Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt | RetailDetail

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt
Lidl

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

 

40 miljoen dieren vergast

De hanen leggen immers geen eieren en bevatten minder vlees dan een kip, waardoor ze lang als economisch onrendabel werden beschouwd. Elk jaar worden er zo meer dan veertig miljoen dieren vergast. De Nederlandse eierproducent Kipster wil daar nu verandering in brengen en lanceert in samenwerking met Lidl de ‘Hollandse Haanburger’. "We zijn de eerste die dit doen", zegt kippenboer Ruud Zanders van Kipster tegen RTL Z. "Onze doelstelling is om ook de hanen groot te brengen. Want waar eieren zijn, is ook vlees, en dat vlees kun je maar beter een goede bestemming geven."

 

Lidl is de eerste supermarkt die de haanburgers aanbiedt. "We hebben voor onze eieren met verschillende supermarkten gesproken en Lidl was het meest enthousiast over onze visie – en werd ook snel concreet. Al is het best spannend of het ook verkocht wordt." De prijs van een haanburger ligt rond 12,50 euro per kilo. Daarmee is hij een pak duurder dan de gewone ‘plofkip’, maar komt de prijs in dezelfde categorie van biologische vleeskippen.

 

Wakker Dier tevreden

Als de verkoop goed loopt, dan wil Kipster de productie verder opvoeren en aan de slag gaan met andere supermarkten en in andere landen.

 

Ook Wakker Dier is zeer te spreken over de haanburger. "We hopen dat de consument de haanburgers omarmt. Want daarmee wordt het vergassen van mannelijke kuikentjes verleden tijd", zegt campagnemedewerker Anne Hilhorst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.