Heineken: omzet stijgt overal, behalve in West-Europa

Heineken: omzet stijgt overal, behalve in West-Europa

Brouwerijgroep Heineken heeft in de eerste drie maanden van dit jaar 3,5% meer drank verkocht, maar de brutowinst is licht gedaald. Enkele overnames deden wel hun duit in het groeizakje.

Groei in (bijna) alle departementen

De totale omzet steeg met 6,8% tot 3,83 miljard euro: naast de volumegroei van 3,5% stegen de prijzen ook met gemiddeld 3,3%. De nettowinst nam met 16% toe tot 175 miljoen euro. De bieromzet steeg overal, behalve in West-Europa. De groei zit vooral in Afrika en het Midden-Oosten (+17%) en in Azië (+7,5%).

 

In West-Europa was er evenwel een daling van 2,4%: vooral in Portugal, Ierland en Nederland bleef de omzet achter. Het bedrijf heeft op ons continent doorgaans een zwak eerste kwartaal door het winterseizoen in Europa. Heineken moet het - logischerwijs - vooral van de zomermaanden hebben.

 

Hogere prijzen, lagere kosten

Heineken denkt de hogere grondstofkosten te compenseren door hogere bierprijzen en een nieuw kostenbesparingsplan. Dat moet 500 miljoen euro opleveren tot 2014. Heineken is de op twee na grootste brouwer ter wereld, na het Belgische AB InBev en het Britse SABMiller. Naast het beroemde merk met de rode ster verkoopt de groep ook onder andere Affligem, Amstel, Buckler, Maes, Murphy's en Strongbow.

Tags: