Hogere prijzen bezorgen supers omzetgroei

Hogere prijzen bezorgen supers omzetgroei
Nederlandse supermarkten hebben de omzet in het derde kwartaal met 2,4 procent zien toenemen. Daarmee presteren de foodverkopers aanzienlijk beter dan de totale detailhandel die de toename zag stokken bij 0,3 procent.Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg vandaag heeft gepubliceerd. De supermarkten dankten hun omzettoename vrijwel volledig aan prijsstijgingen, het aantal verkochte producten bleef vrijwel gelijk. De prijzen stegen met 2,3 procent, terwijl het volume met 0,1 procent toenam. Bij speciaalzaken in food nam de omzet iets af.

De non-fooddetailhandel kende opnieuw een mager kwartaal met een omzetdaling met 2 procent. Weliswaar werden ook in dit deel van de detailhandel de prijzen verhoogd, maar dat compenseerde de volumedaling met 4 procent maar gedeeltelijk. Vooral winkeliers in bovenkleding en in consumentenelektronica kenden opnieuw een zeer mager kwartaal. 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

15/08/2017

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top