Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt | RetailDetail

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt
Lidl

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

 

40 miljoen dieren vergast

De hanen leggen immers geen eieren en bevatten minder vlees dan een kip, waardoor ze lang als economisch onrendabel werden beschouwd. Elk jaar worden er zo meer dan veertig miljoen dieren vergast. De Nederlandse eierproducent Kipster wil daar nu verandering in brengen en lanceert in samenwerking met Lidl de ‘Hollandse Haanburger’. "We zijn de eerste die dit doen", zegt kippenboer Ruud Zanders van Kipster tegen RTL Z. "Onze doelstelling is om ook de hanen groot te brengen. Want waar eieren zijn, is ook vlees, en dat vlees kun je maar beter een goede bestemming geven."

 

Lidl is de eerste supermarkt die de haanburgers aanbiedt. "We hebben voor onze eieren met verschillende supermarkten gesproken en Lidl was het meest enthousiast over onze visie – en werd ook snel concreet. Al is het best spannend of het ook verkocht wordt." De prijs van een haanburger ligt rond 12,50 euro per kilo. Daarmee is hij een pak duurder dan de gewone ‘plofkip’, maar komt de prijs in dezelfde categorie van biologische vleeskippen.

 

Wakker Dier tevreden

Als de verkoop goed loopt, dan wil Kipster de productie verder opvoeren en aan de slag gaan met andere supermarkten en in andere landen.

 

Ook Wakker Dier is zeer te spreken over de haanburger. "We hopen dat de consument de haanburgers omarmt. Want daarmee wordt het vergassen van mannelijke kuikentjes verleden tijd", zegt campagnemedewerker Anne Hilhorst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.