Limonade en water in de lift bij Refresco

Limonade en water in de lift bij Refresco

Het voorbije kwartaal heeft de Nederlandse drankenproducent Refresco 6,4 procent meer dranken verkocht. Vooral het goede weer in grote delen van Europa zorgde ervoor dat er sprake was van een flinke groei.

Lagere winstmarge

De totale omzet ging daarbij met 1,8 procent omhoog tot 539 miljoen euro. Dat de omzetgroei beperkt blijft, is te wijten aan het feit dat de groei vooral te danken was aan een grotere verkoop van koolzuurhoudende dranken en water. Die leveren minder winst op dan sapjes en energiedranken.


Daardoor zal de winstmarge ook wat lager liggen dan een jaar eerder. Refresco heeft immers ook last van de sterke positie van de dollar, aangezien het bepaalde grondstoffen in dollars moet aankopen - al worden die prijsstijgingen voor een groot stuk doorgerekend aan de consument. De nettowinst verdubbelde wel van 12 naar 27 miljoen euro. Vorig jaar werd de winst gedrukt door de overname van Gerber Emig en de beursgang van Refresco.


In de eerste negen maanden van het jaar was er sprake van een volumegroei van drie procent. Voor het volledige jaar zal dat ietsje lager liggen, aangezien er in het begin van het vierde kwartaal een lager aantal orders was dan verwacht.

Tags: