Markthal Rotterdam valt opnieuw in de prijzen | RetailDetail

Markthal Rotterdam valt opnieuw in de prijzen

 Markthal Rotterdam valt opnieuw in de prijzen
mihaiulia / Shutterstock.com

De Markthal Rotterdam valt opnieuw in de prijzen: nu is ze in Las Vegas uitgeroepen tot beste winkelcentrum ter wereld. Toch is het niet louter jubel in Rotterdam, want ondernemers kampen met tegenvallende resultaten.

Beste winkelcentrum ter wereld

De Rotterdamse overdekte markthal ontving zopas de " Viva Best of the Best"-Award, een onderscheiding voor het beste winkelcentrum van de wereld. De locatie won een jaar geleden al de Europese prijs van het ICSC, een wereldwijde brancheorganisatie voor winkelcentra met circa 70.000 leden in meer dan honderd landen. Dit zijn onder andere eigenaren, ontwikkelaars, winkelcentramanagers, marketingspecialisten, investeerders, verhuurders, retailers en opleidingsinstituten en publieke instellingen.

 

Provast, de ontwikkelaar van de Markthal Rotterdam, kreeg inmiddels al heel wat prijzen, waaronder de NRW Jaarprijs, de MIPIM Award voor beste winkelcentrum, de NEPROM-prijs voor locatieontwikkeling, de MAPIC Award voor beste stedelijke retailontwikkeling en de FGH Vastgoedprijs.

 

Resultaten stellen teleur

Toch zijn de ondernemers in de Markthal niet onverdeeld tevreden: sinds de start in het najaar van 2014 kampen ze met teleurstellende resultaten en met verschillende andere problemen: het klimaat (het is te warm of te koud), hoge servicekosten, dagjesmensen en toeristen die vooral komen kijken en eten bij de horecaformules, en leegstand.  De horeca doet het goed, maar versondernemers in vlees, groenten, fruit en bloemen, hebben het een stuk moeilijker. De problemen spelen al langere tijd: vorig jaar al uitten versondernemers hun zorgen over het concept.

 

Dit komt voor een deel door de markt buiten die pal naast het imposante complex wordt gehouden: hier doen de Rotterdammers liever hun dagelijkse versinkopen. De Markthal trekt nochtans negen miljoen bezoekers per jaar, maar die kunnen de leegstand in de hal niet verhullen. De lege units werden de laatste tijd wel deels weer gevuld met nieuwe formules, zoals begin deze maand de Amsterdamse Pindakaaswinkel.

 

Onlangs nog vroeg de Wereld van Smaak het faillissement aan. Dit concept zou als culinair centrum midden in de Markthal een belangrijke functie vervullen en moest naast bezoekers, ook zakelijke evenementen en feesten trekken. Tot slot doet onenigheid tussen ontwikkelaar Provast en eigenaar Klépierre het concept eveneens geen goed. Het conflict mondde eerder dit jaar uit in een rechtszaak over onder meer te hoge servicekosten en een te late oplevering, vorderingen die Klépierre deels werden toegewezen.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.