H&M, Inditex en C&A ondertekenen charter voor veiligere fabrieken in Bangladesh

H&M, Inditex en C&A ondertekenen charter voor veiligere fabrieken in Bangladesh

Drie weken nadat in Bangladesh meer dan 1100 textielarbeiders om het leven kwamen toen hun ateliers instortten, hebben H&M, Inditex en C&A een charter ondertekend dat de veiligheid van de Bengaalse textielarbeiders drastisch moet verbeteren.

Groeiend consumentenprotest

De overeenkomst die H&M en Zara-moeder Inditex nu ondertekend hebben, geldt alvast voor de komende vijf jaar. Er komen onder meer onafhankelijke inspecties van gebouwen mét de verplichting om in geval van gevaar de toestand te verbeteren. Het document erkent meteen ook het recht van vakbonden om arbeiders te informeren over hun rechten en hun veiligheid. De Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) steunt de deal.

 

In de kledingindustrie in Bangladesh werken 3 tot 5 miljoen mensen, maar de laatste maanden kwam het land herhaaldelijk in het nieuws met zijn onveilige textielateliers. Amper drie weken geleden kwamen ruim 1.100 arbeiders om het leven toen hun fabriek instortte. Dat leidde tot wereldwijde verontwaardiging en petities die door meer dan een miljoen consumenten werden ondertekend.

 

H&M "grootste inkoper"

"Geen arbeider zou bang moeten zijn voor branden, instortende gebouwen of andere ongelukken", zegt de Zweedse kledinggigant H&M, de grootste inkoper in Bangladesh (al benadrukt de keten wel dat ze geen klant was bij de ingestorte textielfabriek). "We hopen op een brede coalitie van handtekeningen, zodat het akkoord ook echt effect heeft in de vele fabrieken", zegt Helena Helmersson, hoofd duurzame ontwikkeling bij H&M.

 

Ook Inditex heeft zijn handtekening geplaatst onder de nieuwe overeenkomst met IndustriALL Global Union, de drijvende kracht achter de onderhandelingen met kledingmerken. Behalve de twee grootste textielretailers ter wereld heeft ook C&A de overeenkomst ondertekend.

 

"Mensenlevens redden"

"Dit is absoluut historisch", zegt Ben Vanpeperstraete van Schone Kleren Campagne, de ngo die al jaren ijvert voor betere arbeidsomstandigheden. "Niet alleen zijn de afspraken die erin staan verregaand, het gaat bovendien om een verbintenis door de grootste kledingketens ter wereld. Voor ons kon er geen beter signaal uitgestuurd worden."

 

Vooral het feit dat de merken er zich toe verbinden om te betalen voor renovaties die fabrieken veilig maken, is een serieuze stap vooruit: "Hierdoor zal dit akkoord mensenlevens redden", aldus nog de ngo. Al is de strijd nog niet helemaal gestreden, want over de lage lonen wordt met geen woord gerept in de overeenkomst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top