Kartelwaakhond verbiedt overname Bolletje

Kartelwaakhond verbiedt overname Bolletje

Kartelwaakhond NMa steekt een stokje voor de overname van beschuitmerk Bolletje door concurrent Continental Bakeries. Volgens de instantie zou door de overname een te dominante partij op de markt van beschuit en ontbijtkoek ontstaan, met een marktaandeel van bijna tachtig procent.

Geen onverwachte teleurstelling

De beslissing is een teleurstelling voor de aandeelhouders van Bolletje, maar komt niet helemaal onverwachts. De NMa had afgelopen zomer al laten weten een uitgebreider onderzoek te willen instellen naar de overname. Continental Bakeries produceert veel huismerken en is de fabrikant achter merken als Haust, Brink en Bussink. De overname was al in oktober 2011 aangekondigd, maar liet door het uitblijven van een beslissing van de NMa op zich wachten.

 

Bolletje denkt nu na over mogelijke alternatieven, maar vermoedt op basis van eigen juridisch advies dat beroep mogelijk succesvol zou zijn. Aan de andere kant hebben zich ook andere kandidaten voor een overname gemeld. Bolletje verzekert alle afnemers dat leveranties en service ongewijzigd blijven.

 

Bolletje maakte in november bekend dat de omzet weer stijgt, na een daling van enkele jaren. Over de eerste drie kwartalen van het jaar behaalde het bedrijf op de Nederlandse markt een omzetgroei van zes procent. Vooral de broodvervangers (beschuit, crackers en ontbijtkoek) deden het goed met een stijging van tien procent. Bolletje komt voort uit een bakkerswinkel die de familie Ter Beek in 1867 opende in Almelo. De onderneming heeft vestigingen in Almelo, Heerde en Amsterdam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top