Komst Picnic raakt verschillend aan omzet supermarkten

Komst Picnic raakt verschillend aan omzet supermarkten
Picnic

De komst van app only super Picnic raakt verschillend aan de omzet van Nederlandse supermarkten. Niet alle ketens zijn zich bewust van het risico dat online boodschappen doen met zich meebrengt.

Hogere inkomens

Wanneer supermarkten geen actie ondernemen daalt de omzet naar verwachting op korte termijn bij Albert Heijn, Dirk en Vomar met respectievelijk 0,89 procent, 0,98 procent en 0,93 procent, becijferde data-analysebureau Veneficus op basis van onderzoek dat deze week wordt gepresenteerd. Albert Heijn zal op korte termijn meer last ondervinden van Picnic dan Jumbo, aldus Veneficus.
 

Supermarktketens lopen in verschillende mate risico door online concurrentie, wijst het onderzoek uit. Online bestellen wordt vooral gedaan door een- en tweepersoonshuishoudens en in gebieden met hogere inkomens. Sinds app only formule Picnic actief is, liet deze formule in de gemeenten waar ze actief is het online marktaandeel flink groeien. Picnic wil dit jaar uitbreiden naar vijftien nieuwe steden.


De online super kan de komende tijd harder groeien wanneer nieuwe bezorggebieden ook worden geselecteerd aan de hand van de potentiele groei van online boodschappen per gemeente, blijkt uit de onderzoeksresultaten.

 


 
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

 Sligro zoekt samenwerking voor Emté

20/07/2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Ook Amazon heeft eigen maaltijdbox

20/07/2017

Amazon blijft vernieuwen en uitbreiden en heeft nu zijn oog laten vallen op de markt van de maaltijdboxen. In een aantal steden waar Amazon Fresh beschikbaar is, kunnen klanten nu ook maaltijdboxen bestellen.

Mooie winstgroei voor Unilever

20/07/2017

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

ChiqueOLatte wil uitrollen

19/07/2017

Chocoladeconcept ChiqueOLatte wil verder uitrollen. Het eerste chocoladecafé opende in april in winkelcentrum Plein 40-45 in Amsterdam-West.

Carrefour rolt discountformule Supeco uit in Italië

19/07/2017

Zopas opende de groep Carrefour een eerste volwaardige vestiging van haar softdiscountformule Supeco in Italië. Het winkelconcept mikt zowel op gezinnen als op professionele klanten.

Picnic trekt naar regio Leiden

19/07/2017

Picnic gaat vanaf september bezorgen in de regio Leiden. De online super brengt hier straks vanuit een distributiehub in Leiden de bestelde boodschappen rond in de omgeving.

Back to top