Grazende geiten verdwijnen van verpakking kazen

Grazende geiten verdwijnen van verpakking kazen

Dertien grote producenten van geitenkaas en -melkproducten gaan hun verpakkingen aanpassen. Ze gaan afbeeldingen van grazende geitjes verwijderen, omdat die misleidend zouden zijn voor de klant. Actiegroep Wakker Dier vond het niet kunnen dat er grazende geiten worden afgebeeld, terwijl ze meestal gewoon op stal staan en startte in dat verband ook al een proefproces bij de Reclame Code Commissie, dat nu wel wordt ingetrokken.

Geiten op stal

Nederland telt momenteel ongeveer 270.000 melkgeiten, maar vrijwel enkel de biologische geiten staan ook echt in de weide. Wakker Dier vond de talloze verpakkingen met grazende geiten misleidende reclame en krijgt nu dus de medewerking van alle grote producenten in Nederland.

 

In april al beloofde Aldi om de verpakkingen aan te passen, nadat Wakker Dier een klacht had ingediend. Ook Bettine heeft al aangegeven bezig te zijn met het aanpassen van de verpakkingen waar grazende geiten op staan afgebeeld. Nu volgen dus alle andere grote producenten in Nederland. Ze hebben allemaal beloofd om ten laatste tegen volgende zomer hun verpakkingen aan te passen.

 

De aanpassingen gelden wel enkel voor Nederlandse producten. Buitenlandse geitenkazen, vooral Franse, zullen voorlopig nog grazende geiten op hun verpakking hebben. Daar loopt momenteel een onderzoek van de Franse dierenrechtenorganisatie PMAF. Wakker Dier wacht eerst de resultaten van dat onderzoek af, vooraleer het de Franse bedrijven aanschrijft.

 

Snelst groeiende sector

De geitensector is al jaren de snelst groeiende veesector in Nederland, ondanks de flinke dip tijdens de uitbraak van de Q-koorts. Toen moesten 50.000 drachtige lammeren afgemaakt worden.

 

Wakker dier is tevreden met de stap in de goede richting, maar kondigt meteen aan ervoor te blijven ijveren dat de bedrijven werk maken van het van stal halen van hun geiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top