Jumbo en Heineken in onmin rond leveringen | RetailDetail

Jumbo en Heineken in onmin rond leveringen

Jumbo en Heineken in onmin rond leveringen

Supermarktketen Jumbo en brouwer Heineken leven in onmin met elkaar rond de levering van bier. Heineken zegt dat het momenteel de vraag niet kan volgen, maar volgens Jumbo houdt de brouwer met opzet kratten achter.

Juridische stappen

Voor Jumbo is de timing van de problemen uitermate ongeschikt, want het adverteert momenteel met een tweede krat Heineken voor de helft van de prijs. De supermarktketen heeft in verschillende kranten dan ook een nieuwe advertentie genomen om zich te excuseren bij de klant.

 

Heineken beweert dat het de vraag gewoon niet kan volgen, maar dat geloven ze niet bij Jumbo, dat dreigt met juridische stappen. “Heineken zegt geen bier te kunnen leveren om logistieke redenen, maar dat klinkt erg ongeloofwaardig”, zegt een advocaat van Jumbo tegen De Telegraaf. “Heineken wil invloed hebben op het prijsbeleid van Jumbo. Het is een klassiek voorbeeld van verticale prijsbinding en dat is volgens Nederlandse en Europese regels ten strengste verboden.” Die verticale prijsbinding kan volgens de advocaat leiden tot een boete van enkele miljoenen.

 

Bij Heineken ontkennen ze ondertussen de aantijgingen van Jumbo en zeggen ze samen met de supermarktketen op zoek te zijn naar een oplossing voor het probleem.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.