Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon | RetailDetail

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon
Shutterstock.com

De mogelijke komst van Amazon naar Nederland hoeft voor supermarkten geen grote bedreiging te betekenen, als ze zich verdedigen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.


Lastige markt

De lage marges en de nood aan schaalgrootte maakte de boodschappenmarkt een lastige markt voor nieuwkomers, stelt een nieuw visiedocument van ING. De Nederlandse markt is relatief klein, sterk geconsolideerd en kent hoge loonkosten waardoor thuisbezorgen minder aantrekkelijk is.
 

Dirk Mulder, Sectorbanker Trade & Retail bij ING: “In de VS en China zet de groei van platformbedrijven als Amazon en Alibaba traditionele supermarkten onder druk. In Nederland is de beweging tegenovergesteld en zijn het juist supermarkten die online hun dominante positie uitbouwen.” Toch zijn er ook risico’s. Mochten platformbedrijven ls Amazon ondanks alle drempels bereid zijn de markt open te breken en daarbij financiële verliezen op de koop toe te nemen, dan mogen traditionele supermarkten zich wél bedreigd voelen.

 

Zelf platformen ontwikkelen

Platformbedrijven zouden zich namelijk kunnen gaan richten op producten met hoge marges en zo druk zetten op supermarkten. Als online verder groeit, zal dat omzet afsnoepen van de fysieke supermarkten. En grote leveranciers zijn best wel geïnteresseerd om rechtstreeks te gaan verkopen via platformen.
 

Voorkomen is dan ook beter dan genezen. ING wijst erop dat supermarkten zich binnen de online boodschappenmarkt nu nog vooral op directe verkoop richten, via hun eigen webshop. Een belangrijke volgende stap is om zich in de komende jaren door te ontwikkelen tot platformeigenaar of -partner. Goede voorbeelden zijn Ahold Delhaize dat via Bol.com ook andere bedrijven de gelegenheid biedt om non-food producten te verkopen en het Belgische Colruyt dat via een platform huismerkartikelen in Nederland verkoopt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.