Hogere prijzen bezorgen supers omzetgroei

Hogere prijzen bezorgen supers omzetgroei
Nederlandse supermarkten hebben de omzet in het derde kwartaal met 2,4 procent zien toenemen. Daarmee presteren de foodverkopers aanzienlijk beter dan de totale detailhandel die de toename zag stokken bij 0,3 procent.Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg vandaag heeft gepubliceerd. De supermarkten dankten hun omzettoename vrijwel volledig aan prijsstijgingen, het aantal verkochte producten bleef vrijwel gelijk. De prijzen stegen met 2,3 procent, terwijl het volume met 0,1 procent toenam. Bij speciaalzaken in food nam de omzet iets af.

De non-fooddetailhandel kende opnieuw een mager kwartaal met een omzetdaling met 2 procent. Weliswaar werden ook in dit deel van de detailhandel de prijzen verhoogd, maar dat compenseerde de volumedaling met 4 procent maar gedeeltelijk. Vooral winkeliers in bovenkleding en in consumentenelektronica kenden opnieuw een zeer mager kwartaal. 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top