Hoogvliet begint bezorgpilot met zelfrijdende winkelwagen

Hoogvliet begint bezorgpilot met zelfrijdende winkelwagen

Hoogvliet begint bezorgpilot met zelfrijdende winkelwagen

Hoogvliet begint aanstaande zaterdag - niet geheel toevallig 1 april - in de Haagse wijk Ypenburg een pilot met thuisbezorgen met een zelfrijdende winkelwagen.

 

Winkelwagen Ab levert dagelijks  

De supermarktketen test in het marktgebied bezorging met Ab ofwel Autonome Bezorgservice, een winkelwagen die is voorzien van radar- en Kinect-camera’s. De wagen rijdt de bestelde boodschappen naar het afleveradres dank zij GPS-tracking. De nieuwe leverservice levert iedere dag binnen het uur bij de klant thuis, ook op zondag.  


“Deze innovatie rollen we samen uit met Stephan Gielen, bedrijfsleider van Hoogvliet Ypenburg. Het kansrijke marktgebied maakt Ypenburg de ideale pilot-locatie”, aldus Sebastiaan van Duijn, e-commerce manager bij Hoogvliet.

 

Openen na code

Winkelwagen Ab heeft tijdens de pilot een klep die met een persoonlijke code wordt afgesloten. Wanneer Ab vlakbij de bestemming is ontvangt de klant een push bericht met hierin de code om Ab te openen.
 

“We willen voorkomen dat voorbijgangers bestelde artikelen uit de zelfrijdende winkelwagen halen. Het zal in eerste instantie wel een apart gezicht zijn om Ab zelfstandig te zien rondrijden. Maar wij geloven dat, net als bij de zelfrijdende auto’s, het slechts een kwestie van tijd is voordat men gewend is aan dit nieuwe straatbeeld”, aldus Sebastiaan van Duijn.
 

Klanten die interesse hebben in deelname aan de test kunnen zich via de website van Hoogvliet aanmelden. Zij ontvangen een e-mail wanneer hun adres is toegevoegd aan de testomgeving. Er zijn in eerste instantie 500 adressen beschikbaar. Wanneer er veel vraag naar de nieuwe bezorgservice kan Hoogvliet op zeer korte termijn het bezorggebied van Ab uitbreiden.
 

Hoogvliet rijdt in Ypenburg sinds vorig jaar zomer ook bestellingen met Post NL en met elektrische tuk-tuks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.