Markthal Rotterdam valt opnieuw in de prijzen | RetailDetail

Markthal Rotterdam valt opnieuw in de prijzen

 Markthal Rotterdam valt opnieuw in de prijzen
mihaiulia / Shutterstock.com

De Markthal Rotterdam valt opnieuw in de prijzen: nu is ze in Las Vegas uitgeroepen tot beste winkelcentrum ter wereld. Toch is het niet louter jubel in Rotterdam, want ondernemers kampen met tegenvallende resultaten.

Beste winkelcentrum ter wereld

De Rotterdamse overdekte markthal ontving zopas de " Viva Best of the Best"-Award, een onderscheiding voor het beste winkelcentrum van de wereld. De locatie won een jaar geleden al de Europese prijs van het ICSC, een wereldwijde brancheorganisatie voor winkelcentra met circa 70.000 leden in meer dan honderd landen. Dit zijn onder andere eigenaren, ontwikkelaars, winkelcentramanagers, marketingspecialisten, investeerders, verhuurders, retailers en opleidingsinstituten en publieke instellingen.

 

Provast, de ontwikkelaar van de Markthal Rotterdam, kreeg inmiddels al heel wat prijzen, waaronder de NRW Jaarprijs, de MIPIM Award voor beste winkelcentrum, de NEPROM-prijs voor locatieontwikkeling, de MAPIC Award voor beste stedelijke retailontwikkeling en de FGH Vastgoedprijs.

 

Resultaten stellen teleur

Toch zijn de ondernemers in de Markthal niet onverdeeld tevreden: sinds de start in het najaar van 2014 kampen ze met teleurstellende resultaten en met verschillende andere problemen: het klimaat (het is te warm of te koud), hoge servicekosten, dagjesmensen en toeristen die vooral komen kijken en eten bij de horecaformules, en leegstand.  De horeca doet het goed, maar versondernemers in vlees, groenten, fruit en bloemen, hebben het een stuk moeilijker. De problemen spelen al langere tijd: vorig jaar al uitten versondernemers hun zorgen over het concept.

 

Dit komt voor een deel door de markt buiten die pal naast het imposante complex wordt gehouden: hier doen de Rotterdammers liever hun dagelijkse versinkopen. De Markthal trekt nochtans negen miljoen bezoekers per jaar, maar die kunnen de leegstand in de hal niet verhullen. De lege units werden de laatste tijd wel deels weer gevuld met nieuwe formules, zoals begin deze maand de Amsterdamse Pindakaaswinkel.

 

Onlangs nog vroeg de Wereld van Smaak het faillissement aan. Dit concept zou als culinair centrum midden in de Markthal een belangrijke functie vervullen en moest naast bezoekers, ook zakelijke evenementen en feesten trekken. Tot slot doet onenigheid tussen ontwikkelaar Provast en eigenaar Klépierre het concept eveneens geen goed. Het conflict mondde eerder dit jaar uit in een rechtszaak over onder meer te hoge servicekosten en een te late oplevering, vorderingen die Klépierre deels werden toegewezen.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.