Meer bezoek stuwt omzet supermarkten

Meer bezoek stuwt omzet supermarkten

De totale omzet van de Nederlandse supermarkten is in 2012 toegenomen van 32,2 naar 32,6 miljard euro. Dat is een toename van iets meer dan één procent. De groei is vooral te danken aan het feit dat klanten vaker bij de supermarkt kwamen.

Vaker minder kopen

Volgens onderzoeksbureau GfK, dat via een consumentenpanel de supermarktomzetten meet, gingen klanten 2,3 procent vaker bij een super binnen. Per bezoek gaven ze wel 1,2 procent minder uit: 21,88 euro in 2012 ten opzichte van 22,14 in 2011. Volgens GfK is de daling van het bedrag dat per keer wordt afgerekend wel tot staan gebracht. In het vierde kwartaal bedroeg deze afname maar 0,3 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

 

December was daarbij een topmaand, met een toename van de waarde van de gemiddelde kassabon met 2,1 procent. De goede kerstomzet vormde hierbij de motor: in de laatste twee weken van het jaar draaiden supermarkten een gemiddelde weekomzet van 728,6 miljoen euro, meer dan de verwachte 726 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top