Heineken: omzet stijgt overal, behalve in West-Europa

Heineken: omzet stijgt overal, behalve in West-Europa

Brouwerijgroep Heineken heeft in de eerste drie maanden van dit jaar 3,5% meer drank verkocht, maar de brutowinst is licht gedaald. Enkele overnames deden wel hun duit in het groeizakje.

Groei in (bijna) alle departementen

De totale omzet steeg met 6,8% tot 3,83 miljard euro: naast de volumegroei van 3,5% stegen de prijzen ook met gemiddeld 3,3%. De nettowinst nam met 16% toe tot 175 miljoen euro. De bieromzet steeg overal, behalve in West-Europa. De groei zit vooral in Afrika en het Midden-Oosten (+17%) en in Azië (+7,5%).

 

In West-Europa was er evenwel een daling van 2,4%: vooral in Portugal, Ierland en Nederland bleef de omzet achter. Het bedrijf heeft op ons continent doorgaans een zwak eerste kwartaal door het winterseizoen in Europa. Heineken moet het - logischerwijs - vooral van de zomermaanden hebben.

 

Hogere prijzen, lagere kosten

Heineken denkt de hogere grondstofkosten te compenseren door hogere bierprijzen en een nieuw kostenbesparingsplan. Dat moet 500 miljoen euro opleveren tot 2014. Heineken is de op twee na grootste brouwer ter wereld, na het Belgische AB InBev en het Britse SABMiller. Naast het beroemde merk met de rode ster verkoopt de groep ook onder andere Affligem, Amstel, Buckler, Maes, Murphy's en Strongbow.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top