Komst Picnic raakt verschillend aan omzet supermarkten | RetailDetail

Komst Picnic raakt verschillend aan omzet supermarkten

Komst Picnic raakt verschillend aan omzet supermarkten
Picnic

De komst van app only super Picnic raakt verschillend aan de omzet van Nederlandse supermarkten. Niet alle ketens zijn zich bewust van het risico dat online boodschappen doen met zich meebrengt.

Hogere inkomens

Wanneer supermarkten geen actie ondernemen daalt de omzet naar verwachting op korte termijn bij Albert Heijn, Dirk en Vomar met respectievelijk 0,89 procent, 0,98 procent en 0,93 procent, becijferde data-analysebureau Veneficus op basis van onderzoek dat deze week wordt gepresenteerd. Albert Heijn zal op korte termijn meer last ondervinden van Picnic dan Jumbo, aldus Veneficus.
 

Supermarktketens lopen in verschillende mate risico door online concurrentie, wijst het onderzoek uit. Online bestellen wordt vooral gedaan door een- en tweepersoonshuishoudens en in gebieden met hogere inkomens. Sinds app only formule Picnic actief is, liet deze formule in de gemeenten waar ze actief is het online marktaandeel flink groeien. Picnic wil dit jaar uitbreiden naar vijftien nieuwe steden.


De online super kan de komende tijd harder groeien wanneer nieuwe bezorggebieden ook worden geselecteerd aan de hand van de potentiele groei van online boodschappen per gemeente, blijkt uit de onderzoeksresultaten.

 


 
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.