Meer bezoek stuwt omzet supermarkten | RetailDetail

Meer bezoek stuwt omzet supermarkten

Meer bezoek stuwt omzet supermarkten

De totale omzet van de Nederlandse supermarkten is in 2012 toegenomen van 32,2 naar 32,6 miljard euro. Dat is een toename van iets meer dan één procent. De groei is vooral te danken aan het feit dat klanten vaker bij de supermarkt kwamen.

Vaker minder kopen

Volgens onderzoeksbureau GfK, dat via een consumentenpanel de supermarktomzetten meet, gingen klanten 2,3 procent vaker bij een super binnen. Per bezoek gaven ze wel 1,2 procent minder uit: 21,88 euro in 2012 ten opzichte van 22,14 in 2011. Volgens GfK is de daling van het bedrag dat per keer wordt afgerekend wel tot staan gebracht. In het vierde kwartaal bedroeg deze afname maar 0,3 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

 

December was daarbij een topmaand, met een toename van de waarde van de gemiddelde kassabon met 2,1 procent. De goede kerstomzet vormde hierbij de motor: in de laatste twee weken van het jaar draaiden supermarkten een gemiddelde weekomzet van 728,6 miljoen euro, meer dan de verwachte 726 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.