Heineken en Carlsberg worstelen met lastige Europese biermarkt

Heineken en Carlsberg worstelen met lastige Europese biermarkt

Heineken kijkt aan tegen een tegenvallende Europese biermarkt en zag de verkochte volumes in West-Europa met 8 procent dalen. Bij concurrent Carlsberg was dat -5%, terwijl de Belgische wereldmarktleider AB InBev eerder al een terugval van 7% in West-Europa bekendmaakte.

Heineken snijdt kwart miljard aan kosten weg

Bij Heineken daalde het verkochte volume wereldwijd op vergelijkbare basis met 3%. Het bedrijf kon dat deels compenseren door een verhoging van de verkoopprijs per hectoliter met 2%. Voorts zorgde ook de toevoeging van de cijfers van het overgenomen Asian Pacific Breweries ervoor dat de uiteindelijke omzet van de groep met 3% kon stijgen tot 10,375 miljard euro.

 

Voor de tweede jaarhelft verwacht Heineken dat de economische onzekerheid en het zwakke consumentenvertrouwen in zijn belangrijkste markten zullen aanhouden. Alleen in de opkomende markten is er sprake van beterschap.

 

Om die zwakke vooruitzichten te compenseren, snijdt Heineken in de kosten. De komende zes maanden wil het bedrijf 100 miljoen euro aan besparingen vinden. In de eerste jaarhelft werd ook al 139 miljoen euro aan kosten weggeknipt.

 

Carlsberg groeit dankzij overnames

Carlsberg kon de totale verkochte volumes over het eerste jaar globaal met 2% optrekken tot 60,1 miljoen hectoliter, al was dat volledig het gevolg van acquisities. Het verlies in West-Europa kon worden gecompenseerd door een meerverkoop in Azië en Oost-Europa.

 

De Deense brouwer kon daardoor de omzet met 3% opvijzelen tot zowat 33 miljard kroon, of 4,4 miljard euro. De nettowinst daalde echter met 33,5% tot 2,4 miljard kroon of 320 miljoen euro. Dat kwam vooral omdat het bedrijf vorig jaar kon profiteren van de verkoop van een brouwerij in Kopenhagen.

 

Toch kijkt het bedrijf aan tegen moeilijkheden op de Russische markt: een dalend consumentenvertrouwen en een negatieve houding van de overheid tegenover bier zullen wellicht leiden tot een daling van de lokale biermarkt met 5%, verwacht het bedrijf. Eerder ging het Deense bedrijf nog uit van een stabiele markt.

 

Wereldleider gaf slechte voorbeeld

De aankondigingen van Heineken en AB InBev liggen in lijn met die van AB InBev, die zijn verkochte volume in West-Europa met 7% zag dalen. In Centraal- en Oost-Europa bedroeg de terugval zelfs 10,1%. Positieve evoluties waren er alleen in Mexico (+ 0,2%) en Azië (+ 9,2%).

 

Wereldwijd zag de Leuvense brouwer zijn verkocht volume 2,6% teruglopen. Toch kon het bedrijf zijn omzet met 2,7% opdrijven tot 19,756 miljard euro. Dat kwam omdat het bedrijf zijn verkoopprijzen kon optrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top