Illy heeft nog geen boontje voor de beurs | RetailDetail

Illy heeft nog geen boontje voor de beurs

Illy heeft nog geen boontje voor de beurs

De Italiaanse koffiegroep Illy heeft bedrijfsadviseur Roland Berger gevraagd om alle strategische opties voor het familiebedrijf te bekijken. Volgens de Financial Times hoorde daar een mogelijke beursgang bij, maar topman Andrea Illy ontkent.

Sector volop in beweging

Volgens de krant moet Roland Berger Illy bijstaan in zijn strategische heroriëntatie nu de koffiebranche volop aan een consolidatie toe is: Mondelez en DE Master Blenders 1753 besloten al de krachten te bundelen, Lavazza nam Carte Noir over en Massimo Zanetti (Segafredo) trok recentelijk naar de beurs om daar vers geld op te halen en overnames te kunnen doen.

 

De beurskrant zinspeelde bijgevolg op een mogelijke beursgang van Illy, maar “Een notering staat vandaag niet op onze agenda. Het idee is zeer ver af voor het ogenblik. Roland Berger moet ons alleen helpen om een audit te doen van onze strategie”, reageerde topman Andrea Illy tegenover de krant La Stampa. Er moet evenmin een intrede van een industriële of financiële speler worden verwacht: “Ons objectief is geen herschikking op aandeelhoudersvlak, maar wel een nieuwe strategie die ons naar groei moet leiden”, aldus Illy.

 

Bedrijf in handen van derde generatie

Illycaffè, dat in 2014 goed was voor een omzet van 391 miljoen euro, is nog volledig in handen van de stichtende familie Illy. Bedrijfsleider Andrea Illy is de kleinzoon van stichter Francesco en ook zijn broer Ricardo en zus Anna werken in het concern. Erevoorzitter is dan weer hun moeder Anna Rossi, de weduwe van Ernesto Illy.

 

Illy produceert dagelijks 6 miljoen koffiecups. Ze worden verkocht in meer dan 100.000 bars, verspreid over meer dan 140 landen. Een kleine helft van de productie wordt niettemin nog steeds in Italië geconsumeerd. Naast koffie is de familie Illy ook actief in chocolade (Domori), thee (Dammann), wijn (Mastrojanni), roomijs (Grom) en confituur (Agrimontana).

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.