Jumbo wil niet meer onderhandelen over cao | RetailDetail

Jumbo wil niet meer onderhandelen over cao

Jumbo wil niet meer onderhandelen over cao
Shutterstock

Supermarktketen Jumbo wil niet langer onderhandelen met de vakbonden over een cao voor de medewerkers van de distributiecentra. Die cao wordt vervangen door een eigen arbeidsvoorwaarderegeling.

“Vakbonden willen geen dialoog”

De directie van Jumbo gaat die 'AVR' zelf opstellen, samen met de centrale ondernemingsraad, en daarna voorleggen bij een brede vertegenwoordiging van de werknemers. Zo worden de vakbonden dus volledig buitenspel gezet. De directie vindt immers dat de vakbonden zichzelf onmogelijk hebben gemaakt door steevast weg te blijven van de onderhandelingstafel. “Zij willen geen dialoog, maar zaten al vanaf het eerste moment in het actiemodel”, zegt CFO Ton van Veen.

 

Het conflict tussen Jumbo en de vakbonden sleept ondertussen al weken aan en draait volledig rond de loonsverhoging in de nieuwe cao. Jumbo wil zijn werknemers 1,5% meer geven, maar de vakbonden eisen 2,5% en willen daar niet van afwijken.

 

Volgens Jumbo breken ze zo een afspraak van vorig jaar, waarbij werd overeengekomen dat de lonen bij Jumbo meer in lijn zouden worden gebracht met die van de concurrentie. “Partijen spreken af dat beide zich in de deze cao-periode en daarna naar vermogen zullen inzetten om gelijkheid te realiseren in de loonkosten, en loonniveaus te realiseren in de sector”, stond in 2016 in het akkoord te lezen.

 

Voldoende steun voor AVR

De vakbonden interpreteren dat akkoord echter anders dan de directie. “We hebben ons verplicht tot inspanning, niet tot resultaten”, zei een advocaat van de vakbonden eerder al. Een onbegrijpelijke instelling volgens de directie van Jumbo.

 

De directie van Jumbo is er na gesprekken met de werknemers in de distributiecentra nu echter van overtuigd dat het voldoende steun heeft om de AVR goedgekeurd te krijgen. Die regeling moet volgens Jumbo dit najaar gereed zijn. Daarin zal het voornamelijk vasthouden aan de voorstellen die het eerder deed aan de vakbonden, rekening houdend met akkoorden elders in de sector.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.