Grazende geiten verdwijnen van verpakking kazen

Grazende geiten verdwijnen van verpakking kazen

Dertien grote producenten van geitenkaas en -melkproducten gaan hun verpakkingen aanpassen. Ze gaan afbeeldingen van grazende geitjes verwijderen, omdat die misleidend zouden zijn voor de klant. Actiegroep Wakker Dier vond het niet kunnen dat er grazende geiten worden afgebeeld, terwijl ze meestal gewoon op stal staan en startte in dat verband ook al een proefproces bij de Reclame Code Commissie, dat nu wel wordt ingetrokken.

Geiten op stal

Nederland telt momenteel ongeveer 270.000 melkgeiten, maar vrijwel enkel de biologische geiten staan ook echt in de weide. Wakker Dier vond de talloze verpakkingen met grazende geiten misleidende reclame en krijgt nu dus de medewerking van alle grote producenten in Nederland.

 

In april al beloofde Aldi om de verpakkingen aan te passen, nadat Wakker Dier een klacht had ingediend. Ook Bettine heeft al aangegeven bezig te zijn met het aanpassen van de verpakkingen waar grazende geiten op staan afgebeeld. Nu volgen dus alle andere grote producenten in Nederland. Ze hebben allemaal beloofd om ten laatste tegen volgende zomer hun verpakkingen aan te passen.

 

De aanpassingen gelden wel enkel voor Nederlandse producten. Buitenlandse geitenkazen, vooral Franse, zullen voorlopig nog grazende geiten op hun verpakking hebben. Daar loopt momenteel een onderzoek van de Franse dierenrechtenorganisatie PMAF. Wakker Dier wacht eerst de resultaten van dat onderzoek af, vooraleer het de Franse bedrijven aanschrijft.

 

Snelst groeiende sector

De geitensector is al jaren de snelst groeiende veesector in Nederland, ondanks de flinke dip tijdens de uitbraak van de Q-koorts. Toen moesten 50.000 drachtige lammeren afgemaakt worden.

 

Wakker dier is tevreden met de stap in de goede richting, maar kondigt meteen aan ervoor te blijven ijveren dat de bedrijven werk maken van het van stal halen van hun geiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top