Grazende geiten verdwijnen van verpakking kazen

Grazende geiten verdwijnen van verpakking kazen

Dertien grote producenten van geitenkaas en -melkproducten gaan hun verpakkingen aanpassen. Ze gaan afbeeldingen van grazende geitjes verwijderen, omdat die misleidend zouden zijn voor de klant. Actiegroep Wakker Dier vond het niet kunnen dat er grazende geiten worden afgebeeld, terwijl ze meestal gewoon op stal staan en startte in dat verband ook al een proefproces bij de Reclame Code Commissie, dat nu wel wordt ingetrokken.

Geiten op stal

Nederland telt momenteel ongeveer 270.000 melkgeiten, maar vrijwel enkel de biologische geiten staan ook echt in de weide. Wakker Dier vond de talloze verpakkingen met grazende geiten misleidende reclame en krijgt nu dus de medewerking van alle grote producenten in Nederland.

 

In april al beloofde Aldi om de verpakkingen aan te passen, nadat Wakker Dier een klacht had ingediend. Ook Bettine heeft al aangegeven bezig te zijn met het aanpassen van de verpakkingen waar grazende geiten op staan afgebeeld. Nu volgen dus alle andere grote producenten in Nederland. Ze hebben allemaal beloofd om ten laatste tegen volgende zomer hun verpakkingen aan te passen.

 

De aanpassingen gelden wel enkel voor Nederlandse producten. Buitenlandse geitenkazen, vooral Franse, zullen voorlopig nog grazende geiten op hun verpakking hebben. Daar loopt momenteel een onderzoek van de Franse dierenrechtenorganisatie PMAF. Wakker Dier wacht eerst de resultaten van dat onderzoek af, vooraleer het de Franse bedrijven aanschrijft.

 

Snelst groeiende sector

De geitensector is al jaren de snelst groeiende veesector in Nederland, ondanks de flinke dip tijdens de uitbraak van de Q-koorts. Toen moesten 50.000 drachtige lammeren afgemaakt worden.

 

Wakker dier is tevreden met de stap in de goede richting, maar kondigt meteen aan ervoor te blijven ijveren dat de bedrijven werk maken van het van stal halen van hun geiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top