

 

Wakker dier is tevreden met de stap in de goede richting, maar kondigt meteen aan ervoor te blijven ijveren dat de bedrijven werk maken van het van stal halen van hun geiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.