'Heinz denkt aan verkoop Nederlandse merken'

'Heinz denkt aan verkoop Nederlandse merken'
Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Heinz onderzoekt de toekomst van zijn portfolio aan Nederlandse merken. Onderdelen van het bedrijf die geen potentie voor internationale groei tonen, worden mogelijk afgestoten.

Alleen Amoy en Honig nog interessant

Dat meldt dagblad De Telegraaf op basis van bronnen in bankierskringen. De evaluatie zou zich nog een pril stadium bevinden, waarbij ook nog geen zakenbank in de arm is genomen om een eventuele verkoop te onderzoeken. Heinz wilde zowel in Nederland als op Europees niveau geen commentaar geven op het nieuws.

 

Heinz, dat vooral bekend is van de gelijknamige ketchup, beschikt sinds de overname van de levensmiddelendivisie van CSM twaalf jaar geleden over een aantal typisch Nederlandse merken. Het gaat daarbij om Roosvicee, Karvan Cevitam, De Ruijter, Venz, Brenta, Kwatta, Wijko, Amoy en Honig.

 

Alleen de laatste twee merken met oosterse producten en onder meer bakproducten, maaltijdmixen en pasta's zouden internationale mogelijkheden hebben. De andere merken zijn vooral in de Benelux bekend en succesvol en zouden derhalve niet meer bij Heinz passen.

 

Verwacht wordt dat partijen als Vrumona en Refresco interesse hebben voor Roosvicee en Karvan Cevitam. Investeerders zouden dan de andere merken kunnen opslokken.

 

Deel van ruimere heroriëntering

De ontwikkelingen in Nederland staan niet op zichzelf. Heinz werd eerder dit jaar overgenomen door superinvesteerder Warren Buffett en het Braziliaanse 3G Capital. Sindsdien wordt er aan alle kanten gesleuteld aan de onderneming.

 

Ook in het management zijn op veel vlakken wijzigingen doorgevoerd. Zo maakte Bas Boswinkel na dertien jaar als managing director Benelux plaats voor Koen Janssens. Boswinkel pleitte eind vorig jaar nog voor investering in de Nederlandse merken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top