'Heinz denkt aan verkoop Nederlandse merken'

'Heinz denkt aan verkoop Nederlandse merken'
Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Heinz onderzoekt de toekomst van zijn portfolio aan Nederlandse merken. Onderdelen van het bedrijf die geen potentie voor internationale groei tonen, worden mogelijk afgestoten.

Alleen Amoy en Honig nog interessant

Dat meldt dagblad De Telegraaf op basis van bronnen in bankierskringen. De evaluatie zou zich nog een pril stadium bevinden, waarbij ook nog geen zakenbank in de arm is genomen om een eventuele verkoop te onderzoeken. Heinz wilde zowel in Nederland als op Europees niveau geen commentaar geven op het nieuws.

 

Heinz, dat vooral bekend is van de gelijknamige ketchup, beschikt sinds de overname van de levensmiddelendivisie van CSM twaalf jaar geleden over een aantal typisch Nederlandse merken. Het gaat daarbij om Roosvicee, Karvan Cevitam, De Ruijter, Venz, Brenta, Kwatta, Wijko, Amoy en Honig.

 

Alleen de laatste twee merken met oosterse producten en onder meer bakproducten, maaltijdmixen en pasta's zouden internationale mogelijkheden hebben. De andere merken zijn vooral in de Benelux bekend en succesvol en zouden derhalve niet meer bij Heinz passen.

 

Verwacht wordt dat partijen als Vrumona en Refresco interesse hebben voor Roosvicee en Karvan Cevitam. Investeerders zouden dan de andere merken kunnen opslokken.

 

Deel van ruimere heroriëntering

De ontwikkelingen in Nederland staan niet op zichzelf. Heinz werd eerder dit jaar overgenomen door superinvesteerder Warren Buffett en het Braziliaanse 3G Capital. Sindsdien wordt er aan alle kanten gesleuteld aan de onderneming.

 

Ook in het management zijn op veel vlakken wijzigingen doorgevoerd. Zo maakte Bas Boswinkel na dertien jaar als managing director Benelux plaats voor Koen Janssens. Boswinkel pleitte eind vorig jaar nog voor investering in de Nederlandse merken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top