Heineken en Carlsberg worstelen met lastige Europese biermarkt | RetailDetail

Heineken en Carlsberg worstelen met lastige Europese biermarkt

Heineken en Carlsberg worstelen met lastige Europese biermarkt

Heineken kijkt aan tegen een tegenvallende Europese biermarkt en zag de verkochte volumes in West-Europa met 8 procent dalen. Bij concurrent Carlsberg was dat -5%, terwijl de Belgische wereldmarktleider AB InBev eerder al een terugval van 7% in West-Europa bekendmaakte.

Heineken snijdt kwart miljard aan kosten weg

Bij Heineken daalde het verkochte volume wereldwijd op vergelijkbare basis met 3%. Het bedrijf kon dat deels compenseren door een verhoging van de verkoopprijs per hectoliter met 2%. Voorts zorgde ook de toevoeging van de cijfers van het overgenomen Asian Pacific Breweries ervoor dat de uiteindelijke omzet van de groep met 3% kon stijgen tot 10,375 miljard euro.

 

Voor de tweede jaarhelft verwacht Heineken dat de economische onzekerheid en het zwakke consumentenvertrouwen in zijn belangrijkste markten zullen aanhouden. Alleen in de opkomende markten is er sprake van beterschap.

 

Om die zwakke vooruitzichten te compenseren, snijdt Heineken in de kosten. De komende zes maanden wil het bedrijf 100 miljoen euro aan besparingen vinden. In de eerste jaarhelft werd ook al 139 miljoen euro aan kosten weggeknipt.

 

Carlsberg groeit dankzij overnames

Carlsberg kon de totale verkochte volumes over het eerste jaar globaal met 2% optrekken tot 60,1 miljoen hectoliter, al was dat volledig het gevolg van acquisities. Het verlies in West-Europa kon worden gecompenseerd door een meerverkoop in Azië en Oost-Europa.

 

De Deense brouwer kon daardoor de omzet met 3% opvijzelen tot zowat 33 miljard kroon, of 4,4 miljard euro. De nettowinst daalde echter met 33,5% tot 2,4 miljard kroon of 320 miljoen euro. Dat kwam vooral omdat het bedrijf vorig jaar kon profiteren van de verkoop van een brouwerij in Kopenhagen.

 

Toch kijkt het bedrijf aan tegen moeilijkheden op de Russische markt: een dalend consumentenvertrouwen en een negatieve houding van de overheid tegenover bier zullen wellicht leiden tot een daling van de lokale biermarkt met 5%, verwacht het bedrijf. Eerder ging het Deense bedrijf nog uit van een stabiele markt.

 

Wereldleider gaf slechte voorbeeld

De aankondigingen van Heineken en AB InBev liggen in lijn met die van AB InBev, die zijn verkochte volume in West-Europa met 7% zag dalen. In Centraal- en Oost-Europa bedroeg de terugval zelfs 10,1%. Positieve evoluties waren er alleen in Mexico (+ 0,2%) en Azië (+ 9,2%).

 

Wereldwijd zag de Leuvense brouwer zijn verkocht volume 2,6% teruglopen. Toch kon het bedrijf zijn omzet met 2,7% opdrijven tot 19,756 miljard euro. Dat kwam omdat het bedrijf zijn verkoopprijzen kon optrekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.