Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

 

40 miljoen dieren vergast

De hanen leggen immers geen eieren en bevatten minder vlees dan een kip, waardoor ze lang als economisch onrendabel werden beschouwd. Elk jaar worden er zo meer dan veertig miljoen dieren vergast. De Nederlandse eierproducent Kipster wil daar nu verandering in brengen en lanceert in samenwerking met Lidl de ‘Hollandse Haanburger’. "We zijn de eerste die dit doen", zegt kippenboer Ruud Zanders van Kipster tegen RTL Z. "Onze doelstelling is om ook de hanen groot te brengen. Want waar eieren zijn, is ook vlees, en dat vlees kun je maar beter een goede bestemming geven."

 

Lidl is de eerste supermarkt die de haanburgers aanbiedt. "We hebben voor onze eieren met verschillende supermarkten gesproken en Lidl was het meest enthousiast over onze visie – en werd ook snel concreet. Al is het best spannend of het ook verkocht wordt." De prijs van een haanburger ligt rond 12,50 euro per kilo. Daarmee is hij een pak duurder dan de gewone ‘plofkip’, maar komt de prijs in dezelfde categorie van biologische vleeskippen.

 

Wakker Dier tevreden

Als de verkoop goed loopt, dan wil Kipster de productie verder opvoeren en aan de slag gaan met andere supermarkten en in andere landen.

 

Ook Wakker Dier is zeer te spreken over de haanburger. "We hopen dat de consument de haanburgers omarmt. Want daarmee wordt het vergassen van mannelijke kuikentjes verleden tijd", zegt campagnemedewerker Anne Hilhorst.