H&M, Inditex en C&A ondertekenen charter voor veiligere fabrieken in Bangladesh

H&M, Inditex en C&A ondertekenen charter voor veiligere fabrieken in Bangladesh

Drie weken nadat in Bangladesh meer dan 1100 textielarbeiders om het leven kwamen toen hun ateliers instortten, hebben H&M, Inditex en C&A een charter ondertekend dat de veiligheid van de Bengaalse textielarbeiders drastisch moet verbeteren.

Groeiend consumentenprotest

De overeenkomst die H&M en Zara-moeder Inditex nu ondertekend hebben, geldt alvast voor de komende vijf jaar. Er komen onder meer onafhankelijke inspecties van gebouwen mét de verplichting om in geval van gevaar de toestand te verbeteren. Het document erkent meteen ook het recht van vakbonden om arbeiders te informeren over hun rechten en hun veiligheid. De Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) steunt de deal.

 

In de kledingindustrie in Bangladesh werken 3 tot 5 miljoen mensen, maar de laatste maanden kwam het land herhaaldelijk in het nieuws met zijn onveilige textielateliers. Amper drie weken geleden kwamen ruim 1.100 arbeiders om het leven toen hun fabriek instortte. Dat leidde tot wereldwijde verontwaardiging en petities die door meer dan een miljoen consumenten werden ondertekend.

 

H&M "grootste inkoper"

"Geen arbeider zou bang moeten zijn voor branden, instortende gebouwen of andere ongelukken", zegt de Zweedse kledinggigant H&M, de grootste inkoper in Bangladesh (al benadrukt de keten wel dat ze geen klant was bij de ingestorte textielfabriek). "We hopen op een brede coalitie van handtekeningen, zodat het akkoord ook echt effect heeft in de vele fabrieken", zegt Helena Helmersson, hoofd duurzame ontwikkeling bij H&M.

 

Ook Inditex heeft zijn handtekening geplaatst onder de nieuwe overeenkomst met IndustriALL Global Union, de drijvende kracht achter de onderhandelingen met kledingmerken. Behalve de twee grootste textielretailers ter wereld heeft ook C&A de overeenkomst ondertekend.

 

"Mensenlevens redden"

"Dit is absoluut historisch", zegt Ben Vanpeperstraete van Schone Kleren Campagne, de ngo die al jaren ijvert voor betere arbeidsomstandigheden. "Niet alleen zijn de afspraken die erin staan verregaand, het gaat bovendien om een verbintenis door de grootste kledingketens ter wereld. Voor ons kon er geen beter signaal uitgestuurd worden."

 

Vooral het feit dat de merken er zich toe verbinden om te betalen voor renovaties die fabrieken veilig maken, is een serieuze stap vooruit: "Hierdoor zal dit akkoord mensenlevens redden", aldus nog de ngo. Al is de strijd nog niet helemaal gestreden, want over de lage lonen wordt met geen woord gerept in de overeenkomst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top