Heineken heeft Thaise brouwer bijna binnen | RetailDetail

Heineken heeft Thaise brouwer bijna binnen

Heineken heeft Thaise brouwer bijna binnen

Het aandeel van Heineken is vanochtend ruim 6 procent gestegen (tot 45,35 euro) nadat het Nederlandse bierconcern een akkoord sloot met de Thaise branchegenoot Thai Beverage in de strijd rond de overname van Asia Pacific Breweries (APB). Daarmee is Heineken een stap dichterbij de overname van het Aziatische biermerk.

Vijf miljard euro

Met de overname is ongeveer 5 miljard euro gemoeid, waarmee het de grootste acquisitie van een Nederlands concern dit jaar is. Voor Heineken is het ook één van de meest omvangrijke overnames in de geschiedenis van het bedrijf.

 

Heineken aast al maanden op de Aziatische brouwer, die onder meer het merk Tiger produceert, maar moest daarbij wel de strijd aangaan met andere kandidaat-overnemer Thai Beverage.

Groeiende biermarkt

Azië is één van de weinige continenten waar de bierconsumptie stijgt, aangezien die in Europa en Amerika daalt. Volgende week vrijdag, 28 september, stemt de aandeelhoudersvergadering over de overnamepoging, maar volgens het Financieele Dagblad van vandaag ligt die stemming al zo goed als vast, temeer omdat belager Thai Beverage zijn steun heeft uitgesproken voor het bod van Heineken.

 

Als Heineken en Thai Beverages een akkoord sluiten, komt er een einde aan een gecompliceerd overnamegevecht. Daarom zijn alle ogen gericht op de belangrijke aandeelhoudersvergadering. Als de helft van de aanwezige stemmen akkoord gaat, is de zaak beklonken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.