Kartelwaakhond verbiedt overname Bolletje

Kartelwaakhond verbiedt overname Bolletje

Kartelwaakhond NMa steekt een stokje voor de overname van beschuitmerk Bolletje door concurrent Continental Bakeries. Volgens de instantie zou door de overname een te dominante partij op de markt van beschuit en ontbijtkoek ontstaan, met een marktaandeel van bijna tachtig procent.

Geen onverwachte teleurstelling

De beslissing is een teleurstelling voor de aandeelhouders van Bolletje, maar komt niet helemaal onverwachts. De NMa had afgelopen zomer al laten weten een uitgebreider onderzoek te willen instellen naar de overname. Continental Bakeries produceert veel huismerken en is de fabrikant achter merken als Haust, Brink en Bussink. De overname was al in oktober 2011 aangekondigd, maar liet door het uitblijven van een beslissing van de NMa op zich wachten.

 

Bolletje denkt nu na over mogelijke alternatieven, maar vermoedt op basis van eigen juridisch advies dat beroep mogelijk succesvol zou zijn. Aan de andere kant hebben zich ook andere kandidaten voor een overname gemeld. Bolletje verzekert alle afnemers dat leveranties en service ongewijzigd blijven.

 

Bolletje maakte in november bekend dat de omzet weer stijgt, na een daling van enkele jaren. Over de eerste drie kwartalen van het jaar behaalde het bedrijf op de Nederlandse markt een omzetgroei van zes procent. Vooral de broodvervangers (beschuit, crackers en ontbijtkoek) deden het goed met een stijging van tien procent. Bolletje komt voort uit een bakkerswinkel die de familie Ter Beek in 1867 opende in Almelo. De onderneming heeft vestigingen in Almelo, Heerde en Amsterdam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top