Jumbo schrapt kaderfuncties in filialen | RetailDetail

Jumbo schrapt kaderfuncties in filialen

Jumbo schrapt kaderfuncties in filialen

Supermarktketen Jumbo schrapt enkele kaderfuncties in de winkels. Het aantal afdelingschefs wordt teruggebracht van de huidige vijf naar drie, ten koste van de chefs agf en slagerij.

Meer mensen op de vloer

In een intern bericht aan het personeel, dat Distrifood kon onderscheppen, stelt directeur winkeloperatie Duncan Hoy dat de keuze is gemaakt om meer mensen op de winkelvloer te hebben en minder achter de schermen. Door de voortschrijdende automatisering en het overnemen van taken door het hoofdkantoor zou er volgens Hoy minder kader noodzakelijk zijn.

 

De reorganisatie, waar de ondernemingsraad inmiddels akkoord mee zou zijn, wordt volgens Hoy zonder gedwongen ontslagen doorgevoerd. Per winkel blijven nu naast de bedrijfsleider nog drie kaderleden over: chef droge kruidenierswaren, chef vers en chef kassa. In kleinere winkels ontbreekt ook die laatste functie.

 

De vakbonden zijn wantrouwig: FNV Bondgenoten zegt telefoontjes binnen te krijgen van werknemers die de keuze krijgen een lagere functie met een lager salaris te accepteren of de oude functie te behouden, maar dan met minder uren. Jumbo zegt in een reactie dat de nieuwe structuur per winkel in samenspraak met de werknemers wordt doorgevoerd, waarbij 'aandacht voor onze mensen voorop staat'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.