Hogere prijzen bezorgen supers omzetgroei

Hogere prijzen bezorgen supers omzetgroei
Nederlandse supermarkten hebben de omzet in het derde kwartaal met 2,4 procent zien toenemen. Daarmee presteren de foodverkopers aanzienlijk beter dan de totale detailhandel die de toename zag stokken bij 0,3 procent.Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek in Voorburg vandaag heeft gepubliceerd. De supermarkten dankten hun omzettoename vrijwel volledig aan prijsstijgingen, het aantal verkochte producten bleef vrijwel gelijk. De prijzen stegen met 2,3 procent, terwijl het volume met 0,1 procent toenam. Bij speciaalzaken in food nam de omzet iets af.

De non-fooddetailhandel kende opnieuw een mager kwartaal met een omzetdaling met 2 procent. Weliswaar werden ook in dit deel van de detailhandel de prijzen verhoogd, maar dat compenseerde de volumedaling met 4 procent maar gedeeltelijk. Vooral winkeliers in bovenkleding en in consumentenelektronica kenden opnieuw een zeer mager kwartaal. 
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top