Meer bezoek stuwt omzet supermarkten

Meer bezoek stuwt omzet supermarkten

De totale omzet van de Nederlandse supermarkten is in 2012 toegenomen van 32,2 naar 32,6 miljard euro. Dat is een toename van iets meer dan één procent. De groei is vooral te danken aan het feit dat klanten vaker bij de supermarkt kwamen.

Vaker minder kopen

Volgens onderzoeksbureau GfK, dat via een consumentenpanel de supermarktomzetten meet, gingen klanten 2,3 procent vaker bij een super binnen. Per bezoek gaven ze wel 1,2 procent minder uit: 21,88 euro in 2012 ten opzichte van 22,14 in 2011. Volgens GfK is de daling van het bedrag dat per keer wordt afgerekend wel tot staan gebracht. In het vierde kwartaal bedroeg deze afname maar 0,3 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

 

December was daarbij een topmaand, met een toename van de waarde van de gemiddelde kassabon met 2,1 procent. De goede kerstomzet vormde hierbij de motor: in de laatste twee weken van het jaar draaiden supermarkten een gemiddelde weekomzet van 728,6 miljoen euro, meer dan de verwachte 726 miljoen euro.

Tags: