Klant koopt voor kerst bij eigen supermarkt | RetailDetail

Klant koopt voor kerst bij eigen supermarkt

Klant koopt voor kerst bij eigen supermarkt

De klant gaat voor zijn boodschappen voor kerst naar de eigen supermarkt. Dit geldt voor ruim 95 procent van de Nederlanders die met kerst thuis eten. De extra reclamebudgetten die supermarkten rond de feestdagen inzetten hebben nauwelijks effect op het consumentengedrag.

Extra reclame: vollere klant, geen extra traffic

Alle verhoogde mediabudgetten ten spijt, extra reclame rond de feestdagen lijkt de bestaande klant vooral voller te maken en in elk geval niet voor extra traffic richting de winkels te zorgen. Dit blijkt uit panelonderzoek naar reclame en consumentengedrag onder ruim 900 Nederlanders van marktonderzoekbureau Vostradamus in opdracht van de redactie van Frank.news.

 

Supermarktformules zetten in de aanloop naar de kerst extra reclames, kerstfolders en -magazines in. Die is dit jaar goed voor een verwachte omzetpiek van 735 miljoen euro. Extra reclame en kerstfolders zijn vooral nuttig voor klantenbinding en voor het inspireren van de consument: de kerstmagazines en -folders werpen wel redelijk hun vruchten af als het gaat om het inspireren van de consument. 

 

Want hoewel bijna twee derde van de respondenten in het onderzoek aangeeft meer uit te geven aan de kerstboodschappen dan aan de normale boodschappen, kan het geld maar een keer uitgegeven worden. Ruim 95% van de mensen die zelf koken met kerst - meer dan de helft van de Nederlanders - geeft aan voor de boodschappen gewoon naar de eigen, vaste supermarkt te gaan.

 

Reclamefolder blijft leidend voor aanbiedingen

De reclamefolder met alle aanbiedingen blijft van groot belang voor de supermarkten. Zo’n 66,2% van de Nederlanders laat zich bij de keuze voor zijn boodschappen leiden door de aanbiedingen in de folder.

 

Dat is iets minder dan de 70,8% die zich laat leiden door aanbiedingen in de winkel, maar nog altijd veel meer dan het aantal mensen bij wie de keuze wordt beïnvloed door tv-reclame (24,4%), buitenreclame (15,6%), radioreclame (10,9%) en sociale media (10,4%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.