Meer bezoek stuwt omzet supermarkten

Meer bezoek stuwt omzet supermarkten

De totale omzet van de Nederlandse supermarkten is in 2012 toegenomen van 32,2 naar 32,6 miljard euro. Dat is een toename van iets meer dan één procent. De groei is vooral te danken aan het feit dat klanten vaker bij de supermarkt kwamen.

Vaker minder kopen

Volgens onderzoeksbureau GfK, dat via een consumentenpanel de supermarktomzetten meet, gingen klanten 2,3 procent vaker bij een super binnen. Per bezoek gaven ze wel 1,2 procent minder uit: 21,88 euro in 2012 ten opzichte van 22,14 in 2011. Volgens GfK is de daling van het bedrag dat per keer wordt afgerekend wel tot staan gebracht. In het vierde kwartaal bedroeg deze afname maar 0,3 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

 

December was daarbij een topmaand, met een toename van de waarde van de gemiddelde kassabon met 2,1 procent. De goede kerstomzet vormde hierbij de motor: in de laatste twee weken van het jaar draaiden supermarkten een gemiddelde weekomzet van 728,6 miljoen euro, meer dan de verwachte 726 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top