'Heinz denkt aan verkoop Nederlandse merken' | RetailDetail

'Heinz denkt aan verkoop Nederlandse merken'

'Heinz denkt aan verkoop Nederlandse merken'
Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Heinz onderzoekt de toekomst van zijn portfolio aan Nederlandse merken. Onderdelen van het bedrijf die geen potentie voor internationale groei tonen, worden mogelijk afgestoten.

Alleen Amoy en Honig nog interessant

Dat meldt dagblad De Telegraaf op basis van bronnen in bankierskringen. De evaluatie zou zich nog een pril stadium bevinden, waarbij ook nog geen zakenbank in de arm is genomen om een eventuele verkoop te onderzoeken. Heinz wilde zowel in Nederland als op Europees niveau geen commentaar geven op het nieuws.

 

Heinz, dat vooral bekend is van de gelijknamige ketchup, beschikt sinds de overname van de levensmiddelendivisie van CSM twaalf jaar geleden over een aantal typisch Nederlandse merken. Het gaat daarbij om Roosvicee, Karvan Cevitam, De Ruijter, Venz, Brenta, Kwatta, Wijko, Amoy en Honig.

 

Alleen de laatste twee merken met oosterse producten en onder meer bakproducten, maaltijdmixen en pasta's zouden internationale mogelijkheden hebben. De andere merken zijn vooral in de Benelux bekend en succesvol en zouden derhalve niet meer bij Heinz passen.

 

Verwacht wordt dat partijen als Vrumona en Refresco interesse hebben voor Roosvicee en Karvan Cevitam. Investeerders zouden dan de andere merken kunnen opslokken.

 

Deel van ruimere heroriëntering

De ontwikkelingen in Nederland staan niet op zichzelf. Heinz werd eerder dit jaar overgenomen door superinvesteerder Warren Buffett en het Braziliaanse 3G Capital. Sindsdien wordt er aan alle kanten gesleuteld aan de onderneming.

 

Ook in het management zijn op veel vlakken wijzigingen doorgevoerd. Zo maakte Bas Boswinkel na dertien jaar als managing director Benelux plaats voor Koen Janssens. Boswinkel pleitte eind vorig jaar nog voor investering in de Nederlandse merken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.