Kartelwaakhond verbiedt overname Bolletje | RetailDetail

Kartelwaakhond verbiedt overname Bolletje

Kartelwaakhond verbiedt overname Bolletje

Kartelwaakhond NMa steekt een stokje voor de overname van beschuitmerk Bolletje door concurrent Continental Bakeries. Volgens de instantie zou door de overname een te dominante partij op de markt van beschuit en ontbijtkoek ontstaan, met een marktaandeel van bijna tachtig procent.

Geen onverwachte teleurstelling

De beslissing is een teleurstelling voor de aandeelhouders van Bolletje, maar komt niet helemaal onverwachts. De NMa had afgelopen zomer al laten weten een uitgebreider onderzoek te willen instellen naar de overname. Continental Bakeries produceert veel huismerken en is de fabrikant achter merken als Haust, Brink en Bussink. De overname was al in oktober 2011 aangekondigd, maar liet door het uitblijven van een beslissing van de NMa op zich wachten.

 

Bolletje denkt nu na over mogelijke alternatieven, maar vermoedt op basis van eigen juridisch advies dat beroep mogelijk succesvol zou zijn. Aan de andere kant hebben zich ook andere kandidaten voor een overname gemeld. Bolletje verzekert alle afnemers dat leveranties en service ongewijzigd blijven.

 

Bolletje maakte in november bekend dat de omzet weer stijgt, na een daling van enkele jaren. Over de eerste drie kwartalen van het jaar behaalde het bedrijf op de Nederlandse markt een omzetgroei van zes procent. Vooral de broodvervangers (beschuit, crackers en ontbijtkoek) deden het goed met een stijging van tien procent. Bolletje komt voort uit een bakkerswinkel die de familie Ter Beek in 1867 opende in Almelo. De onderneming heeft vestigingen in Almelo, Heerde en Amsterdam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.