Heineken en Carlsberg worstelen met lastige Europese biermarkt

Heineken en Carlsberg worstelen met lastige Europese biermarkt

Heineken kijkt aan tegen een tegenvallende Europese biermarkt en zag de verkochte volumes in West-Europa met 8 procent dalen. Bij concurrent Carlsberg was dat -5%, terwijl de Belgische wereldmarktleider AB InBev eerder al een terugval van 7% in West-Europa bekendmaakte.

Heineken snijdt kwart miljard aan kosten weg

Bij Heineken daalde het verkochte volume wereldwijd op vergelijkbare basis met 3%. Het bedrijf kon dat deels compenseren door een verhoging van de verkoopprijs per hectoliter met 2%. Voorts zorgde ook de toevoeging van de cijfers van het overgenomen Asian Pacific Breweries ervoor dat de uiteindelijke omzet van de groep met 3% kon stijgen tot 10,375 miljard euro.

 

Voor de tweede jaarhelft verwacht Heineken dat de economische onzekerheid en het zwakke consumentenvertrouwen in zijn belangrijkste markten zullen aanhouden. Alleen in de opkomende markten is er sprake van beterschap.

 

Om die zwakke vooruitzichten te compenseren, snijdt Heineken in de kosten. De komende zes maanden wil het bedrijf 100 miljoen euro aan besparingen vinden. In de eerste jaarhelft werd ook al 139 miljoen euro aan kosten weggeknipt.

 

Carlsberg groeit dankzij overnames

Carlsberg kon de totale verkochte volumes over het eerste jaar globaal met 2% optrekken tot 60,1 miljoen hectoliter, al was dat volledig het gevolg van acquisities. Het verlies in West-Europa kon worden gecompenseerd door een meerverkoop in Azië en Oost-Europa.

 

De Deense brouwer kon daardoor de omzet met 3% opvijzelen tot zowat 33 miljard kroon, of 4,4 miljard euro. De nettowinst daalde echter met 33,5% tot 2,4 miljard kroon of 320 miljoen euro. Dat kwam vooral omdat het bedrijf vorig jaar kon profiteren van de verkoop van een brouwerij in Kopenhagen.

 

Toch kijkt het bedrijf aan tegen moeilijkheden op de Russische markt: een dalend consumentenvertrouwen en een negatieve houding van de overheid tegenover bier zullen wellicht leiden tot een daling van de lokale biermarkt met 5%, verwacht het bedrijf. Eerder ging het Deense bedrijf nog uit van een stabiele markt.

 

Wereldleider gaf slechte voorbeeld

De aankondigingen van Heineken en AB InBev liggen in lijn met die van AB InBev, die zijn verkochte volume in West-Europa met 7% zag dalen. In Centraal- en Oost-Europa bedroeg de terugval zelfs 10,1%. Positieve evoluties waren er alleen in Mexico (+ 0,2%) en Azië (+ 9,2%).

 

Wereldwijd zag de Leuvense brouwer zijn verkocht volume 2,6% teruglopen. Toch kon het bedrijf zijn omzet met 2,7% opdrijven tot 19,756 miljard euro. Dat kwam omdat het bedrijf zijn verkoopprijzen kon optrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top