Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon | RetailDetail

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon
Shutterstock.com

De mogelijke komst van Amazon naar Nederland hoeft voor supermarkten geen grote bedreiging te betekenen, als ze zich verdedigen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.


Lastige markt

De lage marges en de nood aan schaalgrootte maakte de boodschappenmarkt een lastige markt voor nieuwkomers, stelt een nieuw visiedocument van ING. De Nederlandse markt is relatief klein, sterk geconsolideerd en kent hoge loonkosten waardoor thuisbezorgen minder aantrekkelijk is.
 

Dirk Mulder, Sectorbanker Trade & Retail bij ING: “In de VS en China zet de groei van platformbedrijven als Amazon en Alibaba traditionele supermarkten onder druk. In Nederland is de beweging tegenovergesteld en zijn het juist supermarkten die online hun dominante positie uitbouwen.” Toch zijn er ook risico’s. Mochten platformbedrijven ls Amazon ondanks alle drempels bereid zijn de markt open te breken en daarbij financiële verliezen op de koop toe te nemen, dan mogen traditionele supermarkten zich wél bedreigd voelen.

 

Zelf platformen ontwikkelen

Platformbedrijven zouden zich namelijk kunnen gaan richten op producten met hoge marges en zo druk zetten op supermarkten. Als online verder groeit, zal dat omzet afsnoepen van de fysieke supermarkten. En grote leveranciers zijn best wel geïnteresseerd om rechtstreeks te gaan verkopen via platformen.
 

Voorkomen is dan ook beter dan genezen. ING wijst erop dat supermarkten zich binnen de online boodschappenmarkt nu nog vooral op directe verkoop richten, via hun eigen webshop. Een belangrijke volgende stap is om zich in de komende jaren door te ontwikkelen tot platformeigenaar of -partner. Goede voorbeelden zijn Ahold Delhaize dat via Bol.com ook andere bedrijven de gelegenheid biedt om non-food producten te verkopen en het Belgische Colruyt dat via een platform huismerkartikelen in Nederland verkoopt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.