Illy heeft nog geen boontje voor de beurs | RetailDetail

Illy heeft nog geen boontje voor de beurs

Illy heeft nog geen boontje voor de beurs

De Italiaanse koffiegroep Illy heeft bedrijfsadviseur Roland Berger gevraagd om alle strategische opties voor het familiebedrijf te bekijken. Volgens de Financial Times hoorde daar een mogelijke beursgang bij, maar topman Andrea Illy ontkent.

Sector volop in beweging

Volgens de krant moet Roland Berger Illy bijstaan in zijn strategische heroriëntatie nu de koffiebranche volop aan een consolidatie toe is: Mondelez en DE Master Blenders 1753 besloten al de krachten te bundelen, Lavazza nam Carte Noir over en Massimo Zanetti (Segafredo) trok recentelijk naar de beurs om daar vers geld op te halen en overnames te kunnen doen.

 

De beurskrant zinspeelde bijgevolg op een mogelijke beursgang van Illy, maar “Een notering staat vandaag niet op onze agenda. Het idee is zeer ver af voor het ogenblik. Roland Berger moet ons alleen helpen om een audit te doen van onze strategie”, reageerde topman Andrea Illy tegenover de krant La Stampa. Er moet evenmin een intrede van een industriële of financiële speler worden verwacht: “Ons objectief is geen herschikking op aandeelhoudersvlak, maar wel een nieuwe strategie die ons naar groei moet leiden”, aldus Illy.

 

Bedrijf in handen van derde generatie

Illycaffè, dat in 2014 goed was voor een omzet van 391 miljoen euro, is nog volledig in handen van de stichtende familie Illy. Bedrijfsleider Andrea Illy is de kleinzoon van stichter Francesco en ook zijn broer Ricardo en zus Anna werken in het concern. Erevoorzitter is dan weer hun moeder Anna Rossi, de weduwe van Ernesto Illy.

 

Illy produceert dagelijks 6 miljoen koffiecups. Ze worden verkocht in meer dan 100.000 bars, verspreid over meer dan 140 landen. Een kleine helft van de productie wordt niettemin nog steeds in Italië geconsumeerd. Naast koffie is de familie Illy ook actief in chocolade (Domori), thee (Dammann), wijn (Mastrojanni), roomijs (Grom) en confituur (Agrimontana).

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.