Heineken: omzet stijgt overal, behalve in West-Europa

Heineken: omzet stijgt overal, behalve in West-Europa

Brouwerijgroep Heineken heeft in de eerste drie maanden van dit jaar 3,5% meer drank verkocht, maar de brutowinst is licht gedaald. Enkele overnames deden wel hun duit in het groeizakje.

Groei in (bijna) alle departementen

De totale omzet steeg met 6,8% tot 3,83 miljard euro: naast de volumegroei van 3,5% stegen de prijzen ook met gemiddeld 3,3%. De nettowinst nam met 16% toe tot 175 miljoen euro. De bieromzet steeg overal, behalve in West-Europa. De groei zit vooral in Afrika en het Midden-Oosten (+17%) en in Azië (+7,5%).

 

In West-Europa was er evenwel een daling van 2,4%: vooral in Portugal, Ierland en Nederland bleef de omzet achter. Het bedrijf heeft op ons continent doorgaans een zwak eerste kwartaal door het winterseizoen in Europa. Heineken moet het - logischerwijs - vooral van de zomermaanden hebben.

 

Hogere prijzen, lagere kosten

Heineken denkt de hogere grondstofkosten te compenseren door hogere bierprijzen en een nieuw kostenbesparingsplan. Dat moet 500 miljoen euro opleveren tot 2014. Heineken is de op twee na grootste brouwer ter wereld, na het Belgische AB InBev en het Britse SABMiller. Naast het beroemde merk met de rode ster verkoopt de groep ook onder andere Affligem, Amstel, Buckler, Maes, Murphy's en Strongbow.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour volgende overnameprooi Amazon?

26/09/2017

Volgens groeiende geruchten aast Amazon na de overname van Whole Foods ook op Carrefour. Het aandeel van de Franse distributiegroep was alvast meteen het sterkst stijgende hoofdfonds op de beurs van Parijs.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Back to top