Grote aandeelhouders minder dominant bij Refresco | RetailDetail

Grote aandeelhouders minder dominant bij Refresco

Grote aandeelhouders minder dominant bij Refresco

De drie grootste aandeelhouders van frisdranken- en sappenbottelaar Refresco Gerber hebben 9,9% van hun aandelen verkocht. Daardoor is hun gezamenlijk bedrag gedaald tot 37,7%. Zowat 59% van alle aandelen kan nu vrij worden verhandeld op de beurs.

Geleidelijke terugtocht

Refresco Gerber ontstond eind 2013 door de fusie van het Nederlandse Refresco met het Britse Pride Foods, dat onder de naam Gerber Emig actief was. Hun samengaan liet toe om een groep te creëren die in 2014 goed was voor een omzet van zowat 2 miljard euro. Daarvoor diende het zowat 6 miljard liter aan frisdranken en sappen te bottelen, onder de huismerken van tal van retailers. Refresco was bij de fusie in handen van het IJslandse Feskur en het investeringsfonds 3i, Pride Foods behoorde toe aan Tomoa.

 

In maart 2015 brachten de eigenaars Refesco Gerber deels naar de beurs van Amsterdam. Dat gebeurde tegen 14,5 euro per aandeel. Daarbij werd een combinatie van bestaande en nieuwe titels verkocht.

 

Feskur, 3i en Tomoa hebben nu nog 9,9% van hun resterende aandelenbelang verkocht aan institutionele beleggers. Dat gebeurde tegen 15,25 euro per stuk. Na deze herplaatsing houden de drie grote aandeelhouders nog een gezamenlijk belang van 37,7% aan. Het aantal aandelen dat vrij verhandelbaar is op de beurs neemt toe tot 59%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.