Kwartaalresultaat Ahold onder druk door investeringen in (online) omzet | RetailDetail

Kwartaalresultaat Ahold onder druk door investeringen in (online) omzet

Kwartaalresultaat Ahold onder druk door investeringen in (online) omzet

Het bedrijfsresultaat van Ahold valt in Q1 van 2015 0,5% lager uit. Ook de operationele marge is een half procentpunt lager. Een gevolg van Aholds inspanningen om de positie in de VS en Tsjechië te versterken en online verder uit te bouwen.

Ahold optimistisch, analisten hadden meer verwacht

Zowel in de belangrijke Amerikaanse markt als online bouwt Ahold aan haar marktpositie. Vandaar ook dat de retailer positief is gestemd over de prestaties in het eerste kwartaal van dit jaar, ondanks de druk op de resultaten. De kwartaalomzet groeide met bijna 15% naar 11,3 miljard euro, met name door valuta-effecten. Tegen constante wisselkoersen komt de omzetstijging uit op 1,4%, en exclusief benzineverkopen groeit de omzet met 3,1%.


"Deze positieve beweging, ondanks de ongunstige timing van Pasen, stemt ons optimistisch", zegt CEO Dick Boer in een persverklaring. "Ook in het eerste kwartaal hebben we weer ingespeeld op de veranderende behoeften van onze klanten door verder te investeren in ons prijsaanbod, door onze assortimenten uit te breiden en te verbeteren, door ons winkelnetwerk te vergroten, nieuwe formules te introduceren en ons toonaangevende online-aanbod te versterken."

 

De winstcijfers van Ahold vallen echter lager uit dan de analisten verwachtten. De nettowinst uit voortgezette activiteiten daalde met 10,2% tot 211 miljoen euro. Dat is veel leger dan de ruim 257 miljoen euro die analisten hadden voorzien. De totale nettowinst van Ahold steeg fors, maar dat was voornamelijk het gevolg van het feit dat Ahold in het eerste kwartaal van 2014 een eenmalige last van 180 miljoen euro moest noteren.

 

Het bedrijfsresultaat daalde in het eerste kwartaal van 2015 met bijna 9% tot 346 miljoen euro. Volgens Ahold was dat vooral het gevolg van hogere herstructureringskosten en aanverwante kosten door een herstructurering van de stafafdelingen van Ahold USA, en de acquisitie en integratie van 49 SPAR-winkels in Tsjechië.

 

Margedruk in de VS en in Nederland

In de VS was de netto-omzet tegen constante wisselkoersen en exclusief benzineverkopen 0,4% hoger dan in het eerste kwartaal van 2014. Ook op identiek niveau groeide deze omzet minimaal, met 0,1%. De onderliggende operationele marge daalde met 0,2 procentpunt vanwege de duurdere inkoop en het besluit van Ahold USA om deze kostenstijging niet aan de klanten door te berekenen. Om de marge in de VS te versterken, blijft Ahold USA gericht op het vergroten va de penetratie van de huismerkproducten.

 

In Nederland noteerde Ahold in het eerste kwartaal een 5,7% hogere omzet, naar een niveau van ruim 3,7 miljard euro. De identieke omzet groeide met 2,5%. Een opsteker, want in het eerste kwartaal van 2014 daalde de identieke omzet van Ahold in Nederland nog met 1,4%. De operationele marge daalde echter met 0,6 procentpunt tot 4,4% (volgens Ahold door de hogere kosten van de spaaractie met kristalglas en hogere pensioenkosten) en het onderliggende bedrijfsresultaat daalde met 6,7% naar 166 miljoen euro.

 

Ahold investeert verder in online

Online gaat het goed met Ahold, dat zowel bij Bol.com en Albert Heijn online (ah.nl) een omzetgroei van meer dan 20% realiseerde. In België groeide het aantal winkels van Albert Heijn tot 30 en ook daar groeide de omzet volgens Ahold sterk. Maar over de fusiegesprekken met Delhaize wil Ahold niets kwijt. "Ons doel is groeien naar 50 winkels in België. Dat is onze officiële doelstelling in België", aldus Boer in zijn antwoord op een analist die vanochtend tijdens de telefonische analistensessie naar de discussies met Delhaize informeerde.

 

De extra investeringen in online die Ahold in het kader van haar omnichannelstrategie doet, heeft de marge in Nederland met 0,1% verlaagd ten opzichte van vorig jaar, zo stelt Ahold. Voor heel 2015 verwachten Ahold een versnelling van de investeringen in haar online-activiteiten, die een drukkend effect zullen hebben op de marge in 2015. Hierdoor zal de marge over 2015 zo'n 25 basispunten lager uitvallen.

 

Komen daar nog de hogere pensioenkosten bij, dan verwacht Ahold dat dit de Nederlandse marge verder onder druk zal zetten, tot in totaal zo'n 40 tot 50 basispunten onder het niveau van 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.