Heineken heeft Thaise brouwer bijna binnen | RetailDetail

Heineken heeft Thaise brouwer bijna binnen

Heineken heeft Thaise brouwer bijna binnen

Het aandeel van Heineken is vanochtend ruim 6 procent gestegen (tot 45,35 euro) nadat het Nederlandse bierconcern een akkoord sloot met de Thaise branchegenoot Thai Beverage in de strijd rond de overname van Asia Pacific Breweries (APB). Daarmee is Heineken een stap dichterbij de overname van het Aziatische biermerk.

Vijf miljard euro

Met de overname is ongeveer 5 miljard euro gemoeid, waarmee het de grootste acquisitie van een Nederlands concern dit jaar is. Voor Heineken is het ook één van de meest omvangrijke overnames in de geschiedenis van het bedrijf.

 

Heineken aast al maanden op de Aziatische brouwer, die onder meer het merk Tiger produceert, maar moest daarbij wel de strijd aangaan met andere kandidaat-overnemer Thai Beverage.

Groeiende biermarkt

Azië is één van de weinige continenten waar de bierconsumptie stijgt, aangezien die in Europa en Amerika daalt. Volgende week vrijdag, 28 september, stemt de aandeelhoudersvergadering over de overnamepoging, maar volgens het Financieele Dagblad van vandaag ligt die stemming al zo goed als vast, temeer omdat belager Thai Beverage zijn steun heeft uitgesproken voor het bod van Heineken.

 

Als Heineken en Thai Beverages een akkoord sluiten, komt er een einde aan een gecompliceerd overnamegevecht. Daarom zijn alle ogen gericht op de belangrijke aandeelhoudersvergadering. Als de helft van de aanwezige stemmen akkoord gaat, is de zaak beklonken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.