Hoogvliet begint bezorgpilot met zelfrijdende winkelwagen

Hoogvliet begint bezorgpilot met zelfrijdende winkelwagen

Hoogvliet begint bezorgpilot met zelfrijdende winkelwagen

Hoogvliet begint aanstaande zaterdag - niet geheel toevallig 1 april - in de Haagse wijk Ypenburg een pilot met thuisbezorgen met een zelfrijdende winkelwagen.

 

Winkelwagen Ab levert dagelijks  

De supermarktketen test in het marktgebied bezorging met Ab ofwel Autonome Bezorgservice, een winkelwagen die is voorzien van radar- en Kinect-camera’s. De wagen rijdt de bestelde boodschappen naar het afleveradres dank zij GPS-tracking. De nieuwe leverservice levert iedere dag binnen het uur bij de klant thuis, ook op zondag.  


“Deze innovatie rollen we samen uit met Stephan Gielen, bedrijfsleider van Hoogvliet Ypenburg. Het kansrijke marktgebied maakt Ypenburg de ideale pilot-locatie”, aldus Sebastiaan van Duijn, e-commerce manager bij Hoogvliet.

 

Openen na code

Winkelwagen Ab heeft tijdens de pilot een klep die met een persoonlijke code wordt afgesloten. Wanneer Ab vlakbij de bestemming is ontvangt de klant een push bericht met hierin de code om Ab te openen.
 

“We willen voorkomen dat voorbijgangers bestelde artikelen uit de zelfrijdende winkelwagen halen. Het zal in eerste instantie wel een apart gezicht zijn om Ab zelfstandig te zien rondrijden. Maar wij geloven dat, net als bij de zelfrijdende auto’s, het slechts een kwestie van tijd is voordat men gewend is aan dit nieuwe straatbeeld”, aldus Sebastiaan van Duijn.
 

Klanten die interesse hebben in deelname aan de test kunnen zich via de website van Hoogvliet aanmelden. Zij ontvangen een e-mail wanneer hun adres is toegevoegd aan de testomgeving. Er zijn in eerste instantie 500 adressen beschikbaar. Wanneer er veel vraag naar de nieuwe bezorgservice kan Hoogvliet op zeer korte termijn het bezorggebied van Ab uitbreiden.
 

Hoogvliet rijdt in Ypenburg sinds vorig jaar zomer ook bestellingen met Post NL en met elektrische tuk-tuks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.