'Heinz denkt aan verkoop Nederlandse merken'

'Heinz denkt aan verkoop Nederlandse merken'
Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Heinz onderzoekt de toekomst van zijn portfolio aan Nederlandse merken. Onderdelen van het bedrijf die geen potentie voor internationale groei tonen, worden mogelijk afgestoten.

Alleen Amoy en Honig nog interessant

Dat meldt dagblad De Telegraaf op basis van bronnen in bankierskringen. De evaluatie zou zich nog een pril stadium bevinden, waarbij ook nog geen zakenbank in de arm is genomen om een eventuele verkoop te onderzoeken. Heinz wilde zowel in Nederland als op Europees niveau geen commentaar geven op het nieuws.

 

Heinz, dat vooral bekend is van de gelijknamige ketchup, beschikt sinds de overname van de levensmiddelendivisie van CSM twaalf jaar geleden over een aantal typisch Nederlandse merken. Het gaat daarbij om Roosvicee, Karvan Cevitam, De Ruijter, Venz, Brenta, Kwatta, Wijko, Amoy en Honig.

 

Alleen de laatste twee merken met oosterse producten en onder meer bakproducten, maaltijdmixen en pasta's zouden internationale mogelijkheden hebben. De andere merken zijn vooral in de Benelux bekend en succesvol en zouden derhalve niet meer bij Heinz passen.

 

Verwacht wordt dat partijen als Vrumona en Refresco interesse hebben voor Roosvicee en Karvan Cevitam. Investeerders zouden dan de andere merken kunnen opslokken.

 

Deel van ruimere heroriëntering

De ontwikkelingen in Nederland staan niet op zichzelf. Heinz werd eerder dit jaar overgenomen door superinvesteerder Warren Buffett en het Braziliaanse 3G Capital. Sindsdien wordt er aan alle kanten gesleuteld aan de onderneming.

 

Ook in het management zijn op veel vlakken wijzigingen doorgevoerd. Zo maakte Bas Boswinkel na dertien jaar als managing director Benelux plaats voor Koen Janssens. Boswinkel pleitte eind vorig jaar nog voor investering in de Nederlandse merken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top