Hogere prijzen bezorgen supers omzetgroei | RetailDetail

Hogere prijzen bezorgen supers omzetgroei

Hogere prijzen bezorgen supers omzetgroei
Nederlandse supermarkten hebben de omzet in het derde kwartaal met 2,4 procent zien toenemen. Daarmee presteren de foodverkopers aanzienlijk beter dan de totale detailhandel die de toename zag stokken bij 0,3 procent.Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg vandaag heeft gepubliceerd. De supermarkten dankten hun omzettoename vrijwel volledig aan prijsstijgingen, het aantal verkochte producten bleef vrijwel gelijk. De prijzen stegen met 2,3 procent, terwijl het volume met 0,1 procent toenam. Bij speciaalzaken in food nam de omzet iets af.

De non-fooddetailhandel kende opnieuw een mager kwartaal met een omzetdaling met 2 procent. Weliswaar werden ook in dit deel van de detailhandel de prijzen verhoogd, maar dat compenseerde de volumedaling met 4 procent maar gedeeltelijk. Vooral winkeliers in bovenkleding en in consumentenelektronica kenden opnieuw een zeer mager kwartaal. 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.