Limonade en water in de lift bij Refresco | RetailDetail

Limonade en water in de lift bij Refresco

Limonade en water in de lift bij Refresco

Het voorbije kwartaal heeft de Nederlandse drankenproducent Refresco 6,4 procent meer dranken verkocht. Vooral het goede weer in grote delen van Europa zorgde ervoor dat er sprake was van een flinke groei.

Lagere winstmarge

De totale omzet ging daarbij met 1,8 procent omhoog tot 539 miljoen euro. Dat de omzetgroei beperkt blijft, is te wijten aan het feit dat de groei vooral te danken was aan een grotere verkoop van koolzuurhoudende dranken en water. Die leveren minder winst op dan sapjes en energiedranken.


Daardoor zal de winstmarge ook wat lager liggen dan een jaar eerder. Refresco heeft immers ook last van de sterke positie van de dollar, aangezien het bepaalde grondstoffen in dollars moet aankopen - al worden die prijsstijgingen voor een groot stuk doorgerekend aan de consument. De nettowinst verdubbelde wel van 12 naar 27 miljoen euro. Vorig jaar werd de winst gedrukt door de overname van Gerber Emig en de beursgang van Refresco.


In de eerste negen maanden van het jaar was er sprake van een volumegroei van drie procent. Voor het volledige jaar zal dat ietsje lager liggen, aangezien er in het begin van het vierde kwartaal een lager aantal orders was dan verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.