Marks & Spencer opent naast tankstationshops ook warenhuizen in steden | RetailDetail

Marks & Spencer opent naast tankstationshops ook warenhuizen in steden

Marks & Spencer opent naast tankstationshops ook warenhuizen in steden

De Britse keten Marks & Spencer heeft zijn eerste voedingswinkel aan een benzinestation van BP geopend. Het is het startschot voor de uitrol van een nieuw concept, maar voor 2014 en 2015 staan ook nog de opening van warenhuizen in De Markies in Den Haag en het Rokin in Amsterdam op de agenda.

Zes maanden proefperiode

Marks & Spencer zet met hernieuwde krachten in op de Benelux. Het snelst zichtbaar zijn daarbij de voedingswinkels bij BP in Nederland: de eerste werd geopend aan het tankstation Bijleveld langs de A12 in Harmelen. De andere komen in Rijswijk (regio Den Haag, opening 2 oktober), bij Landsmeer (regio Amsterdam), in Lunetten-Noord (regio Utrecht), in Oegsgeest (regio Leiden) en het tankstation Oude Haagseweg in Amsterdam. 


Consumenten kunnen er onder meer terecht voor kant-en-klaarmaaltijden die geïnspireerd zijn op bijvoorbeeld de Chinese en Italiaanse keukens, maar ook voor typisch Engelse zaken als gerookte Schotse zalm, steak, Cheddar en crumpets (kleine Engelse pannenkoeken) en voor verse sandwiches, salades en fruit.


“De bedoeling is dat we de formule zes maanden gaan testen om de Nederlandse markt te leren kennen en ze vervolgens verder gaan uitrollen”, zegt Jan Heere die bij Marks & Spencer verantwoordelijk is voor de activiteiten van de keten buiten de thuismarkt. BP telt 370 tankstations in Nederland, dus ruimte voor uitbreiding is er nog wel.


Rechtstreeks geïmporteerd uit het Verenigd Koninkrijk

“We kopiëren hier wat we al hebben in het Verenigd Koninkrijk. Daar hebben we al een voedingswinkel bij 160 tankstations van BP en dat aantal zal tijdens de komende jaren verder worden uitgebreid”, aldus Heere.


Het assortiment  in de voedingswinkels van Marks & Spencer zal voor het overgrote deel trouwens bestaan uit Britse producten. Slechts een klein deel – zoals melk – wordt lokaal ingekocht. “We willen zeker zijn van onze kwaliteit”, aldus nog Heere. “Heel wat van onze producten komen van leveranciers waarmee we al meer dan vijftien jaar samenwerken. Bovendien weten de mensen dan wat ze van Marks & Spencer mogen verwachten.” Het assortiment in de pilot-winkels bestaat uit zowat 700 producten.


Ook weer warenhuizen in de grote steden

Intussen werkt Marks & Spencer ook aan zijn plannen voor het openen van grotere winkels, waar onder hetzelfde dak zowel voeding als kleding wordt verkocht. In België en Nederland is dat niet zo gebruikelijk, maar in het Verenigd Koninkrijk wel. “Het is er een echt succes”, aldus Heere.


Een vestiging in Den Haag en nog één in Amsterdam staan alvast op de planning. Hetzelfde gebeurt begin 2015 in de Gulden Vlieslaan in Brussel, en nadien wellicht ook op de Meir in Antwerpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.