H&M, Inditex en C&A ondertekenen charter voor veiligere fabrieken in Bangladesh | RetailDetail

H&M, Inditex en C&A ondertekenen charter voor veiligere fabrieken in Bangladesh

H&M, Inditex en C&A ondertekenen charter voor veiligere fabrieken in Bangladesh

Drie weken nadat in Bangladesh meer dan 1100 textielarbeiders om het leven kwamen toen hun ateliers instortten, hebben H&M, Inditex en C&A een charter ondertekend dat de veiligheid van de Bengaalse textielarbeiders drastisch moet verbeteren.

Groeiend consumentenprotest

De overeenkomst die H&M en Zara-moeder Inditex nu ondertekend hebben, geldt alvast voor de komende vijf jaar. Er komen onder meer onafhankelijke inspecties van gebouwen mét de verplichting om in geval van gevaar de toestand te verbeteren. Het document erkent meteen ook het recht van vakbonden om arbeiders te informeren over hun rechten en hun veiligheid. De Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) steunt de deal.

 

In de kledingindustrie in Bangladesh werken 3 tot 5 miljoen mensen, maar de laatste maanden kwam het land herhaaldelijk in het nieuws met zijn onveilige textielateliers. Amper drie weken geleden kwamen ruim 1.100 arbeiders om het leven toen hun fabriek instortte. Dat leidde tot wereldwijde verontwaardiging en petities die door meer dan een miljoen consumenten werden ondertekend.

 

H&M "grootste inkoper"

"Geen arbeider zou bang moeten zijn voor branden, instortende gebouwen of andere ongelukken", zegt de Zweedse kledinggigant H&M, de grootste inkoper in Bangladesh (al benadrukt de keten wel dat ze geen klant was bij de ingestorte textielfabriek). "We hopen op een brede coalitie van handtekeningen, zodat het akkoord ook echt effect heeft in de vele fabrieken", zegt Helena Helmersson, hoofd duurzame ontwikkeling bij H&M.

 

Ook Inditex heeft zijn handtekening geplaatst onder de nieuwe overeenkomst met IndustriALL Global Union, de drijvende kracht achter de onderhandelingen met kledingmerken. Behalve de twee grootste textielretailers ter wereld heeft ook C&A de overeenkomst ondertekend.

 

"Mensenlevens redden"

"Dit is absoluut historisch", zegt Ben Vanpeperstraete van Schone Kleren Campagne, de ngo die al jaren ijvert voor betere arbeidsomstandigheden. "Niet alleen zijn de afspraken die erin staan verregaand, het gaat bovendien om een verbintenis door de grootste kledingketens ter wereld. Voor ons kon er geen beter signaal uitgestuurd worden."

 

Vooral het feit dat de merken er zich toe verbinden om te betalen voor renovaties die fabrieken veilig maken, is een serieuze stap vooruit: "Hierdoor zal dit akkoord mensenlevens redden", aldus nog de ngo. Al is de strijd nog niet helemaal gestreden, want over de lage lonen wordt met geen woord gerept in de overeenkomst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top